گردشگران سلامت از طریق واسطه های غیر رسمی وارد استان می شوند

گردشگران سلامت از طریق واسطه های غیر رسمی وارد  استان می شوند

الناز ملک زاده
گروه گزارش: گردشگری سلامت در آذربایجان غربی هر چند با توجه به همجواری با سه کشور خارجی، امری بدیهی و ملموس باید باشد ولی متاسفانه علیرغم همه ظرفیتهای موجود نبض توریسم درمانی در استان کند می زند.
همسایگی آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، وجود مراکز درمانی پیشرفته در زمینه های تخصصی در کنار کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در کشورهای همجوار، وجود مجتمع های آب درمانی و … زیر ساختهای لازم برای توسعه صنعتی گردشگری سلامت در استان هستند ولی همه اینها برای رونق این صنعت شرط کافی نیستند.
توریسم درمانی یکی از بخش های روبه رشد صنعت گردشگری محسوب می شود، صنعتی که در آذربایجان غربی هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته و به تبع ان توریسم درمانی نیز با مشکلات عدیده ای همراه است.
توانمندیهای شاغلان در حرفه پزشکی، تکنولوژیهای روز و استانداردهای جهانی، اقتصاد درمان و هزینه های درمانی و مقررات داخلی چهار آیتم تاثیر گذار در جذب گردشگر سلامت عنوان می شوند، ولی دریغ از اینکه در این میان دلالان حرف اول را در این زمینه می زنند.
نبود سیستم یکپارچه برای هدایت و جذب گردشگر سلامت، عدم انجام تبلیغات مناسب برای شناسایی توانمندیهای پزشکی و داشتن متولیان متعدد از جمله دلایلی است که منجر شده سهم درآمدهای ارزی از طریق ارائه خدمات پزشکی به گردشگران در اقتصاد استان ناچیز باشد.
با این وجود دلالان دید بهتری به موضوع داشته و درآمد خوبی نیز از قبل گردشگران سلامت عاید خود می کنند، بطوریکه حتی آژانسهای گردشگری نیز به پای آنها نرسیده و عملکرد قابل توجهی در این راستا نداشته اند، هر چند مقرر شده برنامه جامع عملیاتی گردشگری سلامت استان براساس چشم انداز ?? ساله تدوین شود.
*برنامه جامع عملیاتی گردشگری سلامت آذربایجان غربی تدوین می شود
پیگیری اجرای تعرفه های خدمات تشخیصی- درمانی، اتخاذ راهکارهای قانونی جهت تسهیل در فرآیند ورود نظامند گردشگران درمانی، معرفی توانمندیهای پزشکی مدرن و سنتی نظام سلامت استان و اتخاذ راهبردهای مناسب بازاریابی از کشورهای هدف از اهداف تدوین این برنامه عنوان شده است.
متاسفانه نبود نظام جامع و هماهنگ توریسم درمانی، امکان فعالیت دلالان در این بخش را دو چندان کرده که نیازمند برنامه ریزی اصولی است، در این راستا حضور دانشکده پزشکی در نقاط مرزی می تواند جذب بیماران را تثبیت و بدنبال آن توسعه خدمات را گسترش دهد.
کارشناسان ساماندهی تعرفه های اتباع خارجی و نظام دریافتی کارکنان بر اساس مصوبات طرح نظام نوین، اختصاص حداقل دو اتاق بستری در بیمارستانهای مرزی و بیمارستانهای شهرهای بزرگ برای توریسم درمانی به شکل VIP، اختصاص قسمتی از سایت بیمارستانها به مقوله توریسم درمانی و هتلینگ را از جمله راهکارهای توسعه صنعت توریسم درمانی می دانند.
معرفی پزشکان متخصص شاخص از طریق بروشور به زبانهای خارجی و همچنین از طریق سایتها و مبادی مرزی، تسهیل در پذیرش بیماران با حذف مراحل زائد اداری، بکارگیری نیروی انسانی زبده در ارائه خدمات و تدابیر ویژه جهت پذیرش بیماران خارجی و ساماندهی اقامت خانواده آنها از دیگر راهکارهای گردشگری سلامت از دید کارشناسان در آذربایجان غبی هستند.
*نباید از نگاه دولتی به بحث توریسم درمانی نگریست
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه نباید به بحث توریسم درمانی از نگاه ملی نگریسته شود، افزود: باید به این بخش از دیدگاه بخش خصوصی نگریسته شود تا بتوانیم زمینه رشد و توسعه گردشگری سلامت در استان را فراهم کنیم.
هادی بهادری ضمن اظهار تاسف از اینکه با وجود قرار گرفتن در نقطه صفر مرزی هنوز در خصوص فلسفه گردشگری سلامت بحث می کنیم، عنوان کرد: نیابد خیلی بلند مدت به این موضوع نگریسته شود، باید با اجرای طرحهای کوتاه مدت برای جذب گردشگر سلامت به استان تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه دهکده سلامت ارومیه برای توسعه صنعت توریسم درمانی آذربایجان غربی موثر خواهد بود، اعلام کرد: این در حالی است که این طرح همچنان در حد یک طرح و پروژه باقی مانده و به مرحله اجرا در نیآمده است.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی خواستار اجرای طرحهای تشویقی خاص برای پذیرش بیماران خارجی به مراکر درمانی وپزشکان شد و عنوان کرد: دهکده سلامت ارومیه هر چه سریعتر باید وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده تا زمینه افزایش میزان حضور گردشگر سلامت در استان بخصوص کشورهای همجوار فراهم شود.
*گردشگران سلامت از طریق واسطه های غیر رسمی وارد آذربایجان غربی می شوند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیزبا بیان اینکه متاسفانه هم اکنن گردشگران سلامت از طریق واسطه ها و در برخی موارد قاچاقی وارد آذربایجان غربی می شوند، گفت: برای جلوگیری از این موضوع مقرر شده شرکتهای گردشگری بعنوان شرکتهای اراده خدمات پزشکی فعالیت کنند.جلیل جباری با بیان اینکه در شورای راهبردی سلامت مقرر شده وزارت بهداشت بعنوان متولی اصلی به این شرکتها مجوز فعالیت صادر کند که اخیرا وزارتخانه متقاعد شده روند صدور مجوز استانی شود، افزود: پنج شرکت در این زمینه درخواست صدور مجوز ارائه کرده اند که پرونده های آنها در دست بررسی است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود همجواری آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، استانها اردبیل و آذربایجان شرقی در منطقه در حوزه گردشگری سلامت عملکرد بهتری نسبت به استان داشتند، عنووان کرد: با وجود امکانات مناسب درمانی از این ظرفیت بهره خوبی نبرده ایم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ضمن تاکید بر اینکه اجرا و بهره برداری از ذهکده سلامت در پنج کیلومتری ارومیه به سمت سرو، می تواند به ساماندهی وضع موجود کمک شایانی کند، ادامه داد: در بحث گردشگری سلامت باید طبیعت درمانی و استفاده از آبهای معدنی و چشمه های آب گرم استان مورد توجه ویژه قرار گیرند.
*ساماندهی و نظارت بر شرکتهای تسهیل گر توریسم سلامت در آذربایجان غربی
معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی در آخرین کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساماندهی و نظارت بر شرکتهای تسهیل گر توریسم سلامت در استان خبر داده بود.
حمید رحیمی اعلام کرده بود: برای نظارت بر نحوه فعالیت این شرکتها و جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی در جذب و پذیرش بیماران خارجی در مراکز درمانی استان همزمان با راه اندازی سایت اینترنتی دپارتمان بیماران بین المللی در کشور این موضع نیز در استان ساماندهی خواهد شد.
وی گفته بود: با توجه به بررسی های انجام شده در استان امسال یک هزار و ۹۰۸ نفر گردشگر سلامت از کشورهای همسایه وارد استان شده و در مراکز درمانی آذربایجان غربی پذیرش شده اند.
بر اساس اعلام رحیمی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی، از این تعداد گردشگران سلامت بیشترین میزان مربوط به کشور عراق و بقیه کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه است.
به گفته وی دهکده سلامت ارومیه در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار شامل احداث بیمارستان ۶۰۰ تختی در سه مرحله، ایجاد بیمارستان روانپزشکی، آزمایشگاه مرکزی، مهمانسرا و مجموعه فرهنگی و آموزشی به همراه کتابخانه و آمفی تئاتر و فضای سبز و تفریحی احداث می شود.آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی از پتانسیلهای ویژه‌ ای برای توسعه بهداشت و درمان در غرب کشور و کشورهای همجوار برخوردار است ولی متاسفانه روند نامناسب موجود در بحث گردشگری سلامت استان، نبض توریسم را کند کرده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


× 6 = شش