- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

گرد وغبارغلیظ بر فراز آسمان آذربایجان غربی

Posted By admin On خرداد ۱۹, ۱۳۹۵ @ ۴:۴۷ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

گروه خبر: مدیر طرح ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت:عکس های ماهواره ای بیانگر آن است که گرد و غباری که برخی از استان های کشور را تحت تاثیر قرار داد از کانون خارجی کشورهای سوریه و غرب عراق منشاء گرفته بود.
ضیاء الدین شعاعی با اشاره به پدیده گرد وغبار که اخیرا بخشی از کشور را تحت تاثیر قرار داد گفت: سازمان هواشناسی وقوع این پدیده را پیش بینی کرده بود.
وی با مرور روند پدیده گرد و غبار در ایران و تاثیر پذیری بیشتر استان های جنوبی از این پدیده اظهار کرد: بر خلاف روال سابق و برای نخستین بار، وقوع پدیده گرد و غبار همزمان با باد جنوبی منجر به آن شد که توده گرد و غبار شکل گرفته به سمت ایران بر اثر فشار باد جنوبی به سمت شمال غرب کشور تغییر مسیر دهد.
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن بیان اینکه در پدیده اخیر شاهد بالاترین میزان غلظت گرد و غبار در استان های آذربایجان غربی و شمال غرب همچون لرستان و شمال ایلام بودیم، ادامه داد: این در حالی است که امروز بالاترین میزان غلظت گرد و غباری که در اهواز شاهد آن بودیم در حدود ۱۵۰ میکروگرم بود.
شعاعی در خصوص شرایط هوای کشور گفت: آمارها نشان دهنده روندی نوسانی در شدت گرد و غبار است به گونه ای که در بوکان شاهد غلظت گرد و غباری برابر با ۵۰۰ میکروگرم بودیم.
وی افزود: به دنبال تغییر مسیر گرد و غبار به سمت شمال کشور شاهد تاثیرپذیری استان های آذربایجان شرقی و غربی از پدیده گرد و غبار بودیم و سقز نیز با غلظتی در حدود ۳۰۰، ۴۰۰ میکروگرم تحت تاثیر قرار گرفت.شعاعی در خصوص مسیر حرکت طوفان گرد و غبار، گفت: توده گرد و غبار وارد شده به کشور پی از عبور از زاگرس به ایران مرکزی وارد شد و تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد به گونه ای گه شاهد هوای ناسالم در پایتخت بودیم و در بالاترین میزان غلظت گرد و غبار در هوای تهران به حدود ۱۲۰ میکرو گرم رسید.
شعاعی در خصوص وضعیت کنونی هوای کشور و استان های درگیر پدیده گرد و غبار نیز با بیان اینکه میزان گرد و غبار رو به کاهش است گفت: پیش بینی ها بیانگر آن است که این وضعیت حداکثر تافردا ادامه خواهد داشت زیرا تصاویر ماهواره ای نشان می دهد به دلیل عدم برخورداری توده گرد و غبار کنونی از پشتوانه و توده فعال پشتیبان، این روند ادامه نخواهد داشت و از شدت آن کاسته خواهد شد.وی یادآور شد: این نخستین بار بود که توده گرد و غبار ورودی به ایران با عبور از ارتفاعات البرز به گیلان رسید و این استان را نیز تحت تاثیر قرار داد.
وی تاکید کرد: از ابتدای امر نیز بارها اعلام شد به دلیل اینکه حدود ۹۰ درصد گرد و غبار ایران ناشی از منشاءهای خارجی است و با توجه به شرایط منطقه، رفع این چالش نیاز به زمان دارد.
شعاعی اشاره ای هم به فعالیت ها و اقدامات ایران در سطح منطقه و بین الملل داشت و گفت: شکل گیری و تصویب قطعنامه های مختلف بین_المللی در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح جهانی با ابتکار عمل و پیشگامی ایران باعث جلب توجه و نگاه بین المللی به این موضوع و آغاز اقدامات جهانی در این حوزه شد. وی ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد ایجاد الزام برای کشورها به ویژه کشورهای منطقه برای اقدام در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار و ایجاد وحدت و همکاری منطقه ای در زمینه کنترل منشاء های گرد و غبار باشیم.مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن یادآوری شرایط جنگ و ناامنی در منطقه و کشورهای همسایه، تاکید کرد: به رغم این شرایط و بعید بودن ایجاد عزم منطقه_ای در کوتاه مدت برای مقابله با این پدیده ایران حاضر به توقف تلاش های خود در سطح ملی و بین المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار نیست.
شعاعی اشاره ای هم به وضعیت خشکسالی و بارش به عنوان آیتمی موثر در تشدید پدیده گرد و غبار داشت و گفت: متاسفانه به لحاظ بارشی شاهد وضعیت خوبی در ایران و کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه نیستیم.
شعاعی افزود: حتی در ایران برخلاف تصور عامه، بیش از نیمی از کشور حتی متوسط بارش سالانه را نیز دریافت نکرده اند. به گونه ای که در تهران شاهد دریافت مرز متوسط بارش سالانه و در اصفهان شاهد عدم دریافت متوسط بارش سالانه بودیم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازایرنا ، وی گفت: وقوع پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی در نیمه خردادماه سالجاری خبر از وضعیت نه چندان مطلوب ما در حوزه گرد و غبار طی سالجاری و فصل پیش رو می دهد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%da%af%d8%b1%d8%af-%d9%88%d8%ba%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%ba%d9%84%d9%8a%d8%b8-%d8%a8%d8%b1-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d8%b3%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.