کودکان کار?، ضعف اقتصادي و فقر فرهنگي

کودکان کار و خیابانی اولین قربانیان آسیب‌های اجتماعی

کودکان کار و خیابانی اولین قربانیان آسیب‌های اجتماعی

گروه اجتماعی: با کوله باری از اندوه نداشتن حتی یک حامی و با نگاه به آینده‌ای که برایش مبهم و گاهی وحشتناک جلوه می‌کند به خیابان‌ها میزند، خیابان‌هایی که برایش پر از تحقیرند و پر از نگاه‌های زجر آور …
دو پسر بچه بودند لب‌هایشان از سردی سرخ و بنفش می‌شد نزدیک‌تر که شدم یکی از آن بچه‌ها با قیافه ژولیده و از سرما قرمز شده در حالی که اسپند دود می‌کرد گفت: اسپند دود کنم براتون من هم که در عمل انجام شده قرار گرفتم از کیفم مبلغی را درآوردم و بهش دادم و دیگری با اصرار می‌خواست که یک فال خریداری کنم. از هر دو آن‌ها خواستم که چند دقیقه تو همون کنار خیابان محل عابر پیاده باهم بایستیم و حرف بزنیم ولی اونها لبخندی زدند و با شیطنت بچگی‌شان گفتند باید بریم و من هم اسرار نکردم.
من از دیدار آن‌ها خوشحال نشدم و حتی اسم آن‌ها را که کودکان خیابانی نام برده می‌شد دوست نداشتم. احساس می‌کردم من نیز به عنوان یک شهروند در قبال این کودکان مسئول هستم. من می‌ترسیدم برای آن‌ها از گرگ‌های روزگار از شب‌های تاریکی که مجبور هستند برای درآوردن یک لقمه نان در سرما و در گرما آواره کوچه‌ها و خیابان‌ها باشند.
دیدن این صحنه‌ها و تصور آینده آن‌ها دل هر شهروندی را به درد می‌آورد چرا که آن‌ها نیز مانند کودکان ما دوست دارند ناز کودکانه داشته باشند و از کودکی‌شان لذت ببرند اما افسوس که چه بی‌رحم است دست چپاول گر فقر که باعث شده کودکانی در همین سرزمین من، آذربایجان غربی با آن قیافه‌های معصوم بدوند به دنبال نان.
*فقر فرهنگی و اقتصادی عامل اصلی ناهنجاری‌های اجتماعی است
کارشناس مسئول امور آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی فقر فرهنگی و اقتصادی را یکی از عامل اصلی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر کودکان خیابانی و کار دانست.
حاتم زاده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت است و فقر فرهنگی و اقتصادی یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در بروز و شکل گیری آسیب‌های اجتماعی نظیر کودکان خیابانی و کار نقش بسزایی داشته باشد.
وی گفت: یکی از ناهنجاری‌هایی که در اکثر جوامع به وضوح دیده می‌شود موضوع کودکان کار و خیابانی است.
حاتم زاده با اشاره به وظیفه سازمان بهزیستی در پذیرش و سامان دهی این کودکان گفت: به طور کلی کودکان خیابانی و کار از سوی مراجع قضایی (دادگستری و نیروی انتظامی) و یا به صورت خودمعرف به سازمان بهزیستی معرفی می‌شوند.
کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی افزود: در طی ۹ ماهه سال جاری ۸۱ مورد از کودکان کار و خیابانی به بهزیستی استان آذربایجان غربی ارجاع شدند.
حاتم زاده ضعف اقتصادی و فقر خانواده‌ها، بد سرپرستی، اعتیاد، طلاق، بیکاری و نبود والدین را مهم‌ترین عامل مراجعه کودکان به خیابان‌ها و تلاش برای کسب درآمد عنوان کرد.
وی گفت: هدف اصلی سازمان بهزیستی در قبال این کودکان حمایت آن‌ها در محور خانواده است و کودکان خیابانی و کار که در مراکز بهزیستی سامان دهی شده‌اند نیز از امکانات یک زندگی مطلوب توسط روانشناسان و کارشناسان بهزیستی، توانمندسازی می‌شوند که در پایان این فرایند عده‌ای به آغوش خانواده خود بر می‌گردند و عده‌ای نیز از کودکان بی‌سرپرست در مراکز شبه خانواده زیر پوشش بهزیستی استان تا ۱۸ سالگی نگهداری می‌شوند و حتی تا زمانی که خود به مرحله بازتوانی برسند مورد حمایت بهزیستی خواهند بود …
به هر حال؛ هدف از تهیه این گزارش زدن تلنگری دوباره به حس مسئولیت پذیری تک تک مسئولین و افراد جامعه بود تا فراموش نشود کودکان کار و خیابانی اولین کاندیداهای هستند که در معرض آسیب‌های اجتماعی جامعه قرار دارند و در درجه اول این وظیفه خانواده‌ها است که در مواظبت و نگهداری آن‌ها نهایت تلاش و سعی خود را بکار برند و سپس وظیفه سایر نهاد?های متولی این بحران در جامعه، که با حمایت بیشتر و ساماندهی‌های بهتر از حقوق این کودکان دفاع کنند چرا که اگر که به حقوق این کودکان در همین دوران کودکی احترام گذاشته شود و از آن حمایت شده باشد، در بزرگسالی برای حقوق دیگران ارزش قائل خواهند بود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۸:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


سه − = 2