کودکان کار لابه‌لای مشکلات اقتصادی کلان‌شهرها می‌سوزند

کودکان کار لابه‌لای مشکلات اقتصادی کلان‌شهرها می‌سوزند

آیناز سلطان پرست
آرازآذربایجان-کودکان کار به یک معضل در شهرهای بزرگ کشور تبدیل‌شده‌ و این روزها به سبب مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فقر، ناتوانی خانواده‌ها در زندگی در شهرهای بزرگ و روبرویی با مشکلات زیاد و فقدان مخالفت با اشتغال کودکان و تکدی گری مجبور به‌کار هستند.
امروزه در کلان‌شهر ارومیه و سایر شهرهای بزرگ شاهد پدیده کودکان کار هستیم که از قضای روزگار و یا به درخواست والدین یا به‌اجبار کسانی که به آن‌ها اجاره داده‌ شده‌اند در سطح شهر مشغول به‌کار هستند، اکثر این کودکان بی‌سرپرست و فقیرند و برای این‌که بتوانند کمکی به خانواده خود برای گذران زندگی بکنند آواره کوچه و خیابان شده و مظلومانه کار می‌کنند.
تعداد این کودکان روزبه‌روز در حال افزایش است چراکه در گوشه و کنار ارومیه و چهار راه‌ها شاهد تباه شدن آینده این کودکان هستیم که در این گرمای تابستان و سرمای زمستان به‌جای تحصیل یا تفریحات بچه‌گانه مشغول کار هستند.
کودکان کار به دلیل مشکلات اقتصادیی، اجتماعی و فقر بار سنگینی را به دوش می‌کشند و لحظه‌های سرنوشت‌ساز زندگی این کودکان به‌جای این‌که در مدرسه تعیین شود، در میان خودروها و دود آن‌ها و بی‌توجهی مردم صرف می شود، بنابراین این کودکان باید موردحمایت و کمک‌رسانی مادی و معنوی لازم جهت تحصیل قرار بگیرند.
سال‌هاست که موضوع ساماندهی کودکان کار مطرح‌شده اما اقدامات اساسی و کارسازی در این زمینه صورت نگرفته و دولت با صرف هزینه‌های میلیاردی طرح جمع‌آوری را به‌جای ساماندهی مشکلات این کودکان ارائه کرده که این کار علاوه بر این‌که که مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بار روانی بیشتری را به آن‌ها تحمیل می‌کند و مطمئناً بدون توجه دولت و سازمان‌های مرتبط به حقوق کودکان و برنامه‌ریزی در امر آموزش و تلاش برای دستیابی آنان به زندگی بهتر نمی‌توان کاری انجام داد.
تقریباً نیمی از کودکان کار سابقه کودک‌آزاری دارند
برخی از جامعه شناسان معتقدند افزایش کودک‌آزاری به دلیل مشکلات اقتصادی و ازدواج‌های اجباری است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی درباره کودک‌آزاری بیان کرد: با توجه به این‌که کودکان کار و خیابانی از آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل آسیب‌های های اجتماعی برخوردارند عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود در آینده به بزهکارانی ماهر تبدیل شوند.
سعید فریور می‌گوید: بیشتر کودکان کار جمع‌آوری‌شده در سنین ۷ الی ۱۴ سال هستند و ۵۵ درصد آن‌ها دانش‌آموز مقطع ابتدایی و ۲۵ درصد نیز ترک تحصیل‌کرده‌اند که سال گذشته برای تحصیل ۵۵ میلیون تومان صرف هزینه‌های تحصیل و درمان این کودکان شده است.
فریور درباره کودک‌آزاری کودکان جمع‌آوری‌شده نیز گفت: سال گذشته، حدود ۲۶۶ کودک کار در شهر ارومیه جمع‌آوری و ۳۰ کودک در خوی و بوکان شناسایی‌شده که از این تعداد ۱۲۳ کودک یک بار و ۲۱ کودک بیش از چند بار سابقه کودک‌آزاری داشته‌اند.
مشکلاتی که سبب کار کردن کودکان کار است
وی درباره مشکلات بهزیستی آذربایجان غربی نیز بیان کرد: عدم همکاری کمیته امداد در رسیدگی به کودکان کار، پزشک متخصص و عدم اطلاع‌رسانی در صورت مشاهده کودکان کار و کودک‌آزاری و عدم آموزش کودکان و خانواده‌ها ازجمله مشکلات بهزیستی در رسیدگی به این کودکان است.
فریور می‌گوید: وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه، کمبود قوانین حمایتی از کودکان، وجود آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با متکدیان و بی‌تفاوتی نسبت به اشتغال این کودکان از مشکلات و عوامل افزایش کودکان کار و بیابانی است.
راهکارهای مؤثر در کاهش کودکان کار
معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: تأمین اعتبار لازم برای حمایت از خانواده‌های کودکان کار، برخورد قانونی با متکدیان و سوءاستفاده کنندگان از کار کودکان و برنامه‌ریزی مناسب برای ایجاد اوقات فراغت کودکان و کمک‌رسانی به آن‌ها در مناطق محروم و حاشیه‌نشین در کاهش کودکان کار مؤثر است.
مهرداد مطلبی افزود: ساماندهی و تعیین فضا برای نگهداری این کودکان بر عهده شهرداری است و ۱۱ دستگاه نیز در این سازماندهی نقش دارند که ایفای نقش درست این سازمان‌ها نتایج مؤثری در پی دارد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


8 − شش =