نماينده مردم اروميه در مجلس:

کنترلی بر نحوه تخصیص ارز دولتی وجود ندارد

کنترلی بر نحوه تخصیص ارز دولتی وجود ندارد

گروه خبر:عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وقتی کنترلی بر نحوه تخصیص ارز دولتی وجود ندارد بروز مفسده در آن دور از ذهن نیست.
به گزارش آرازآذربایجان ، سیدهادی بهادری با تاکید بر اینکه سازوکار ارایه ارز دولت نیاز به تجدیدنظر دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر شرکت هایی که خود باید جز ارزآورترین ها باشند تقاضای ارز یارانه ای دارند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد شرکت های هواپیمایی در روزهای اخیر، افزود: اینکه پروازی به بهانه نرسیدن ارز دولتی لغو یا با تاخیر انجام شود، مصداق بارز سوء استفاده شرکت های هواپیمایی است.
وی با بیان اینکه طبق گزارش های واصله بسیاری از شرکت های دریافت کننده ارز دولتی ارز را در جایی غیر از محل مورد نظر هزینه کرده_اند، تصریح کرد: متاسفانه واردات خودرو و گوشی تلفن همراه مصادیق تخلفاتی است که با ارز دولتی از سوی برخی ارگان ها و دستگاه ها صورت گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه در همه کشورها ایرلاین ها از جمله ارزآورترین دستگاه ها هستند، گفت: متاسفانه در کشور ما شرکت های هواپیمایی نیز خواهان دریافت ارز دولتی هستند که این نشان از ضعف برنامه ریزی مسئولان دارد زیرا دستگاه ها به وظایف خود عمل نمی کنند.
بهادری با بیان اینکه تجدیدنظری در بحث ارایه ارز دولتی نیاز است، افزود: اگر نیاز به تدوام ارایه ارز دولتی باشد باید سازوکار آن مشخص و دستگاه های دریافت کننده نیز معین شوند در غیر این صورت وضعیت فعلی تکرار خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ارایه ارز دولتی تنها برای موارد حیاتی همچون تامین دارو و صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی و امثال آن باید صورت بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه شرایط به گونه ای شده که برخی کالاهای مشابه تولید داخل و حتی کالاهای لوکس را نیز با ارز دولتی وارد کرده اند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وقتی کنترلی بر نحوه تخصیص ارز دولتی وجود ندارد بروز مفسده در آن دور از ذهن نیست.
همچنین نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: ستاد احیا در منطقه دریاچه ارومیه نیروی کافی نداشته و تمرکز لازم را برای انجام فعالیت های بیشتر کارشناسی شده ندارد.
نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت ها فرهنگ سازی و کار با مردم و جوامع محلی برای استفاده از آبیاری تحت فشار به ویژه آبیاری قطره ای است، افزود: متاسفانه در این زمینه کار کمتری صورت گرفته و نیاز است که کارها گسترده شود همچنین بحران جدی حال حاضر این منطقه مسئله انتقال آب به دریاچه با روش های سنتی است؛ به عنوان مثال استفاده از جوی های خاکی سبب اتلاف ۵۰ درصد آب در مسیر می شود ضمن اینکه دولت هیچ برنامه ای برای الگوی کشت ارایه نکرده است.
وی با بیان اینکه چاه های غیرمجاز درحال گسترش بوده و درحوزه های کار با مردم ستاد احیاء دریاچه ارومیه فعالیت های ضعیفی داشته است، تصریح کرد: ستاد احیاء درمنطقه دریاچه نیروی کافی نداشته و تمرکز لازم را برای انجام فعالیت های بیشتر کارشناسی شده ندارد، این ستاد بیشتر یک مرکز فرماندهی در تهران بوده و شرایطی که پروژه به شکل پیمانکاری انجام می_شود؛ کارها به خوبی پیش رفته و متاسفانه دربرخی شرایط فعالیت ها به درستی صورت نمی گیرد، البته برنامه احیاء از سال ۹۳ آغاز شده است.
بهادری با اشاره به اینکه از ۴ سال شروع به کار ستاد احیاء دریاچه ارومیه ۲ سال عقب هستیم گفت: رضایت قابل قبولی از برنامه های ستاد احیاء دریاچه ارومیه وجود ندارد، متاسفانه ۵۰ درصد برنامه ها تاکنون اجرایی نشده است؛ در شرایطی که دولت و مسئولی در این مدت تغییر نکرده چرا باید از اجرای نیمی از برنامه ها عقب باشیم، ضمن اینکه هر دولتی پس از این برنامه_های دولت فعلی را برای احیاء دریاچه قبول نمی کند؛ بنابراین در گام اول ستاد باید احیاء شود.
این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه اصل فعالیت ها باید در منطقه دریاچه ارومیه انجام شود، افزود: چرا ستاد احیاء قبول نمی کند مدیریت این ستاد در تهران در حل مشکلات دریاچه ارومیه تاثیری ندارد، متاسفانه طی ۵ سال اخیر پروژه های غیر پیمانکاری پیشرفتی در احیاء دریاچه ارومیه نداشته است./

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


3 × = شش