گرانی بازار آذربایجان‌غربی؛ مصائب مردم و تلاش مسوولان

گرانی بازار آذربایجان‌غربی؛ مصائب مردم و تلاش مسوولان

گروه گزارش: طی ماه های اخیر در آذربایجان غربی، با سودجویی بسیاری از افراد، افزایش قیمت‌ها مصائب زیادی را برای مردم به همراه داشته که البته مسوولان، به دنبال کم کردن این مشکل و بهبود وضعیت معیشتی شهروندان هستند. این روزها گرانی اقلام، نقل همه محافل خصوصی و غیرخصوصی بوده و همه شهروندان از این امر گلایه دارند که نشان دهنده اهمیت این موضوع مهم اقتصادی در همه جوانب زندگی شهروندان است.
اما جدا از نقش تحریم‌ها و نوسان قیمت ارز در افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم، خبر کشف هزاران تن کالای احتکار شده در این وضعیت نابسامان نشان می‌دهد که عده‌ای سودجو برای پرکردن جیب‌های خود تصمیم بر آن دارند تا خون مردم را در شیشه کنند.کشف ۱۰ تن روغن خوراکی در بوکان، ۵۲ هزار عدد اقلام پزشکی قاچاق در ارومیه، ۲۲ تن آرد یارانه‌ای در سردشت و کشف ۶٫۸ تن برنج ایرانی احتکاری در ارومیه از جمله اخباری است که فقط طی چند روز گذشته از آذربایجان‌غربی منتشر شده و نشان می‌دهد که عده‌ای از خدا بی خبر نقش بسزایی در گرانی به وجود آمده دارند.
به نظر می‌رسد دولت بیشتر از آنچه در وضعیت فعلی اقتصادی سهیم باشد، به سیبل حملات و انتقادات تبدیل شده و عده‌ای در همین راستا تمامی عزم خود را به کار گرفته اند تا از این آب گل آلود ماهی گرفته و در آستانه انتخابات تمامی نارضایتی‌ها از گرانی‌ها را به سوی دولت سوق دهند.
در همین راستا به یکی از پرتردد ترین بازارهای سطح شهر ارومیه یعنی “بازار یکانی‌ها” رفت تا نظر مردم و بازاریان را در این راستا جویا شدیم.به یک مرد میانسالی در حوالی بازار نزدیک شدم که به نظر می‌رسید از قشر متوسط جامعه باشد؛ حالش را پرسیدم و خود را به عنوان خبرنگار معرفی کردم؛ از وضعیت بازار و تغییر قیمت‌ها خواستم که به چند کیسه در دست خود اشاره کرد و گفت: به همین چند کیلو حبوبات و لوازم شوینده نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کرده ام.
ابراهیم عظیمی ادامه داد: همین ۲ ماه پیش می‌توانستم با همین مقدار بودجه نزدیک ۲ برابر بیشتر این اقلام را خرید کنم.
یک پیر مرد دیگر نزدیک شد؛ دقایقی بعد چند نفر دیگر به کنارم اضافه شدند؛ همگی مدعی آن بودند که قدرت خریدشان نسبت به همین چندماه گذشته بیشتر از نصف کاهش داشته است.نظرشان را نسبت به دلایل گرانی جویا شدم؛ مجتبی که به نظر می‌رسد به تازگی میانسالی را رد کرده، گفت: مسوول همه این‌ها دولت است؛ دولت کالاها را به بازار نمی‌دهد تا گران شود و بتواند آنان را گران‌تر به مردم بفروشد.
از او دلیل این تحلیلش را جویا شدم؛ با تکبر به من گفت که اگر تلگرام داشته باشی می‌توانی اخبار را بخوانی و بدانی که مقصر همه چیز دولت است.یک جوان دیگر صحبت‌های مجتبی را قطع کرد و گفت: نباید دولت را تنها مقصر وضعیت فعلی دانست.
این جوان که خود را دانشجو عنوان کرد با صدای بلند گفت: “خیلی از این گرانی‌ها به تحریم بستگی دارد؛ دولت تمام توان خود را برای کاهش این تحریم ها به کار بسته اما عده‌ای با سنگ اندازی اجازه نمی‌دهند. ”
پیر مردی از پشت بر شانه‌ام زد، به سمتش برگشتم و گفت: جوان بگذار برایت بگویم؛ در زمان‌های قدیم هم تحریم بود و هم جنگ! منتهی مردم به یکدیگر رحم می‌کردند؛ خبری از احتکار نبود و همسایه غذای خود را با همسایه خود نصف می‌کرد.
تصمیم گرفتم تا به سراغ یکی از مغازه داران بروم تا نظر او را نیز جویا شوم؛ سجاد خوش طالع یکی از مغازه داران این منطقه است که چند سالی است به این کار مشغول می‌باشد؛ هرچند روی تابلوی مغازه‌اش نوشته فروش لوازم یکبار مصرف ولی از مواد غذایی تا لوازم بهداشتی و خلاصه به قول معروف حتی شیر مرغ تا جان آدمی زاد می‌فروشد، پرسیدم وضعیت بازار چگونه است؟ تنها یک کلمه گفت: خیلی بد!.از او توضیح خواستم؛ گفت که وقتی مردم قدرت خرید ندارند این طبیعی است که فروش ما نیز کم می‌شود؛ باور کنید وقتی به مشتریانم قیمت‌های جدید را اعلام می‌کنم، خجالت زده می‌شوم.وی ادامه داد: قیمت حبوبات نزدیک ۲ برابر افزایش یافته و هرکیلو برنج ایرانی اعلاء حدود ۳۸ هزار تومان شده است؛ ساده بگویم قیمت همه چیز افزایش یافته و همین افزایش نیز لحظه به لحظه بیشتر می‌شود.
در رابطه با کمبودهای بازار پرسیدم؛ نظرش این بود که برخی اقلام ضروری همچون روغن کم پیدا می‌شود؛ پرسیدم هستند بازاریانی که می‌دانی احتکار می‌کنند؟ می‌گوید مگر بازاریان چقدر می‌توانند احتکار کنند؟ فوقش به اندازه یک روزه بازار! او مدعی شد که برخی کالاهای ضروری همچون روغن در گمرک منتظر ترخیص هستند.
*کمبود کالایی در ارومیه وجود ندارد
فرماندار ارومیه با بیان اینکه هیچ کمبود کالای اساسی در این شهرستان وجود ندارد، گفت: مردم در این راستا به جوسازی‌های هدف دار توجه نکنند.علیرضا محمدزاده با بیان اینکه در برخی از مواقع اخباری مبنی بر کمبود یک کالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود که سبب حساسیت شده و منجر به افزایش تقاضا نسبت به آن کالا می‌شود، اظهار داشت: طبیعی است که در برابر موج یکباره افزایش تقاضا نسبت به خرید یک کالا چند روزی نسبت به تامین آن مشکلاتی وجود داشته باشد ولی باید اعلام کنیم که تمامی آن‌ها بار روانی است و هیچ کمبودی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ وجه نگران تامین کالاهای اساسی نباشند، افزود: در صورت بروز بار روانی، به هراندازه آماده‌ایم تا کالاهای مورد نیاز را به بازار تزریق کنیم.
*افزایش ۵۱درصدی بازرسی‌ها از بازار
رییس صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش ۵۱ درصدی بازرسی‌ها از واحدهای صنفی و غیر صنفی در استان، گفت: طی هفت ماه سال‌جاری بیش از ۱۶۱ هزار و ۱۸۶ بازرسی در استان انجام شده است.غلامرضا بابایی با بیان اینکه از این تعداد بازرسی انجام شده، ۶ هزار ۶۹۲ واحد متخلف شناخته شده است، اظهار داشت: میزان جریمه تعلق گرفته به پرونده‌های ایجاد شده به بیش از ۵۸۴ میلیارد ریال رسیده است که برای رسیدگی و صدور حکم به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده است.رییس صمت آذربایجان‌غربی عمده بازرسی‌های انجام شده را از واحدهای خرده فروشی، تولیدی، واحدهای خدماتی و عمده فروشی‌ها اعلام کرد.
*۲۷۵۷ گزارش مردمی قابل پیگیری در سال جاری
وی به ۲ هزار و ۷۵۷ گزارش مردمی قابل پیگیری در سال جاری اشاره کرد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۲۹۱ واحد متخلف و یک هزار و ۲۳۰ واحد نیز غیر متخلف شناخته شده است که مابقی نیز در حال پیگیری می‌باشد.بابایی ادامه داد: از کل گزارشات مردمی انجام شده ۷۸ درصد کالایی و ۲۲ درصد نیز حوزه خدماتی را شامل می‌شود.وی همچنین به آمار بازرسی از مصالح ساختمانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا بیش از هفت هزار ۲۶۳ بازدید انجام شده که ۳۱۳ فقره منجر به تشکیل پرونده به ارزش ۳۴ میلیارد ریال شده است.
*بیش از ۲۵ هزار بازدید از بازار کالاهای اساسی
رییس صمت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار و ۵۵ بازدید از بازار کالاهای اساسی در استان انجام شده است، گفت: در همین راستا ۱۶۲ واحد متخلف شناخته شده و پرونده‌ای به ارزش چهار میلیارد ریال تشکیل شده است.وی در رابطه با نظارت بر بازار اقلام بهداشتی نیز اظهار داشت: در این راستا تعداد پنج هزار ۳۳۵ مورد بازرسی انجام شده که ۱۶۲ واحد متخلف شناخته شده است.
آمارها حاکی از آن است که نظارت بر بازار همزمان با تورم ایجاد شده طی چند ماه اخیر نیز افزایش چشم گیری داشته است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، به نظر می‌رسد پس از تورم یکباره مواد غذایی و کالاهای اساسی در کشور، بی اعتمادی نسبت به وضعیت موجود سبب شده تا برخی افراد سودجو با بهره‌مندی از اهرم شبکه‌های اجتماعی بی شناسنامه اقدام به جوسازی کمبود کالاهای اساسی کنند تا با این ابزار محتکران بتوانند نهایت بهره مندی را داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


چهار + 3 =