گردشگری و ضرورت سازگاری آن با کرونا

گردشگری و ضرورت سازگاری آن با کرونا

گروه فرهنگی: با تدوام حضور ویروس ناخوانده کرونا و مشخص نبودن زمانی برای پایان آن به نظر می رسد همه بخش‌ها و فعالیت‌ها از جمله گردشگری باید خود را با شرایط پیش آمده وفق داده و سازگار کنند تا به حیات خود ادامه دهند.
شیوع کرونا ضربات مهلکی به اقتصاد جهانی و بسیاری از کسب و کارها در همه نقاط دنیا از جمله کشور ما وارد ساخت که صدر آن باید به مشاغل حوزه گردشگری اشاره کرد.
با طولانی شدن حضور کرونا این میهمان ناخوانده، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها و بخش ها از جمله در بخش گردشگری ناگزیر هستند با حمایت دولت ها تا خود را با شرایط جدید پیش آمده وفق دهند چرا که تعطیلی و تداوم غیرفعال بودن آنها می تواند تبعات اقتصادی مخربی را برای جوامع به همراه داشته باشد که از جمله آنها بیکاری مشاغل مستقیم و وابسته به این بخش است.
اگرچه شاید برخی متولیان و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان با انجام هرگونه سفر به دلیل احتمال انتقال کرونا مخالف باشند اما به دلیل آنکه نمی توان پایانی را برای این ویروس متحمل بود باید اذعان کرد این سیاست نمی تواند برای مدت زمان زیادی چاره ساز باشد، همان گونه که در حال حاضر کشورهای مختلف جهان با ایجاد ضوابط و چارچوب هایی مرزهای خود را به روی مسافران و گردشگران دیگر کشورها باز کرده و یا درصدد این کار هستند.
به اعتقاد دست اندرکاران و فعالان بخش گردشگری می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی و با ضوابط مشخص، در قالب برگزاری تورهای مسافرتی مقاصد کوتاه و زمان کوتاه رونق حداقلی را در شرایط فعلی برای بخش گردشگری رقم زد.
البته این را نیز باید در نظر داشت و به آن تاکید کرد که بدون شک فعالیت تاسیسات گردشگری و اماکن تفریحی و تفرجگاهی و حضور گردشگران در آنها و مناطق دارای جاذبه باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و تابع ضوابط تعیین شده ستاد ملی مقابله با کرونا باشد و انجام حجم بالای سفر به نقاطی خاص در ایامی خاص با خودروهای شخصی بدون رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله در شرایط فعلی مورد تایید هیچ کس نیست و می تواند خطرساز باشد.از سویی دیگر، حمایت ویژه دولت از طریق ارایه امتیازات به فعالان بخش گردشگری آن روی سکه حفظ کسب و کارهای گردشگری و حفظ و احیای این بخش در کشور در روزهای کرونایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.
عده ای از فعالان بخش گردشگری در بخش دفاتر خدمات مسافرتی معتقدند با برگزاری تورهای کوتاه مدت به مقاصد نزدیک می توان در روزهای بحرانی پیش روی گردشگری، تا حدودی رونق را به این حوزه بازگرداند.
خلیل مافی مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی کاسپین سیر اظهار داشت: بخش خدمات پس از شیوع کرونا بیشترین آسیب و خسارت را متحمل شده و در این بخش نیز متاسفانه بدترین وضعیت به بخش گردشگری اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی سفر و گردشگری اولویت آخر مردم است،افزود: خوراک، پوشاک و مسکن و دهها اولویت جلوتر از موضوع گردشگری هستند و طبیعی است که در چنین وضعیتی شرایط و حال و روز فعالان بخش گردشگری مساعد نباشد.
مافی با اشاره به کاهش قابل توجه حجم فعالیت دفاتر و آژانس های خدمات مسافرتی پس از شیوع کرونا،گفت: مرزهای خارجی بسته است و تورهای خارجی برگزار نمی شود اگرچه با افزایش نرخ دلار و بالارفتن هزینه ها کمتر کسی امکان مسافرت خارجی دارد ولی وضعیت تورهای داخلی نیز تعریفی ندارد و با تعطیلی اماکن مقدسه و تبلیغات پرهیز از سفر عملا تورهای مشهد مقدس و شهرهایی مانند کیش که پرفروش ترین تورها به شمار می روند نیز مشتری خاصی ندارد.
وی ادامه داد: درآمد آژانش ها و دفاتر مسافرتی در این روزها به فروش بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما محدود شده که البته خیلی از مردم این خریدها را امروزه اینترنتی انجام می دهند.
مافی با بیان اینکه با چنینی وضعیتی نه تنها نمی_توانیم درآمدی کسب کنیم بلکه حتی از پس هزینه های جاری خود نیز برنمی آییم،افزود: در حال حاضر ما و بیشتر آژانس های مسافرتی قادر به پرداخت هزینه های اجاره، قبوض آب،برق و تلفن و اینترنت و همچنین دادن حقوق پرسنل و کارکنان خود نیستیم.
این فعال بخش گردشگری با بیان اینکه دولت باید حمایت های بیشتری را از فعالان بخش گردشگری در شرایط فعلی تدارک ببینند،افزود: حذف پرداخت سهم بیمه کارفرما برای یک دوره یکساله و استمهال بدهی تسهیلات بانکی فعالان این بخش باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا سرمایه گذاران بخش گردشگری بتوانند فرصت بازیابی و تنفس پیدا کنند.مافی با بیان اینکه سفر از نیازهای انسان به شمار می رود و به روح و جسم انسان طراوات خاصی می بخشد و نمی_توان آنرا از زندگی حذف کرد،افزود: نمی_توانیم به بهانه کرونا تا اطلاع ثانوی مسافرت و گردشگری را تعطیل کنیم بلکه باید خود را با شرایط جدید وفق داده و با آن سازگار شویم.
وی ادامه داد: می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی خیلی از تورهای مسافرتی را همچون گذشته برگزار کرد به ویژه تورهای با مقاصد کوتاه که زمان حضور مسافر در خودرو یا قطار کم است و همچنین تورهای طبیعت گردی که بیشتر حضور گردشگران در زمان برگزاری تور در فضای باز و در طبیعت و به دور از تجمع است. فعال بخش گردشگری با بیان اینکه برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی همه سرمایه مان را هزینه کرده ایم و درآمد دیگری به جز این بخش نداریم، افزود: استمهال بدهی سرمایه گذاران حوزه گردشگری مهم ترین درخواست ما از دولت است چرا که درآمد فعالان این بخش از جمله ما به شکل قابل ملاحظه و باورنکردنی کاهش پیدا کرده است.
احمدی همچنین گفت: با وجود مصوبه دولت مبنی بر استمهال بدهی مشاغل آسیب دیده و با وجود آنکه خسارت ۱۰۰ درصدی از بابت کرونا دیده ایم اما به دلیل عدم همکاری سیستم بانکی موفق به استفاده از امتیازات درنظرگرفته شده نشدیم.
وی اظهار داشت: گردشگری با هزینه های بسیار کمتر نسبت به سایر بخش ها قادر به اشتغالزایی برای جوانان و درآمدزایی برای کشور است و کرونا نباید باعث شود که ظرفیت های این بخش و امکان درآمدزایی آن برای نقاط پرجاذبه به ویژه مناطق روستایی به فراموشی سپرده شود.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، این فعال بخش گردشگری گفت: با تدوام کرونا و پیش بینی ناپذیر بودن پایان آن، این اصل در بین حاکمیت و جامعه باید پذیرفته شود که به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و خودمراقبتی می_توان مسافرت کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


هشت × = 72