گفت و گوی ملی ضرورت کاهش فقر فساد و تورم

گفت و گوی ملی ضرورت کاهش فقر فساد و تورم

گروه گزارش: طرح گفت و گوی ملی که در چند روز گذشته توسط معاون اول رییس جمهوری مطرح شده بار دیگر عزم و اراده جدی دولت را برای ساختن ایرانی آباد به دور از تمام سوء تفاهمات و اختلافات عیان کرد.
پیشنهاد طرح گفت و گوی ملی که در گذشته نیز با عناوینی همچون وحدت کلمه، گفتمان ملی، آشتی ملی و غیره مطرح شده بود؛ گویای اهتمام جدی دولت دوازدهم برای رفع موانعی است که مسیر رسیدن ایران اسلامی به سند چشم انداز توسعه را ناهموار کرده اند.
البته این طرح در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با وجود فراگیری و تکثر احزاب و گروه_های سیاسی همیشه اجرایی شده و کمتر نمونه ای را می توان یافت که سیاستمداران غربی بر روی سیاست های اصلی و کلان تاثیرگذار کشورشان متفق القول نباشند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و اعضای کابینه اش نیز به خوبی از این امر آگاه هستند که رمز پیروزی بنا به سفارش بنیانگذار جمهوری اسلامی در وحدت کلمه است و اگر مشکلاتی در کشور وجود دارد به سبب کم رنگ بودن گفت و گوهای ملی است.
تاریخ بهترین گواه این امر است که طی ۳۸ سال گذشته هر زمانی که اختلافات در فضای سیاسی جامعه افزایش یافته، حواشی ها و تبعات متعددی نیز به همراهش داشته است و اگر اراده جدی در این راستا صورت نپذیرد؛ باید باز هم شاهد بروز مشکلات بیشتری باشیم.
البته به طور حتم عملیاتی شدن چنین طرحی امر ساده ای نیست و از نظر اجرایی نیز بسیار پیچیده است و قاعدتا نیاز به تمرین و ممارست دارد به گونه ای که در وهله نخست باید تمامی گروه‌ها ضرورت حرکت به سمت گفت‌وگوی ملی را درک کرده و الزامات آن را قبول کنند.
طرح گفت و گوی ملی بحث جدیدی نیست و بعد از دولت اصلاحات و اختلافاتی که در انتخابات ۸۸ انجام شد؛ بر سر زبان ها بود و توسط مسوولان مرتبا مطرح شده است.
با توجه به عملکرد دولت های نهم و دهم مشکلات عدیده ای برای مردم ایجاد شد و هر چند که مبحث فتنه را پیش کشیدند اما واقعیت این است که بحث انحراف نیز کمتر از فتنه نبود.
بر همین اساس هنوز ریشه این انحراف و فتنه خشکانده نشده است به گونه ای که رییس جمهوری دولت های نهم و دهم آزادانه موارد خلاف واقع را به بزرگان کشور نسبت می دهد اما هیچ برخوردی با وی صورت نمی گیرد و این در حالی است که شاهد برخی محدودیت ها هستیم.
باید این مشکلات در کشور حل و برطرف شود و باید در نظر داشت که ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور همه یک تفکر واحد در این زمینه ندارند.
هم اکنون سه تفکر اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدالی در کشور حاکم است و همه این جریانات خود را پایبند به قانون اساسی، نظام و رهبری می دانند و بر همین اساس برداشت می کنند که حرف صحیح را فقط خودشان در این کشور می زنند.
پیشنهاد می کنم همانگونه که در خانه احزاب سه فراکسیون اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدال گرایان در کنار هم گرد آمده و اعضای شورای مرکزی را انتخاب کرده و با وحدت و همکاری کار می کنند؛ باید این رویه گسترده تر شود.
بر همین اساس معتقدم باید عقلای هر سه جریان سیاسی کشور در کنار یکدیگر بنشینند و بدون اینکه از تفکرشان دست بردارند در کنار دیگران برای اصل نظام و ولایت فقیه و نظام، اتحاد و وحدت و همدلی داشته باشند.
گفت و گوی ملی در سطح کشور اقدام ارزشمندی است منتهی به شرطی که رسانه ملی پوشش هر سه جریان را در دستور کار داشته باشد و این نباشد که فقط اصولگریان دارای تریبون در صدا و سیما باشند.
عضو هیات رییسه کانون نمایندگان ادوار مجلس گفت: اغلب رزمندگان و سرداران دوران دفاع مقدس تفکر اعتدالی دارند و وابسته به جریان های اصولگرایی و اصلاح طلبی نیستند و در پی حفظ نظام هستند و بر همین اساس باید بهای بیشتری به این تفکر مستقلین و اعتدالگرایان داده شود.
گفت و گوی ملی بزرگان هر سه جناح کشور به طور حتم به نفع نظام و مملکت خواهد بود و از فساد، تورم، فقر، بیکاری و غیره کاسته می شود.
احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت نیز در همین زمینه به خبرنگار اظهار داشت: طرح گفت و گوی ملی نیازمند اعتماد سازی و احترام متقابل است؛ متاسفانه این اعتماد در کشور آسیب دیده است.
وی گفت: بازسازی اعتماد مردم نسبت به مسوولان و بالعکس مهم ترین مولفه ای است که هم اکنون در کشور به آن نیاز داریم چرا که می_تواند آسیب های جدی به کشور وارد کند. دبیرکل حزب اراده ملت افزود: گفت و گوی ملی برای عملیاتی شدن نیازمند مولفه احترام و ارزش گذاری است و نباید دارای شرط و شروط باشد و باید موجودیت همدیگر را قبول کنیم و نسبت به یکدیگر ارزش قایل شویم.
وی ادامه داد: برای طرح گفت و گوی ملی باید حق تعیین سرنوشت و یا حق ابراز آزادانه نظر و عقیده محترم شمرده شود چرا که در واقع وحدت و انسجام ما دچار خدشه شده است.
وی تصریح کرد: حزب اراده ملت ایران به عنوان یک حزب اصلاح طلب نسبتا قدیمی و موثر در جریان اصلاحات علیرغم انتقادها و نقدهایی که به فرایند تلاش های درون جریانی اصلاحات داشته است ولی همواره وحدت را به عنوان یک اصل اول و خدشه ناپذیر قبول دارد.
حکیمی پور خاطر نشان کرد: بایستی مردم، مسوولان، تمام اقشار، فعالان و جریان ها از حقوق یکسانی برخوردار باشند و اگر این وضعیت نباشد به طور حتم گفت و گوی ملی نمی تواند عملیاتی و تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه گفت: معتقدم جامعه ایران امروز بیش از هر مقطع زمانی دیگری نیازمند گفت ‌و ‌گو است و زبان مشترک این گفت‌و‌گوها بایستی منافع ملی باشد.
دبیرکل حزب اراده ملت افزود: احزاب کشور می توانند نقش موثری در عملیاتی شدن طرح گفت و گوی ملی داشته باشند البته این به شرطی است که به آنها بها داده شود که متاسفانه طی سال_های گذشته شاهد چنین عملکردی نبوده_ایم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، ، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری چندی پیش در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: آمریکا به دنبال آن است که فضای ایران را برای کار نامطمئن جلوه دهد ؛ به نظر من بهترین راه حل نشان دادن وحدت و انسجام و راه اندازی گفت وگوی ملی است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


− 4 = پنج