۱۸۰ هزار واحد مسکن ملی در استان آذربایجان‌غربی ساخته می‌شود

۱۸۰ هزار واحد مسکن ملی در استان آذربایجان‌غربی ساخته می‌شود

آرازآذربایجان، ساخت و واگذاری مسکن برای افراد فاقد مسکن که در دولت‌های قبل در قالب مسکن مهر انجام گرفته بود، در دولت سیزدهم نیز بار دیگر در راستای حمایت از تامین مسکن برای افراد واجد شرایط و در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است.
در آذربایجان‌غربی علی‌رغم اینکه تعهدات دولت در حوزه مسکن مهر به اتمام رسیده اما تخلفات و نیز خلف وعده برخی از تعاونی‌ها در تکمیل و تحویل پروژه ها، اعضای این تعاونی‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تاکنون در برابر هدررفت این حجم از سرمایه مردم پاسخگو نیست و تعداد ۱۵۰۰ واحد مربوط به مساکن مهر تعاونی ساز به حال خود رها شده است.
تجربه ناموفق در واگذاری پروژه‌های مسکن مهر به تعاونی‌ها، می‌طلبد همزمان با آغاز طرح ملی مسکن، دستگاه‌های متولی امر و در راس آن‌ها اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی دقت نظر و حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشند. این امر در کنار موضوع مکان‌یابی مناسب برای ساخت مساکن یکی از موضوعات حائز اهمیت است که نباید نادیده گرفته شود.
برای شنیدن پاسخ سوالاتمان گفت و گویی با «سید محسن حمزه‌لو» مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی رفتیم تا ضمن دریافت نظرات وی، راهکارهای مدنظر دولت برای سهولت در تامین مسکن مردم را نیز جویا شویم.
سهم استان آذربایجان‌غربی از نهضت ملی مسکن چقدر است؟
حمزه‌لو ـ سهم استان ۱۸۰ هزار واحد است که در مرکز استان شامل ۶۰ هزار واحد می‌باشد. برای طرح نهضت ملی مسکن ۷۳ هزار نفر در استان ثبت نام کرده‌اند. تا این لحظه بر اساس تفاهم نامه موجود، ۶ هزار واحد برای مددجویان کمیته امداد در نظر گرفته شده اما برای افزایش تعداد واحد‌ها محدودیتی وجود ندارد و در صورت لزوم امکان افزایش آن مقدور است
همچنین تعداد واحد‌های در نظر گرفته شده برای شهرستان‌‌ها در ۴ سال حدود ۹۵ هزار واحد است که بر اساس نیاز هرکدام از شهرستان‌ها تخصیص یافته است. در این خصوص سهمیه بندی برای بوکان ۱۸ هزار واحد، خوی ۱۶ هزار واحد و مهاباد ۱۳ هزار واحد، میاندوآب ۱۱ هزار واحد، سلماس ۷ هزار واحد، پیرانشهر ۶ هزار واحد، نقده ۷ هزار واحد، تکاب، ماکو، سردشت، شاهیندژ و اشنویه هرکدام ۳ هزار واحد و شوط نیز هزار و ۷۰۰ واحد است.
تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
حمزه‌لو ـ تامین زمین برای ساخت ۲۳۵ هزار واحد تا کنون انجام گرفته که در مقایسه با کل‌ استان‌ها، آذربایجان‌غربی در جایگاه خوبی قرار دارد. اصل مهمی که در تامین زمین باید رعایت شود در نظر گرفتن زمین‌های با کیفیت به لحاظ دارا بودن خدمات زیربنایی است تا بار دیگر مشکلات مساکن مهر در اجرای این طرح تکرار نشود.
نحوه واگذاری زمین‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به چه صورت خواهد بود؟
حمزه‌لو ـ پیشگیری از بروز تخلف و عدم تکرار مشکلات موجود در ساخت مساکن مهر مورد تاکید دولت برای اجرای طرح ملی مسکن است. در این طرح، اولویت اول در واگذاری زمین‌ها بر اساس ضوابط طرح تفصیلی از جمله تراکم بوده و واگذاری به صورت گروهی حداقل ۳ نفره خواهد بود.
همچنین واگذاری زمین‌ها برای انبوه سازان خوش‌نام نیز انجام می‌پذیرد که نحوه همکاری با آن‌ها به صورت مشارکتی است.
طبق قرارداد اگر افراد تا ۶ ماه نتوانند نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند، زمین‌ها را پس خواهیم گرفت و به مجموعه دیگری واگذار خواهیم کرد. هیچ زمینی به طور قطعی به گروه‌ها برای احداث مسکن واگذار نمی‌شود و ادامه همکاری مشروط به اجرای درست و به موقع طرح است.
تسهیلات مدنظر برای متقاضیان واجد شرایط به چه شکل است؟
حمزه‌لو، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی اعلام کرد: میزان تسهیلات در مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرستان‌ها ۳۰۰ میلیون تومان است. همچنین در روستا‌ها نیز ۲۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ الی ۹ درصد خواهد بود.
همچنین برای تمامی خودمالکین حقیقی و حقوقی متقاضی احداث مسکن که در سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن درخواست داده باشند، پرداخت تسهیلات به میزان ذکر شده فوق در تمامی شهرهای استان امکان پذیر می باشد.
آیا وضعیت نیمه تمام مساکن مهر واگذارشده به تعاونی‌ها تعیین تکلیف نخواهد شد؟
حمزه‌لو ـ وزارت راه و شهرسازی تمام پروژه‌های خود را تکمیل و تحویل داده، پروژه‌های باقی مانده مربوط به تعاونی‌های مساکن مهر است که دارای مشکلات متعدد و مختلفی هستند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


6 − سه =