گشایش گره‌های کور اقتصادی استان در گرو سرمایه گذاری بخش خصوصی

گشایش گره‌های کور اقتصادی استان در گرو سرمایه گذاری  بخش خصوصی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: در جهت گشایش گره‌های کور اقتصادی آذربایجان غربی و برون‌رفت از معضلاتی مانند بیکاری و تورم که نتیجه عملکرد اقتصاد متمرکز دولتی باید بخش خصوصی در استان تقویت شود.
توسعه اقتصادی استان آذربایجان غربی مستلزم حل موانع جذب سرمایه گذاری است و یکی از مشکلات سرمایه گذاران آذربایجان غربی هماهنگ نبودن دستگاه‌ها با یکدیگر است، این مشکل برای سرمایه گذاران داخلی به دلیل ارتباطات قابل تحمل است اما سرمایه گذار خارجی را اذیت می‌کند و نبود هماهنگی و موازی کاری دستگاه‌ها از جمله عوامل دیگری است که در کندی جذب سرمایه گذاری موثر است. از سوی دیگر بروکراسی شدید اداری و دیوان‌سالاری حاکم باعث شده تا روند سرمایه گذاری کند شود.
همچنین بانک‌های عامل نیز در عمل تسهیل کننده امر سرمایه گذاری نیستند. بانک‌ها به جای از میان برداشتن مشکلات ارزی، مالیاتی و گمرکی، به عنوان یکی از موانع سرمایه گذاری در اقتصاد کشور و استان مطرح هستند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند تهیه نقشه راه برای جذب سرمایه گذار در استان از نیازهای اساسی آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه نقشه‌های ناحیه‌ای جامع تدوین شده و ملاک و معیار سرمایه گذاری در استان این نقشه است از این رو مرکز سرمایه گذاری استان باید بر اساس نقشه ناحیه جامع تدوین شده پیش رود.
این در حالی است که باید جذب سرمایه گذاری از طریق پنجره واحد تجاری صورت گیرد و رسیدگی خارج از نوبت به پروژه‌هایی که نیاز به جذب سرمایه گذار دارند از برنامه‌هایی است که در اولویت کاری قرار دارند و هر دستگاه نباید به صورت واحد سرمایه گذاری کند. در زمینه معادن استان نیز ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و اکتشاف نیز باید جزء اولویت‌های کاری باشد.
این در شرایطی است که حل موانع و مشکلات جذب سرمایه در استان وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی است و این امر کار گروهی و هماهنگ دستگاه‌ها را می‌طلبد تا شاهد توسعه همه جانبه اقتصادی استان باشیم. نیاز استان آذربایجان غربی با ظرفیت‌های فراوان و بالقوه جهت نیل به توسعه و همچنین نیاز کشور در شرایط کنونی، سرمایه و سرمایه‌گذار و در حقیقت، تقویت بخش خصوصی در جهت گشایش گره‌های کور اقتصاد ایران و برون‌رفت از معضلاتی مانند بیکاری و تورم که نتیجه عملکرد اقتصاد متمرکز دولتی است.
این در حالی است که جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرا و اتمام پروژه‌های ملی و عمرانی آذربایجان غربی و در حوزه مدیریت شهری یکی از ضروریات برای توسعه استان و شهر زیبای ارومیه است و برای تحقق این امر شورای شهر و شهردار ارومیه و نمایندگان استان باید پیش‌قدم باشند.
ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان استان و شهر ارومیه می‌طلبد که بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی وارد شوند چرا که انتظارات ملی، شهری و استانی از ارومیه و آذربایجان غربی بسیار بالاست و با وجود ظرفیت‌های بالقوه علمی، مدیریتی، زیربنایی و سرمایه‌ای، امکان دسترسی به اهداف توسعه وجود دارد.
ارومیه به عنوان یک شهر با فرهنگ‌های مختلف این قابلیت را دارد تا محور تسریع توسعه و تبدیل ایران به کشور برتر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله نظام قرار گیرد و این آرمان دور از دسترس نیست.
موفقیت‌های سال‌های اخیر ارومیه در حوزه‌های مختلف به خصوص اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و ترافیکی نشان می‌دهد که سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این حوزه شهری وارد شوند و. در سال‌های اخیر قدم‌های مثبتی در راه جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه مدیریت شهری برداشته شده و باید با رفع و برچیدن برخی موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاری و کشاندن پای سرمایه گذاران بیشتر به این شهر زمینه را برای تسریع روند توسعه ارومیه فراهم کرد.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که نخستین گام در راه توسعه استان و شهر ارومیه دیدن و نظاره کردن شاخص‌های پیشرفت در تمامی نقاط جهان و الگوگیری از این شاخص‌ها است و باید همه مدیران و به خصوص استاندار آینده آذربایجان غربی به این امر مهم و حیاتی توجه نماید.
این در حالی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی، مشکل بیکاری و افزایش تولید در استان آذربایجان غربی حل خواهد شد. بنابراین باید از بخش خصوصی خواست چنانچه طرحی در هر زمینه‌ای برای اجرا دارند حتماً با مسئولان اجرایی استان و دولتمردان در میان بگذارند تا از صندوق توسعه ملی و پشتوانه‌های دولتی استفاده شود.
این در شرایطی است که نزدیک به ۷۰ درصد واحدهای تولیدی دارای مشکل هستند و مهم‌ترین برنامه دولت و مجلس حمایت از واحدهای تولیدی است که برای بقاء می‌جنگند. البته بیشتر مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به سیستم‌های نامناسب بانکی و مدیریت بی برنامه برخی از مدیران بانک‌هاست که باید جهت حمایت از واحدهای تولیدی نگرش بانک‌ها مثبت و حمایتی باشد.
در چنین شرایطی باید بانک‌های عامل استان جهت رفع مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی مساعدت بیشتری کنند تا با کاهش بیکاری مشکلات اقتصادی خانواده‌های آذربایجان غربی حل شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


8 + = پانزده