گستره سازمان فرهنگ در سازمان های فرهنگی کلانشهرارومیه

گستره سازمان فرهنگ در سازمان های فرهنگی  کلانشهرارومیه

علی رزم‌آرای
گروه اجتماعی: عمده مشکلات فرهنگی کلانشهرارومیه به شکل تاریخی، به نحوه شکل‌گیری تاریخ اجتماعی و شهری این شهر باز می‌گردد. اینکه این شهر قریب به ۶۰ یا ۷۰ سال از عمر مرکزیت استانی خود را می‌گذراند و تنها در چند سال اخیر به دلایل وجود مشکلات پیچیده و مبتلابه شهری، به عنوان کلان شهری مفتخر شد و بعد از یک چشم برهم زدن، کلان را به بزرگ نزول دادند که این شهر خالی از هر امکانات و ساختار متناسب جمعیت و کلانیت معاصر در قالب‌های شهر‌های کلان تبریز، اصفهان، مشهد و… بود. براستی چرا کلانشهرارومیه در ۶۰ یا ۷۰ سال گذشته مرکزیت استانی داشته است اما فضا و امکان برای وسعت بخشیدن این مرکزیت در ابعاد مختلف را نداشته است؟ به هرحال پاسخ‌گویی به این سؤال به کالبد‌شکافی و آسیب‌شناسی دقیق وچند وجهی نیازمند است!
عواملی نظیر ۸ سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، ابعاد جغرافیایی، قومی، مذهبی و دینی، ریشه نامنسجم تاریخی، فقدان یک شاکله اقتصادی بوم محور و منطقه محور، عدم بلوغ سیاسی و مدیریتی در مدیریت دولتی حاکم برآن تا به امروز و… می‌تواند از مداخلات اصلی آسیب شناسی و کالبد شناسی سؤال فوق باشد.
در این یادداشت برآنیم که از منظری ساختاری یکی از ابعاد مدیریت دولتی در این شهرمرکزی استان که به شکل مستقیم درگیر مدیریت فرهنگی و فرهنگ¬‌سازی شهری بوده است را بازخوانی کنیم.
شهرداری در ابعاد مختلف جغرافیایی هر منطقه خرد یا کلان، وظیفه شکل‌دهی مناسب به مناسبات رفتاری و اجرایی جمعی شهر را عهده‌دار است. به عبارتی خدمات شهری و عمرانی وظایف ذات»تخصصی مردم« در ساحت فرهنگ و هنر هستند و متولی اداره این حضور، سازمان فرهن»عام مردم« در این ساحت و در چهارچوب رفتارسازی فرهنگی در چهارچوب فعالیت عام شهری این نهاد است.نیم نگاهی به فصل مشترک همه مجموعه‌های فرهنگی ورزشی در قالب سازمان در شهرداری‌ها گواه این مطلب است:
تلاش برای ترسیم شهرخود به عنوان شهری با صبغه فرهنگی و زیارتی و… طراحی و تدوین سیاستهای کلان شهرداری شهر خود در ارتباط با امور فرهنگی، اجتماعی و تفریحی برای بهتر زیستن شهروندان و مسافران، انجام مطالعات علمی و تحقیقاتی در جهت شناخت و رفع ناهنجاری‌های اجتماعی شهر، برنامه‌ریزی در خصوص اوقات فراغت شهروندان و ارائه خدمات فرهنگی ،اجتماعی و تفریحی به آنان در چهار چوب وظایف شهرداری، جذب و هدایت مشارکت‌های مردمی و نهادهای دولتی و غیردولتی ( برابر مقررات مربوط) برای امور فرهنگی، اجتماعی و تفریحی، برنامه ریزی در خصوص افزایش بهره وری از فضاها و امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی شهرداری، برنامه ریزی در جهت ارتقای سطح فرهنگ شهروندی و آموزش شهروندان به منظور کاهش مشکلات و ناهنجاریهای شهری و اصلاح رفتارهای اجتماعی. نیم نگاهی به اساسنامه این سازمان‌ها به عنوان سازمان‌های وابسته به شهرداری نیز این مطلب را روشن‌تر می‌رساند: نظارت و پیگیری بر امور طراحی، امور اجرایی و بهره برداری از پروژه‌های فرهنگی، گردشگری، اجتماعی، هنری، ورزشی، زیبا سازی در جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی و ایجاد نشاط و شادمانی اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در شهر با همکاری سازمانهای مربوطه. ارائه خدمات فرهنگی ، هنری ، ورزشی و آموزشهای عمومی به شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان در زمینه مسئولیت‌ها و وظایف محوله شهرداری و انجام اموری که بتواند به نحوی در تحقق اهداف و موضوع فعالیت شهرداری مؤثر باشد. شناسایی، همفکری و همکاری با انجمن‌ها، مؤسسات عمـومی و خیریه و همچنین تشکیلات غیردولتی و سایر مؤسسات مشابه در جهت نهادینه کردن فعالیت‌های آنها به منظور کاهش مشکلات و آسیبهای اجتماعی. نظارت و مشاوره در امور فرهنگی، اجتماعی و فعالیت‌های حوزه‌های گوناگون شهرداری شهرخود.
ارتقای سطح نشاط و تندرستی شهروندان از طریق گسترش فضاها و فعالیت‌های ورزشی و ایجاد فرصت‌های مناسب برای گذران اوقات فراغت آنان.
همکاری و حمایت از سازمانهای غیر دولتی (NGO) و جلب مشارکت آنها در زمینه اهداف و وظایف شهرداری. سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای اهداف سازمان. برنامه‌ریزی و نظارت بر امر اجرای تندیس‌ها و یادمانها در میادین ، پارکها و فضاهای‌شهری و برنامه ریزی در خصوص امور اطلاع رسانی و فرهنگی و راهنمای مسافران و گردشگران. برنامه ریزی در خصوص ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات عمومی شهروندان در زمینه ضوابط و مقررات شهرداری و شهر نشینی و سایر سازمان‌های خدماتی شهر و همچنین نحوه بهره برداری از وسایل و تجهیزات شهری به منظور ایجادزمینه مشارکت عمومی و…
به هر حال سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه به عنوانی سازمانی تازه تأسیس باید یک تنه همه خلاء ۶۰ یا ۷۰ ساله گذشته را در قبال شهریت بزرگ شهر ارومیه و رفتارسازی فرهنگ و حضور مردم در ساحت فرهنگی و ساختاری، اداره شهر خود را در چهارچوب سازمان متبوع خود یعنی شهرداری ارومیه به انجام رساند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


چهار − 3 =