گلایه از کمبود دارو روز به روز در حال افزایش است

گلایه از کمبود دارو روز به روز در حال افزایش است

گروه خبر: رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس گفت: تعداد مراجعین و افرادی که از کمبود دارو گلایه دارند روز به روز افزایش پیدا می‌کند و با وجود اینکه صنعت دارو عملا تحریم نیست، اما چون مبادلات بانکی تحریم شده است، می‌تواند در آینده حوزه تامین دارو نیز محل نگرانی باشد.
به گزارش آرازآذربایجان ، هاشمی با یادآوری اینکه اخیرا از یکی از شرکت‌های توزیع دارو هم بازدید کرده‌اند که حدود ۲ هزار قلم دارو در انبار دارد، افزود: در شرایط کنونی نگرانی‌هایی در حوزه دارو وجود دارد مبنی بر اینکه بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو در دو ماه گذشته تعداد اقلام فوریتی دارو که باید به سرعت وارد شوند، افزایش یافته است، کما اینکه به ۶۰ قلم داروی فوریتی نیاز داریم که این مفهوم را می‌رساند که ذخایر دارویی کاهش یافته است و بدتر اینکه برخی اقلام دارویی که در گذشته مواد اولیه آنها را صادر می‌کردیم همچون آموکسی سیلین در زمره داروهای فوریتی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: بنده قطعا در این مورد از وزارت بهداشت سوال خواهم کرد که چرا باید برخی داروهای ساده از جمله آموکسی سیلین را داروی فوریتی اعلام کنند، چرا که این موضوع نشان‌دهنده سوء مدیریت است، هرچند این وزارتخانه و سازمان غذا و دارو به شدت برای تامین ارز مورد نیاز حوزه واردات دارو تلاش می‌کنند.
*میزان گلایه از کمبود دارو روز به روز در حال افزایش است
این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: آنچه از اهمیت بسزایی برخوردار است، این بوده که تعداد مراجعین و افرادی که از کمبود دارو گلایه دارند روز به روز افزایش پیدا می‌کند و با وجود اینکه صنعت دارو عملا تحریم نیست، اما چون مبادلات بانکی تحریم شده است، می‌تواند در آینده حوزه تامین دارو نیز محل نگرانی باشد.
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: البته جلسات مکرری در مجلس برای رفع مشکلات حوزه دارو برگزار شده و پیش‌بینی‌هایی هم از سوی مجلس و هم وزارت بهداشت صورت گرفته است، اما باید تدابیری اندیشیده شود که بیماران خاص با مشکلی مواجه نشوند به ویژه افرادی که شیمی درمانی می‌شوند که قطعا با اتخاذ تدابیری می‌توان بر این مشکلات هم فائق آمد./
همایون هاشمی ، در تشریح جزییات اعضای فراکسیون غذا و دارو از مرکز اصلی تولید شیرخشک گفت: پیرو گزارش‌هایی که به کمیسیون بهداشت و فراکسیون غذا و دارو ارائه شده بود مبنی بر اینکه مردم نگران کمبود شیرخشک در بازار هستند، از محل اصلی توزیع شیرخشک‌های متابولیک برای بیماران خاص بازدید کردیم.
*تامین ۶۰ نوع شیر خشک برای بیماران خاص
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این بازدید مشخص شد که در حوزه تامین ۶۰ نوع شیر خشک برای بیماران خاص هیچ کمبودی وجود ندارد و به این دلیل که دولت منابع لازم برای این بخش را تامین می‌کند، بنابراین هیچ افزایش قیمتی هم وجود نخواهد داشت.
*شیرخشک‌های عرضه شده در بازار نشانه‌دار شده‌اند
وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید برای عرضه شیرخشک برای بیماران خاص هم بازار سیاه ایجاد نخواهد شد، چرا که این شیرها نشانه‌دار شده‌اند واز طریق شبکه پستی به منزل بیماران ارسال خواهند شد و این اقدام درخوری بود که برای پیشگیری از بروز هر گونه اختلال در روند توزیع شیرخشک برای این بیماران صورت گرفته است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما در کشور سالانه به ۲۰ میلیون قوطی شیرخشک نیاز داریم و یک و نیم میلیون کودک شیرخوار از این نوع شیر تغذیه می‌شوند، ضمن اینکه از سال ۹۰ تاکنون افزایش نرخ معناداری و محسوسی در این زمینه وجود داشته است که باید این موضوع را پیگیری کنیم.
هاشمی اظهار کرد: شیرخشک‌های خاص برای بیماران آلرژیک، PKO و فنیل کتنوری به صورت لاکتوزفری و هایپر سنستیو یا شیرخشک‌هایی که از شیر سویا تهیه می‌شوند که برای تامین آنها نیاز به تجویز پزشک وجود دارد.
*دو سوم شیرخشک مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود
وی تاکید کرد: هم‌اکنون دو سوم شیرخشک مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و یک سوم شیرهای مورد نیاز هم وارداتی هستند و حجم کل تعاملات ریالی این صنعت نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس گفت: عدم پرداخت به موقع مطالبات داروسازان باعث می شود به بخش مهمی از نظام سلامت کشور ضربه وارد شود.
همایون هاشمی ،در رابطه با ضرورت پرداخت به موقع مطالبات داروسازان، گفت: مطالبات پرداخت نشده صنف داروسازان و تجهیزات پزشکی حدود هفت هزار میلیارد است، عدم پرداخت به موقع مطالبات داروسازان موجب میشود به بخش مهمی از نظام سلامت کشور ضربه وارد شود.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش عمده ای از طلب های مربوط به شرکت های کوچکی است که ضمن مشکلات ارزی، سرمایه در گردش ندارند و از طرفی تعهدات پرداختی دارند، اگر دولت و وزارت بهداشت،درمان و آموزش کشور تلاش نکند تا به این اصناف منابع ریالی و کالایی برساند، چرخه دارویی کشور مختل شده و به نظام سلامت آسیب جدی وارد می شود.
وی افزود: در حال حاضر بخش اصلی چرخه و زنجیره خدمات پزشکی تامین دارو و تجهیزات پزشکی دربخش بستری، سرپایی و بیمارستان‌ها است، لذا اگر داروسازان دچار کمبود منابع شوند و مطالباتشان را نتوانند بگیرند، این زنجیره ناقص شده و صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی را اعم از واردات، تولید، دچار مشکل می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم عنوان کرد :بخش عمده این‌ مطالبات مربوط به دولت است، وزارت بهداشت ادعا می‌کند مطالبات ریالی خود را از خزانه دولتی اخذ نکرده است. همه اینها نیاز به یک انسجام و همگرایی دارد، ما بیش از آنکه از کمبود منابع رنج ببریم‌ از سوء مدیریت رنج‌ میبریم و نمیتوانیم این حلقه های زنجیره خدمات را درست به هم ربط دهیم.
هاشمی با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولید کننده های دارو در آسیا است، گفت: در تحریم‌های جدید خوشبختانه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی قرار ندارد، اما چون زنجیره تعاملات مالی و داد و ستد ریالی بانکها محدود می‌شوند خود به خود تاثیرات و عوارضی را روی همه صنایع از جمله دارو هم می گذارد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بیان کرد: دولت و متولی خاص تامین دارو تجهیزات پزشکی یعنی وزارت بهداشت باید به فکر راه های جانبی باشد تا تحریم‌ها را دور بزنند و از الان ذخیره ی مواد اولیه را حداقل برای دو دوره شش ماهه یعنی یک سال ذخیره سازی کنند، این موضوع باید محل توجه باشد و وزارت بهداشت با درایت بیشتری به آن رسیدگی کند.رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطر نشان کرد: رسیدگی به نیاز های داروسازان مرتب در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح می‌شود و ما هم توصیه مان به وزارت بهداشت این است که از محل‌های دیگر برای پرداخت مطالبات داروسازان استفاده کند، به عنوان مثال، واردات عمده مواد اولیه به ایران از طریق دو کشور هند و چین است، ما با هند مبادله غیر دلاری داریم و می توانیم قسمتی از آن را به تهیه دارو و واردات مواد اولیه اختصاص دهیم./

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


9 − = شش