کچله و حکایت مهربانی کودکان با یار مهربان

کچله و حکایت مهربانی کودکان با یار مهربان

طاهره نوید آرین
گروه فرهنگی: زیاد می شنویم که که این روزها کسی حال و حوصله مطالعه ندارد و سرانه مطالعه به شدت کاهش یافته اما در کچله یکی از نقاط صفر مرزی آذربایجان غربی هنوز کودکانی هستند که به خاطر خواندن یک کتاب با هم بحث و رقابت و حتی دعوا می کنند.
شواهد موجود نشان می دهد که آمار مطالعه بسیار کاهش یافته مسوولان در شهرها اقدامات گسترده ای را برای گرایش مردم به مطالعه انجام می دهند و نتایج مطلوبی هم گاه گاهی می گیرند ولی در نقاط روستایی هنوز علاقمندان بسیاری به مطالعه در انتظار دسترسی به کتاب صف آرایی کرده اند.با توجه به اشتیاق برای مطالعه کتاب در مناطق روستایی به نظر می رسد کانون پرورش فکری نخواهد توانست به تنهایی پاسخگوی این نیاز تشنگان به مطالعه و کسب دانایی را باشد و نیازمند تعامل سایر دستگاههاست.
کچله روستای زیبای واقع در منطقه مرزی ارومیه در بخش سیلوانا و هم مرز با کشورهای ترکیه و عراق است که تشنگان کم سن و سال کسب دانایی و علم را در خود جای داده است.
این روستا جزو دوردست ترین نقاط در استان است که از مرکز شهر ارومیه تا رسیدن به این نقطه باید یک ساعت و نیم با خودرو طی طریق کرد. راه دسترسی به کچله بخشی به صورت راه آسفالته و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مسیر نیز جاده ای خاکی است که تردد در آن هر راننده ای به گلایه وا می دارد.
منطقه سیلوانای ارومیه را با دشتهای بی نظیر، بکر و باغهای زیبای سیب و گردو و گندمزارهای طلایی اش همه در ارومیه می شناسند و در همین منطقه زیبا روستاهای فراوانی وجود دارد که به خاطر واقع شدن در نقاط کوهستانی جزو مناطق صعب العبور هستند ولی با این حال شوق مطالعه و کسب دانش در جای جای این خطه موج می‌زند. روستای ۱۱۳ خانواری کچله با ۴۰۰ نفر جمعیت در تحصیلات عالیه و اشتیاق به مطالعه زبانزد است.
دیروز مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفر دو روزه به آذربایجان غربی و با تلاش عبدالسلام مشهور مربی پر تلاش کانون و مسوول کتابخانه سیار این منطقه با ۵۲ تن از کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۷ ساله این روستا دیدار کرد.بچه های عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این روستای دورافتاده مرزی در این دیدار متین و باوقار ظاهر شدند و در مقابل دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری ، با گونه های سرخ خود در کنار لباسهای رنگارنگ محلی و کردی شان ، رنگین کمان مهر و محبت ساختند.
همه این کودکان کتابهایی به دست دارشتند و گل‌‍هایی که از کوهستان برای میهمانان خود چیده بودند. آنها گفتند این نخستین باری است که یک مسوول به این روستا می آید و بسیار خوشحال اند و احساس غرور می کنند و این امر را مدیون کتابخانه سیار می دانند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره فعالیت کتابخانه های سیار گفت: درصدد توسعه این کتابخانه ها هستیم چون خانواده ها، کودکان و نوجوانان علاقه خاصی به این موضوع دارند. علیرضا حاجیان زاده با بیان اینکه ۹۱۴ مرکز ثابت کانون در کشور فعال است ، افزود: پیش از این در کل کشور ۸۰ کتابخانه سیار داشتیم و امسال به ۱۰۵ کتابخانه افزایش داده شد.
وی بیان کرد: برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب تلاش مضاعفی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت می گیرد که توجه به دانش آموزان نقاط محروم جزو برنامه های ما در این راستا است. حاجیان زاده اظهار کرد: با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی در کشور و در بین کودکان و نوجوانان درصدد ایجاد پورتال مجازی هستیم. مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: ایجاد فضای مجازی خوب مفید در کانون برای مخاطبان و تولید کتابهای الکترونیک و نیز تهیه کتابهای گویا برای افراد با توانمندیهای خاص جزو برنامه های ماست.
پیروت حاتمی قدیمی ترین مسوول کتابخانه سیار این روستا نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا درباره کتابخانه های سیار گفت: در سال ۱۳۵۰ به اینکار روی آوردم و الان فرصت را به جوانی دیگر از این روستا داده ام. وی افزود: در آن زمان با ماشین ارتش برای توزیع کتاب بین علاقمندان روستایی به منطقه می آمدیم و علاوه بر تشویق کودکان به مطالعه ، آنها را به احترام به پدر و مادر خود دعوت می کردیم.حاتمی اضافه کرد: علاقه به مطالعه در بین بچه های روستا زیاد است به گونه ای که حتی گاهی بر سر یک کتاب که چه کسی به امانت ببرد ، بحث می شود. روحانی اهل سنت این روستا نیز درباره اهمیت مطالعه به خبرنگار ایرنا گفت: از این اقدام کانون پرورش فکری استقبال می کنیم. هاشم عاقل اظهار کرد: کچله روستایی مرزی است و ما همواره در معرض تهدید فرهنگ قرار داریم و به همین علت باید از اعتقادات و تفکرات جوانان خود محافظت کنیم و اخلاق اسلامی و تربیت دینی آنها را همواره مد نظر داشته باشیم. ماموستای کچله افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید بیش از گذشته در زمینه شکوفایی ذهن و خلاقیت کودکان نقاط دور افتاده مرزی گام بردارند.
مسوول کتابخانه سیار روستایی این منطقه نیز گفت: در ایام تابستان هر هفته یک روز به این روستا اعزام می شویم و در ایام زمستان نیز به دلیل صعب العبور بودن ، هر دو هفته یکبار برای امانت دادن کتاب به عقلاقمندان به این منطقه می آییم.
عبدالسلام مشهور با بیان اینکه در هر بار مراجعه به روستا ۲۰۰ کتاب برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد ، گفت: علاقه این کودکان به کتاب به حدی است که گاهی برای خواندن یک کتاب باهم دعوا هم می کنند. وی اظهار کرد: افزایش تعداد کتابهای این کتابخانه و به خصوص کتابهای دیجیتال از خواسته های اعضای این کتابخانه است.
در پایان این دیدار ریباز، آیدین، روژین، نوشین، جمیل، شیدا، مهسا، مهدیه و پریزاد از اعضای کتابخانه سیار روستایی کچله به همراه ۴۳ عضو دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کچله به عنوان قدردانی ، تا در مسجد روستا میهمانان خود را بدرقه کردند.
آنها با چشمهایی پر از امید و تمنا برای دیداری دوباره گلهایی را که از کوهستان چیده بودند، به همراه دعای پاک دلهای صادق خود بدرقه راهمان کردند باشد تا شاید به پاس قدردانی از این محبت‌ها ، مسوولان استانی و کشوری توجهی بیشتر به این مناطق محروم و دور افتاده مرزی کرده و گامهای مثبتی در گسترش کتابخانه ها در راستای افزایش دانایی در بین این کودکان علاقمند بردارند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = هشت