- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

۱۰۰ هزارتن سیب صادراتی آذربایجان غربی ضایع شد

Posted By admin On مرداد ۷, ۱۳۹۸ @ ۳:۴۷ ب.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آراز آذربایجان – رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی گفت: به دلیل ممنوعیت صادرات ۱۰۰ هزارتن سیب صادراتی استان در سردخانه ها با قیمت ناچیز به کنسانتره تبدیل و یا فاسد شد.
مراد آقابالازاده در خصوص انتشار اخباری در خصوص فاسد شدن ۴۰ هزار تن سیب در استان افزود: سال گذشته ۷۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان ذخیره شده بود که ۶۰۰ هزار تن آن علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای همسایه نیز صادر شد.
وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار تن سیب باقی مانده در پی صدور بخشنامه شبانه وزارت صنعت، معدن و تجارت استان مبنی بر ممنوعیت، صادرات سیب از ۱۵ اسفند پارسال تا ۱۵ فروردین که بعداً به ممنوعیت تا اطلاع ثانوی نیز تبدیل شد در استان ضایع شد.
آقابالازاده عنوان کرد: از این میزان ۱۰۰ هزار تن ۶۰ هزار تن با قیمت بسیار ناچیز و با متضرر شدن باغداران استان به دلیل پایین آمدن کیفیت سیب‌ها به کارخانه‌ها برای کنسانتره رفت و ۴۰ هزار تن نیز فاسد و دور ریخته شد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که زمان صدور این بخشنامه پیک صادرات بود و تمام بازارهای خارجی از جمله افغانستان، پاکستان و… خواهان سیب‌های آذربایجان غربی بودند اما متأسفانه وزارت صمت بدون توجه با صدور این بخشنامه موجب متضرر شدن کشاورزان زحمت کش استان شد.
آقابالازاده با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب سیب کشور به شمار می‌رود و در زمان صدور بخشنامه‌ها در بخش کشاورزی بخصوص سیب باید با استان‌هایی مثل آذربایجان غربی نیز مشورت می‌شد افزود: در آن زمان قیمت سیب پنج الی شش هزار تومان بود که اگر برآورد قیمت شود خسارت هنگفتی متحمل استان و باغداران شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی با بابیان اینکه با احتساب قیمت شش هزار تومانی هر کیلوگرم سیب، خسارت هنگفتی میلیاردی متحمل استان شد خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشاورزان هر کیلو سیب فاسد شده را ۱,۲۰۰ تومان به کارخانه‌های صنایع تبدیلی فروختند که این رقم هزینه سبد حمل محصول نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز به خاطر برخی مانع تراشی‌ها صادرات سایر محصولات از جمله گیلاس و زردآلو نیز در استان با مشکل مواجه است گفت: عمر و ماندگاری محصولات کشاورزی در سردخانه‌ها کم است عمر ماندگاری سیب ۴ ماه بیشتر نیست و باید این امر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سردخانه داران آذربایجان غربی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی و سود ناچیز باغداران اضافه کرد: بالا بردن هزینه‌های صادرات و نیز مانع تراشی برای این امر نیز ضرر باغداران را دو چندان می‌کند.
آقابالازاده با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های دولت صادر کنندگان محصولات کشاورزی از طریق پیمان ارزی باید اقدام کنند گفت: با توجه به هزینه‌های حمل و نقل و کرایه‌های حمل نیز امر مقرون به صرفه نبوده و باید سیاست گذاری تغییر یابد در صورت ادامه این روند امسال نیز باید منتظر فاسد شدن سیب‌های استان باشیم.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%db%b1%db%b0%db%b0-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%db%8c/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.