کودکانی که در زباله های شهر به دنبال نان هستند

کودکانی که در زباله های شهر به دنبال نان هستند

گروه جامعه: باوجود قوانینی که به ممنوعیت کار کودکان پرداخته است اما، آمارهای موجود نشان می‌دهد که طی سالیان گذشته کودکان بسیاری چه در کارگاه‌های زیرزمینی و چه در خیابان‌ها و چه در میان زباله‌ها مشغول به کار هستند.
کودکان زباله گرد از جمله افرادی در جامعه هستند که بی اطلاع از چگونگی پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا تنها مانده اند؛ متاسفانه این روزها کودکان زباله گرد با وجود سرمای هوا و شیوع کرونا همچنان در کوچه و پس کوچه‌ها و خیابان های ارومیه و تا کمر داخل سطل های زباله مشاهده می شوند و این تصویر ناخوشایند دل هر شهروندی را به درد می آورد.
نان درآوردن از زباله‌های مردم دردناک است؛ همیشه چهره‌های خسته کودکان زباله گردا، نشانی روشن ازغم نان اقشار ضعیف جامعه است؛ هر وقت کیسه های زباله را بر روی شانه های نحیفشان می‌بینی، فقط یک واژه می‌تواند گویای رنج زیستن به سخت‌ترین شیوه‌ی ممکن باشد و یا بهتر است بگوییم تلاش برای زنده ماندن!
زباله‌گردی حکایتی تلخ و دردناک است؛ اما این درد زمانی بیشتر می شود که زباله‌گرد، کودک باشد؛ وقتی هوا سرد باشد و وقتی کرونا و خطر مرگ هم در کمین آنها باشد.
در واقع زباله گردی نشان از زخم عمیق و فقری ویرانگر بر پیکر شهر می باشد که هر از چندگاهی سر باز می‌کند و داغی تازه بر دل بسیاری از شهروندان می گذارد، با وجود این همه نهاد و ارگان دولتی و بسیاری از موسسات خیریه و… انگار مسئولیت و وظیفه خود را در قبال این کودکان به دست فراموشی سپرده‌اند, در واقع نمی توان چشم خود را روی کودکانی که تا کمر در سطل های زباله خم می شوند، بست و این معضل بزرگ را نادیده گرفت.
این کودکان زاییده فقرند و بهبود شرایط برای آنها تقریبا بی‌معنی است و بیشتر مواقع نه تنها مردم عادی بلکه مسوولان شهری و مربوطه هم یادشان می‌رود آنها هم عضوی از جامعه هستند و نیازمند توجه و امکانات رفاهی و مهمتر از همه نیازمند حداقل‌های یک زندگی بسیار معمولی هستند. این روزها فکر و ذهنمان و عمده بحث‌های‌ما، گرانی و وضعیت نامناسب معیشتمان است و نگرانی از این وضع پیش آمده چشمگیر است، اما همچنان که نگران وضع اقتصادی‌خود هستیم بد نیست نیم نگاهی هم به وضعیت کودکانی که برای پیدا کردن یک لقمه نان تا کمر در سطل های زباله خم می شوند باشیم؛ چرا که انگار هیچ مسئولی در این شهر چشم بینایی برای دیدن وضعیت این کودکان معصوم ندارد!
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باریش نیوز،سخن آخر اینکه نباید فراموش کرد که حمایت مسئولان مربوطه از سلامت و معیشت این کودکان به ویژه در این روزهای کرونایی و حرفه آموزی کودکان زباله گرد برای جلوگیری از اشتغال به مشاغل کاذب عامل مهمی برای کاهش شمار کودکان زباله گرد خواهد بود و این امر همواره باید مورد توجه آنها واقع شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


5 + = نُه