گندم‌کاران آذربایجان غربی در گیر و دار خشکسالی

گندم‌کاران آذربایجان غربی در گیر و دار خشکسالی

گروه اقتصادی: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در ایجاد امنیت غذایی برای مردم استان توجه به این بخش و مشکلات این بخش بسیار حایز اهمیت می باشد.
این اهمیت تا به حدی است که با بروز کوچکترین بحران چه از نظر منابع آبی و چه از نظر منابع خاکی و یا آفتها و آفت کشها تاثیر زود به هنگامی را در سطح بازار تولیدات کشاورزی و در سطح وسیع رسانه ها نسبت به این موضوع می توان مشاهد کرد.
در این بخش در آذربایجان غربی هم اکنون ۳۵ درصد از مردم استان و به تعبیری دیگر بیش از ۲۳۰هزار نفر مشغول بکار هستند به گونه ای که کوچکترین تغییر می تواند معیشت مردم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
امسال با توجه به آمار اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات هواشناسی آذربایجان غربی میزان بارندگی ها به ۳۰۹٫۱ میلی متر رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش و نسبت به نرمال مشابه ۱۰ درصدکاهش نشان می دهد.
این کاهش ها تاثیرات مهمی بر رشد و توسعه کشاورزی در منطقه و باطبع بر وضعیت بحران دریاچه ارومیه خواهد داشت.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفت: خسارتهای خشکسالی ۱۲ درصد اراضی زراعی زیر کشت گندم ،جو و کلزار ا تحت تاثیر قرار داده است.
جمشید دارا افزود: این خسارتها بیشتر در شمال استان مشهود می باشد زیرا در جنوب استان بارندگی ها بالا می باشد و عملکرد در هکتار را با کاهش مواجه کرده است..
وی ادامه داد: شهرهای ارومیه، نقده، مهاباد از جمله شهرهایی هستند که بیشتر تحت تاثیر خشکسالی و مشکلات ناشی از آن قرار گرفته اند.
دارا گفت: امسال ۱۰۰ هزار هکتاراز اراضی زراعی استان زیر گشت گندم دیم و ۲۷۲ هزار هکتار زیر کشت گندم آبی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: پیش بینی تولید گندم استان برای امسال بیش از ۶۰۰ هزار تن بوده است که با احتساب خشکسالی و سرمازدگی در سطح استان که به مزارع وارد شده حدود ۵۸۰ هزار تن میزان تولید امسال استان است که از این میزان ۴۵۰ هزار تن در داخل استان مصرف می شود.
دارا ادامه داد: نیازمند حمایت مسوولان از کشاورزان خسارت دیده هستیم زیرا این بخش از خسارت وارده چون دارای شاخصهای تعریف شده ای می باشد گاهی در پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب دیده با مشکلاتی مواجه می شویم.
وی با اشاره به اینکه عملیات خرید گندم از کشاورزان از اول تیرماه آغاز شده و تا زمانی که گندم تحویلی از سوی کشاورزان به مراکز حمل می شود، ادامه دارد، گفت: ۱۳۵ مرکز در استان کار خرید گندم از کشاورزان را برعهده دارند که ۲۸ مرکز از مراکز یاد شده متعلق به شرکت غله و خدمات بازرگانی و ۱۰۷ مرکزمربوط به سازمان تعاون روستایی است.
وی اظهار کرد: نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده که با توجه به جدول و با افت مفید چهار درصد و غیر مفید دو درصد از کشاورزان خریداری می شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: گندم با حداکثر تا دو درصد سن زدگی بدون کسر بهای گندم قابل خرید می باشد اما در گندمهای با سن زدگی بالاتر از دو درصد به ازای هر یک درصد افزایش سن زدگی مبلغ ۱۰۰ ریال از بهای هر کیلو گرم گندم کسر می شود.
دارا ادامه داد: از ابتدای تیر ماه تا کنون مقدار ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط مراکز خرید خریداری شده است.وی ادامه داد: ظرف مدت سه روز از زمان تحویل گندم کشاورزان به مراکز خرید توسط بانک عامل (سپه ) بهای گندم تحویلی به کشاورزان پرداخت می شود
دارا با بیان اینکه در حال حاضر برداشت گندم در بیش از ۳۵ هکتار از مزارع گندم استان آغاز شده است ، گفت : نزدیک به ۷۳۰ دستگاه کمباین بومی ، ۱۴۲ دستگاه کمباین مهاجر و ۴۳۰ دستگاه دروگر در امر برداشت محصول از مزارع گندم استان به کار گیری شده اند .
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف گندم در استان ۱۵۰ کیلوگرم است ،اضافه کرد : سالانه ۴۵۰ هزار تن گندم در استان مصرف می شود و محصول تولیدی گندم کشاورزان منطقه جوابگوی نیازهای مصرفی استان است.
گندم جزو محصولات مهم تولید شده در آذربایجان غربی است که این استان را در رتبه برتر و حتی جزو ۱۰ استان برتر کشور قرار د اده در تولید جو و کلزا نیز آذربایجان غربی جزو استانهایی است که نیازهای داخل استانی را می توان به طریق آن تامین کرد.
توجه به مسایل مربوط به بیمه محصولات کشاورزی و بخصوص خسارتهای مربوط به خشکسالی می تواند به عنوان مشوقی برای کشاورزان استان مطرح باشد تا همچنان آذربایجان غربی بتواند این مزیت و امتیاز خود را نسبت به سایر استانها در تولید این محصول مهم حفظ نماید.
به گزارش اروم نیوز علاوه بر موارد گفته شده مذکور این بخش به عنوان یکی از مهمترین بخشهای تاثیر گذار استان در اقتصاد منطقه و اشتغال جوانان دارای نقش کلیدی است و می تواند در اینده نیز در کاهش بار مشکلات ناشی از بیکاری نقشی مفید و اثربخش داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


7 − = شش