گفت وگو را جایگزین قهر در خانه کنیم

گفت وگو را جایگزین قهر در خانه کنیم

گروه خانواده و سلامت:روانشناس بالینی گفت: اعضای خانواده به جای قهر با یکدیگر باید گفت وگو را برای تقویت روابط سالم و مستمر خانوادگی برگزینند.
زینب صائمی پور افزود: برای زدودن غبار از روابط خانوادگی، اعضای خانواده باید در موضوعات مختلف، نقاط قوت و رفتار پسندیده و تشکر و قدردانی از خوبی ها با یکدیگر گفت وگو کنیم.
وی گفت: همسرانی که مدام قهر و آشتی می_کنند، با یادآوری خاطرات خوب مشترک لحظات صمیمیت و پرتفاهم، علایق و رویاهای مشترک، احساسات عاشقانه، می توانند باعث ارتقای کیفی رابطه میان یکدیگر شده و از طرفی قهر، تنها عامل مخرب یک رابطه صمیمانه و مانعی برای گفت وگوی سالم است.
این روان درمانگر تصریح کرد: قهر کردن بیشتر رفتاری کودکانه و مختص افراد غیر بالغ است به نحوی که می توان آن را به عنوان یک رفتار دفاعی یا رفتار آزار دهنده طرف مقابل تلقی کرد.
صائمی پور اظهار داشت: برای اینکه بتوان جایگاه و تاثیر گفت وگو را بطور دقیق تر بررسی کرد کافی است به رفتار بچه ها پس از قهر و آشتی توجه کرد. کودکان گاهی پس از قهرهای شدید با دوستان پس از چند دقیقه یا چند ساعت آشتی می_کنند و دوباره بازی پرنشاط خود را از سرمی_گیرند، گویی به بی اهمیتی قهر پی می برند اما خیلی از بزرگتر ها همچنان در رفتار کودکانه خود باقی مانده اند.وی با بیان اینکه البته برخی مواقع ناراحت شدن و به اصطلاح سرسنگین شدن بد نیست، حتی می تواند در شرایطی به عنوان راهی و نشانه ای برای آگاه کردن رفتار اشتباه طرف مقابل موثر باشد، افزود: این روش با هدف تذکر و آگاهی بخشی می تواند راه گشا باشد اما فقط در برخی شرایط و نه برای همیشه و طولانی مدت و نباید از باب گفت وگوی سازنده غافل شد.
این روانشناس بالینی گفت: وقتی شخص در موضع قهر قرار می گیرد در واقع بیش از همه خود را در معرض پیامد منفی این عمل قرار می_دهد. وقتی قهر اتفاق می افتد، نشان می دهد که فشار زیادی روی فرد است، او در حال تجربه تهدید است و با قهر، انرژی روانی زیادی را از دست می دهد و در نتیجه به دنبال یافتن راهی برای گفت وگو و آشتی است.
صائمی پور تصریح کرد: اصرار بر قهر کردن و استمرار آن به مدت طولانی به مرور موجب سردی در روابط می شود و از طرفی معمولا با قهر کردن مشکل حل نمی شود زیرا طرفین بعد از مدت زمانی سعی می کنند دوباره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما مشکل به جای خود باقیست و دوباره در یک موقعیت تنش زا خود را نشان می دهد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،وی افزود: با گفت وگو و مذاکره در موقعیت زمانی مناسب، مشکل را باید رفع کرد و در صورتی که از این طریق مشکل رفع نشد، لازم است که با کمک از مشاور متخصص این رفتار غیر عادی را حل و از آسیب بیشتر به روابط خود جلوگیری کرد.
..Arazazarbaijan.khanevdeh@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 8