گشتی در میان مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی

گشتی در میان مشکلات  خوابگاه‌های دانشجویی

گروه گزارش: دغدغه سرپناه برای دانشجویان؛ سرپناهی که نامش خوابگاه است. مکانی با مشکلات زیاد و گره‌خورده با وقایعی تلخ مانند مرگ دانشجویان.
یکی از دغدغه‌های دانشجویان بعد از پشتِ سر گذاشتن سد کنکور، تأمین خوابگاهی مناسب و در واقع سرپناهی برای دوران تحصیل‌شان است.
اگرچه مدتی است که بعضی از دانشگاه‌های معتبر به جای استفاده از واژه »خوابگاه« از اصطلاح »خانه دانشجویی« استفاده می‌کنند، اما دانشجویان معتقدند که فقط نام آن تغییر کرده است. فقر امکانات زندگی همان و اتاق‌های پر ترافیک و مملو از دانشجویان کنسرو شده همان.
البته بعضی از دانشجویان هم می‌گویند باید شانس بیاوری که حتی در این خوابگاه‌ها هم بتوانی کنجی برای خودت گیر بیاوری؛ کمبود خوابگاه دانشجویان را کلافه کرده و یکی از بزرگ‌ترین معضلات دانشجویان است. فرقی نمی‌کند در کدام دانشگاه معتبر درس بخوانی، هر کجا که باشی کمبود و مشکل خوابگاه باتوست!
دریغ از یک ستاره کم‌فروغ
پای درد دل هر دانشجوی خوابگاهی بنشینی، از وضعیت نامناسب و نبود امکانات گفتنی‌ها دارد. این دانشجویان دنبال خوابگاه‌های چند ستاره نیستند و دریغ از حتی یک ستاره کم فروغ در این خوابگاه‌ها.
دانشجویان با مشکلات متعددی از جمله فضای کوچک اتاق‌ها، محدود بودن تعداد سرویس‌های بهداشتی و خراب بودن اغلب آن‌ها، نبود یخچال، فرسوده بودن امکانات اتاق‌ها، محدود بودن امکانات آشپزخانه، نبود آب‌سردکن، کمبود میز و نیمکت در سالن مطالعه و شلوغی بیش از حد روبرو هستند.
عدم دسترسی به اینترنت، محدود بودن خطوط تلفن و خرابی تلفن‌های کارتی، امکانات محدود ورزشی، بالا بودن نرخ اجاره، شلوغی بیش از حد و…. از جمله مشکلات دیگر خوابگاه‌های دانشجویی است. خیلی از خوابگاه‌های دانشجویی هم یا کتابخانه ندارند یا امکان استفاده ۲۴ ساعته از این کتابخانه‌ها فراهم نیست.
یک اتاق و چند تن؟
یک دانشجویی می‌گوید: در یک اتاق ۲۰ متری با پنج دانشجوی دیگر هم اتاقی شدم. علاوه بر مشکل کمبود خوابگاه کوچک بودن اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویی هم یکی از مشکلات دیگر است.
بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی از شلوغی خوابگاه‌های دانشجویی ناله می‌کنند و می‌گویند اتاق‌های آن از ظرفیت لازم برخوردار نیستند. اتاقی که ظرفیت آن حدود سه تا چهار نفر است، ده دانشجو زندگی می‌کنند.
سلامت دانشجویان در معرض خطر
ساختمان بسیاری از خوابگاه‌ها شرایط بهداشتی مناسبی ندارند. این مشکل صدای همه دانشجویان خوابگاهی را درآورده است. بی‌توجهی به استانداردهای بهداشتی مانند نظافت و بهداشت آشپزخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی منجر به بیماری‌های مختلفی می‌شود.
یکی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی درباره وضع بهداشتی خوابگاه‌ها می‌گوید: همیشه آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی خوابگاه‌ها کثیف و شلوغ است. مسئولان خوابگاه‌ها توجه چندانی به بهداشت و سلامت دانشجویان در خوابگاه‌ها ندارند. همین عامل موجب شده تا دانشجویان هم توجه چندانی به وضعیت بهداشتی خود نداشته باشند.
جالب اینکه مسائل بهداشتی و سلامت خوابگاه‌های دانشجویی از اولویت‌هایی است که بارها مسئولان وزارت علوم درباره آن صحبت کرده و هشدار داده‌اند، اما به قول قدیمی‌ها “دو صد گفته چون نیم کردار نیست.”
با نگاهی به زندگی و مشکلات دانشجویان خوابگاهی باید منتظر وقایعی تلخی باشیم فراموش نکنیم که هر سال بر ظرفیت دانشگاه‌ها افزوده می‌شود و به همان اندازه هم حجم و کیفیت مشکلات چند برابر. وعده و وعید مسئولان هم دردی را درمان نمی‌کند؛ فقط صفحات روزنامه‌ها و سایت‌ها را پر می‌کند و مشکلات همچنان پا برجا می‌مانند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


2 + هفت =