مشاور عالي وزير کشور در اروميه:

گره زدن فعالیت‌های اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای اشتباه بود

گره زدن فعالیت‌های اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای  اشتباه بود

گروه خبر:مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق گفت: رئیس جمهور بیش از دو سال است که اقتصاد کشور را بخاطر مذاکرات معطل نگه‌داشته است؛ این در حالی است که گره زدن فعالیت‌های اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای اشتباه بود.
به گزارش آرازآذربایجان، علی عبدالعلی‌زاده در نشست چالش‌های اقتصادی پیشروی دولت از علل تا راهکارها که در فرهنگسرای جوان ارومیه برگزار شد با اشاره به برخی از‌ ضعف‌های دول ایران در چند قرن اخیر، اظهار داشت: از زمان جنگ چالدارن‌ شاه اسماعیل که با شکست مواجه بود، دولت‌های تشکیل شده در ایران به غیر از چند مورد با ضعف‌های جدی مواجه بودند.
وی افزود: میرزا تقی‌خان امیرکبیر از بزرگ‌مردانی بود که تلاش کرد به این شکست‌‌ها پایان دهد و پاسخ عقب‌ماندن ایران از ترسیمات جهانی را در ضعف تعلیم و تربیت در کشور بداند و بر این اساس اقدام به تربیت دانش‌آموختگان کند.
مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق، اجرای ۱۰ برنامه عمرانی در طول ۹۰ سال از تاریخ کشورمان را نشان تلاش برای خروج از بن‌بست‌ها دانست و گفت: در همه این مدت دولتمردان با استفاده از پول تلاش برای خروج از رکود و عقب‌ماندگی کردند در حالی که راه درست در استفاده از عقل بود.
این مسئول به افزایش میزان درآمد دولت‌‌ نهم و دهم در اثر اتخاذ سیاست‌هایی که منجر به افزایش شدید قیمت نفت شد اشاره و اضافه کرد: در این سال‌ها ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور بود که باید در زمینه‌هایی که پایه‌های اقتصادی را مستحکم‌تر می‌کرد، هزینه می‌شد.
وی در ادامه به بی‌برنامگی دولت فعلی اشاره کرد و گفت: اگر برای دوران پساتحریم دولت برنامه اقتصادی دقیقی ارائه ندهد و مردم رونق اقتصادی را احساس نکنند، تورم شدید دوباره شکل می‌گیرد.
عبدالعلی‌زاده با اشاره به تذکر کارشناسان به دولت روحانی در مورد عدم گره زدن فعالیت‌های اقتصادی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: رئیس جمهور بیش از دو سال است که اقتصاد کشور را به خاطر مذاکرات معطل نگه‌ داشته است.
وی تاکید کرد: اگر وضعیت اقتصادی جامعه به همین شکل پیش برود ما باز با حباب تورم مواجه می‌شویم و نتیجه دولت روحانی تنها معطل کردن اقتصاد کشور می‌شود.
مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق گفت: در طول مدت ۵۰۰ ساله که کشور بزرگ ما در زمینه صنعت و اقتصاد از دنیا عقب مانده است باید دولتمردان ما می‌فهمیدند که کشور را عقل اداره می‌کند نه پول و سرمایه صرف که بدون وجود برنامه و مدیریت صحیح حاصل چندانی ندارد.
*نرخ مشارکت در ایران وضعیت مطلوبی ندارد
مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخ مشارکت در ایران وضعیت مطلوبی ندارد.
حسین عبده تبریزی نیز در این نشست ، اظهار داشت: کاهش تقاضا و رکود در بازار، وجود تنگنای مالی به دلیل افت شدید قیمت نفت و عدم وجود نظام بانکی و پولی صحیح سه چالش عمده دولت روحانی است.
وی افزود: در برنامه‌های جامع تجدید ساختار نظام بانکی، کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی ضرورتی غیرقابل اجتناب است.مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی با توجه به مشکلات پولی و مالی دولت، گفت: به دلیل افت درآمد، دولت مجبور شده‌است که بودجه‌های عمرانی را به شدت کاهش دهد و اگر کاهش بودجه‌های عمرانی کفاف هزینه‌های جاری کشور را نکند دولت مجبور است با قطع پرداخت یارانه‌ها جبران کند.
وی کاستن از هزینه‌های جاری را برای رفع کمبود بودجه سالیانه امری نشدنی عنوان و اضافه کرد: باید سیاستی اتخاذ کنیم که در سایه اجرای آن مارپیچ افت اقتصادی را بتوان کنترل کرد و اهداف کلان اقتصادی را نمی‌توان به هدف مشخصی محدود کرد.
عبده تبریزی با اشاره به کاهش تقاضا و ایجاد موقعیت‌های شغلی و اقتصادی از سوی نهادهای خصوصی، خاطرنشان کرد: انتظارات ایجاد شده از دوره پسابرجام سبب احتیاط مردم در ورود به عرصه‌های اقتصادی شد و ضریب تکفل در ایران ۷/۳ است که این میزان نشان از عدم فعالیت بیشتر مردم در زمینه‌های اقتصادی است.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی در ایران کم‌کاری می‌کند و نرخ مشارکت در ایران وضعیت مطلوبی ندارد، ۶۰ میلیون نفر در ایران توان کار کردن دارند، اما از این میزان تنها۵/۲۱ میلیون نفر شاغل هستند.
*کاهش شاخص تولید مسکن عامل رکود است
مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی به علاقمندی مردم ایران به بیکاری و دریافت حقوق بازنشستگی در سنینی که قابلیت انجام کار را دارند اشاره و اضافه کرد: سن بازنشستگی در کشور ما زیر ۶۰ سال است اما امید به زندگی در افراد افزایش یافته و به سن ۸۰ سال نزدیک شده‌است.
وی یکی دیگر از علل رکود اقتصادی را کاهش شاخص توان‌پذیری مسکن دانست و گفت: جمعیت اجاره‌نشین در کشور ما رو به افزایش است و این نشان از کمبود درآمد و عدم توان مردم بر خرید مسکن است.
این مسئول افزایش نرخ بانکی را ناشی از ایجاد تنگنای مالی عنوان و اضافه کرد: آنچه رخ داده‌است فرو ریختن ارزش طرف دارایی در ترازنامه‌های بانکی است که سبب طلب کردن نرخ‌های بانکی بالاتر می‌شود.
‌عبده تبریزی گفت: از راه سرمایه‌گزاری روی ارز امکان سودآوری نیست و بحث جی بی آر یا سرمایه‌گزاری پر مخاطره هر چند که با دوز بالایی در کشور ما مواجه است، ولی این مورد هم به تدوین برنامه و اجرای آن نیازمند است.
*ضعف قانونی و قضایی عامل بروز مشکلات اقتصادی است
مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی به ضعف قوانین اقتصادی کشور اشاره و ابراز کرد: مشکلات اقتصادی ما تنها به دولت‌ها برنمی‌گردد و در حوزه قانون‌گذاری نیز ما با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی نظارت به نظام سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی را نیازمند قوه قضاییه قدرتمندی دانست و گفت: نظام قضایی ما ضعیف است و در اجرای قوانین موجود با مشکل و ضعف مواجه هستیم.
*عدم تناسب تولید متخصص حسب نیاز بازار دلیل ضعف در نظام آموزشی است
کارشناس مسایل اقتصادی و مالی در پایان به ضعف در نظام آموزشی کشور اشاره و اعلام کرد: ارتباط ما با سیستم آموزشی طوری نیست که منجر به تولید نیروی کار ماهر شده و نیاز به متخصصان در عرصه‌های مختلف را تامین کرده و بین خروجی دانشگاه‌ها و نیاز بازار کار تناسب ایجاد شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت + 8 =