کودک آزاری جرمی عمومی در جوامع کنونی

کودک آزاری جرمی عمومی در جوامع کنونی

گروه اجتماعی:حقوق کودکان از چنان اهمیتی برخوردار است که همه کشورها تلاش دارند از قوانین مدون و به روزی در این ارتباط برخوردار باشند تا به کمک آن ها پرورش و آموزش نسل آینده خود را تضمین نمایند.
در همین زمینه هم در سال ۸۱ قانونی ۹ ماده ای تحت عنوان قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در ایران تهیه و تصویب شد که هرچند قانون جامع و مانعی نبود ولی به جهت تهیه یک قانون مدون در ارتباط با حقوق کودکان قابل تقدیر و ستایش بود.
با مرور زمان و وقوع رویدادهای جدید اجتماعی و رخ دادن برخی تحولات در رابطه با حقوق کودکان ،قانون قدیم کارایی و اثرگذاری خود را کم کم از دست داد و مسئولان را به این فکر انداخت که قانون جدید و کامل تری را تهیه و تنظیم نماید که همین موضوع منجر به تهیه لایحه جدید حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان شد.
قوه قضائیه به دلیل خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان لایحه‌ای با عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۸ در قالب ۵۴ ماده تقدیم دولت وقت کرد.پس از ارسال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به دولت، مواد این لایحه به ۴۹ ماده کاهش یافت و در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و در ۲۸ آبان ماه همان سال، به مجلس ارسال شد. اما این لایحه از زمان ارسال به مجلس تا کنون به جز تصویب چند ماده آن در کمیسیون حقوقی و قضایی شاهد اتفاق جدیدی نبوده است.
تعلل مجلس در تصویب قوانین مهم و حیاتی برای جامعه و تعجیل نمایندگان جهت تهیه و تصویب طرح های اغلب تهیه شده با نیات سیاسی موضوع جدیدی نیست اما اگر سخنان روز گذشته یکی از مقامات سازمان بهزیستی را مورد توجه قرار دهیم اهمیت تصویب هرچه زودتر این لایحه برای حفظ حقوق کودکان کاملا جلوه گر می_شود.
حبیب‌اله مسعودی گفت: تا پایان بهمن ماه سال جاری حدود ۶۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ داشتیم که از این میزان ۱۵۰ هزار تماس مرتبط با بهزیستی بوده است از این تعداد ۵٫۸ درصد تماس‌ها مرتبط با کودک آزاری بوده است.مسعودی فرید با اشاره به اینکه تعداد موارد کودک آزاری اطلاع داده شده به اورژانس‌اجتماعی حدود ۱۲ هزار مورد بوده، به قانون ۹ ماده‌ای مصوب سال ۱۳۸۱ اشاره و عنوان کرد: این قانون صراحتا اعلام کرده که کودک آزاری جرمی عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر کس اطلاع یابد و بداند که جایی انجام می‌شود، حتما باید فرد را به محاکم قضایی معرفی کند در غیراین صورت وی هم مجرم است.
اگر مردم بدانند که هیچ‌کس نمی‌تواتند به بهانه موضوعات خانوادگی کودک خود را مورد آزار قرار دهد و در این زمینه قانون داریم می‌تواند به کاهش آن در جامعه منجر شود.
وی با یادآوری اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان چندین سال است در مجلس مانده، تصریح کرد: ما از این موضوع نگرانیم، زیرا این لایحه به موضوع غفلت از کودکان به طور مفصل پرداخته است ولی هنوز مسیر جدی را طی نکرده و تاکنون تنها ۶ ماده آن در کمیسیون قضایی بررسی شده و راه زیادی دارد که در کمسیون بررسی شده و به صحن مجلس بیاید.معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: اینکه هنوز این قانون در مجلس مانده و به تصویب نرسیده است و هنوز مسیر نهایی را طی نکرده نشان می‌دهد که چقدر کودکان در کشور ما مظلوم هستند، زیرا اگر به جای این قانون، قانون دیگری بود تاکنون مسیر خود را طی کرده بود، لذا اکنون وظیفه سازمان بهزیستی، سایر نهادهای حمایتی، جامعه مدنی و رسانه‌هاست که به کمک کودکان بیایند تا این کار هرچه سریع‌تر انجام شود.
هرچند در حال حاضر نیز ظرفیت قانونی خوبی داریم، اما قانون جدید به ما کمک می‌کند که اقدامات موثرتری را در زمینه کاهش کودک‌آزاری انجام دهیم.لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان متشکل از چهار فصل است که به صورت کامل، از تعریف کلیات، تشکیلات و جرایم و مجازات‎ها تا تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی در آن مطرح شده است. در این لایحه در راستای حمایت از اطفال، این سن با دقت تعریف و مرز میان کودکی و بزرگسالی تعیین شده است و در این خصوص سن ۱۸ سال تمام، مرز میان کودکی و بزرگسالی یاد شده و افراد زیر این سن می‌توانند از حمایت‌های این قانون بهره‌مند شوند. مکلف شدن قضات و بازدید دوره‎ای از مراکز نگهداری اطفال و نوجوانان، امکان تجدیدنظر مکرر در آرا و تصمیمات دادگاه و همچنین قابل تجدید نظر بودن تمامی احکامی که در خصوص اطفال و نوجوانان صادر می شود از دیگر دستاوردهای نوآوری های صورت گرفته در خصوص حقوق کودکان و نوجوانان است. حمایت از کودکان دو اصطلاح »کودک‏ آزاری« و »آزار و اذیت کودکان و نوجوانان« در ماده ۵ و ۲ این لایحه مورد توجه قانون گذار قرار گرفته است. مواردی مانند هر گونه صدمه و اذیت و آزار کودکان، شکنجه جسمی و روحی کودکان، نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان، ممانعت از تحصیل کودکان، هرگونه خرید و فروش کودکان، بهره‎‏کشی از کودکان کارگیری کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف و موارد دیگری مورد توجه و دقت قرار گرفته است و در صورت تصویب بخش زیادی از مشکلات اجتماعی و البته این آسیب اجتماعی برطرف می‌شود.
در حقوق کیفری ایران تعیین این سن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این قانون در راستای حمایت از اطفال این سن با دقت تعریف شده است و مرز میان کودکی با بزرگ سالی کامل تعیین شده است. در این قانون برای طفل بزهکار و بزه دیده حمایت هایی در نظر گرفته شده است که بسیاری از آن به استانداردهای جهانی نزدیک است.
در این لایحه وظایف نهادهایی مثل وزارت کشور، آموزش و پرورش، بهزیستی، دادگستری و مجموعه های مرتبط مشخص شده است. در واقع نخستین باری است که در قوانین ما بحث کودک آزاری به صورت جدی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و برای بحثی مثل کودک آزاری برخوردهای سختی از سوی قوه قضاییه پیش بینی شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 24