گاومیش داری درآذربایجان غربی صنعتی می‌شود

گاومیش داری درآذربایجان غربی صنعتی می‌شود

گروه گزارش: آذربایجان غربی با دارا بودن منابع غنی تولید مواد غذایی از قبیل مزارع وسیع نباتات علوفه ای و چراگاه‌های مناسب از قطب‌های مهم پرورش گاومیش است که امسال به سمت صنعتی کردن این حوزه حرکت می کند. گاومیش دام بومی و اصلی آسیا است که به واسطه تولیدات با ارزش خود نقش بسزایی در اقتصاد روستائیان و پرورش دهندگان آن ایفا می‌کند در این میان آذربایجان غربی نیز با داشتن ۶ واحد گاومیش داری صنعتی یکی از قطب‌های مهم پرورش این دام در کشور به شمار می‌رود.
این دام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود یعنی استفاده از منابع غذایی کم ارزش، قدرت بالای سازگاری با محیط اطراف و مقاومت به بیماری‌ها و نیز تولیدات گوشت و شیر با ارزش در مقایسه با سایر دام‌ها باعث شده که به عنوان یک نماد تحسین برانگیز در بین دام‌ها بi خصوص در سالهای اخیر قرار بگیرد.
گاومیش به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون تولید شیر با ارزش غذایی بالا و درصد پروتئین، چربی، لاکتوز و امگا سه بالا نسبت به شیر گاو و تولید گوشت با چربی و کلسترول پایین تر در مقایسه با گاو شیرده در توسعه اقتصادی خانوارهای روستایی بسیار مؤثر است اما متاسفانه اداره کرد این دام‌ها به شیوه سنتی موجب عدم توجه به این ویژگی‌ها شده است.
در حال حاضر سیستم موجود گاومیش داری در استان سنتی است و عمده شیر تولیدی نیز در کارگاه‌های محلی به شیوه سنتی تولید، فرآوری و به بازار عرضه می‌شود این در حالی است که با توجه به این مورد که در استان جمعیت گاومیش‌ها به صورت خرده و با تعداد گله‌های کوچک، نگهداری می‌شود در این راستا در برخی موارد به دلیل رعایت نشدن مسائل بهداشتی، کیفیت شیرهای تولیدی کاهش و ضایعات شیر خام افزایش می‌یابد.
*امسال پرورش گاومیش در آذربایجان غربی صنعتی می‌شود
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت بالای پرورش گاومیش در استان گفت: در حال حاضر آذربایجان غربی با شش واحد گاومیش داری صنعتی در استان یکی از قطب‌های مهم این دام در کشور محسوب می‌شود.
سیدفضل الله قریشی ظرفیت گاومیش داری‌های صنعتی در استان را ۸۲۵ رأس اعلام کرد و اظهارداشت: با وجود فعالیت واحدهای صنعتی پرورش گاومیش در استان هنوز اداره این دام به صورت سنتی در استان صورت می‌گیرد که امسال ایجاد و توسعه گاومیش داری‌های صنعتی و تغییر و اصلاح روش‌های پرورش گاومیش در استان از حالت سنتی به صنعتی در دستور کار قرار دارد.وی با اشاره به توسعه پرورش گاومیش با توجه به توقع غذایی پایین، مقاوم بودن در مقابل بیماری‌ها و کیفیت بالای محصولات تولیدی افزود: از مجموع گاومیش داری‌های سنتی و صنعتی استان سالانه ۸۰ هزار تن شیر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که با صنعتی کردن پرورش این دام شاهد افزایش قابل توجه شیر به صورت کیفی خواهیم بود.
قریشی با اشاره به صنعتی شدن واحدهای پرورش گاومیش در استان اعلام کرد: همچنین در سالجاری پشتیبانی از نژادهای دام سنگین و سبک بومی با توجه به وجود مراکز منحصر به فرد در استان، اصلاح نژادی گاومیش در ۲۵ کیلومتری ارومیه، ایستگاه گوسفند قزل در شهرستان میاندوآب و ایستگاه گوسفند ماکویی در شهرستان شوط از سایر برنامه‌های این سازمان است.*توسعه و ایجاد گاوداری‌های پیشرفته در آذربایجان غربی
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: با وجود ظرفیت‌های بالا و مزیت‌هایی پرورش گاومیش بیشتر گاومیش داری‌های استان‌ به صورت سنتی اداره می شوند که این امر بهره مندی از مزایای کامل آن را کاهش داده است.وی ادامه داد: همچنین بیشتر این دام‌ها در مناطق روستایی و عشایری قرار دارند و این امر توجه به مسائل بهداشتی در آن‌ها را کم و باعث بالا رفتن بار میکروبی شیر خام تولیدی در استان می‌شود که این موضوع نیز امسال در دستور کار قرار دارد.
قریشی همچنین از توسعه و ایجاد گاوداری‌های پیشرفته در استان خبر داد و گفت: تغییر وضعیت دامداری‌های سنتی به واحدهایی با امکان دریافت پروانه دامداری کوچک روستایی نیز امسال انجام می‌شود.
وی بالا بودن میزان چربی و ماده خشک بدون چربی در شیر گاومیش‌های استان، وجود بسترهای لازم برای رونق گرفتن صنایع تبدیلی و امکان بهره مندی از ضایعات کشاورزی و امکان صادرات فراورده‌های آن به ویژه با در نظر گرفتن مرزی بودن استان از مهم‌ترین مزایای آذربایجان غربی برای پرروش این نوع دام عنوان کرد.
قریشی با اشاره به فعالیت مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمال و شمال غرب کشور در ارومیه گفت: این مرکز با عنوان ایستگاه جبل با هدف حفظ و حراست ژنتیکی از اکوتیپ های برتر گاومیش کشور، شناسایی پتانسیل‌های ژنتیکی گاومیش کشور، اصلاح نژاد، بهبود و افزایش تولید با استفاده از تکنیک‌های تلقیح مصنوعی، راه اندازی شده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


1 + = چهار