کمپین‌های خودجوش کاربران ایرانی را بهتر بشناسید

کمپین‌های خودجوش کاربران ایرانی را بهتر بشناسید

مجتبی فروزنده
گروه تحلیل :از بدو ورود اینترنت به روند روزمره زندگی مردم و ارتباط همه روزه با این تکنولوژی نو، مباحث مربوط به تبلیغات نیز در این حوزه مطرح گردید. در اولین گام‌ها جنبش‌ها وکمپینهای اینترنتی در جهت اهداف بازار به میدان آمدند وبا طی زمان اهداف مالی کوتاه مدت جایشان را به اهداف عمیق و طولانی مدت ایدئولوژی و سیاسی و فرهنگی سپردند. مسائل بوجود آمده در جریانات سیاسی این سال‌ها بالاخص فتنه سال ۸۸ وهمچنین حمایتها و تشویق‌های بی‌شائبه دول متخاصم در استفاده از این بستر تلنگری بود برای جامعه جوان و با بصیرت ایران اسلامی که همچون نبرد هشت ساله تحمیلی اجازه فرصت طلبی را از معاندین و دشمنان قسم خورده بگیرد.
همزمان با ایجاد این تکنولوژی و گستردگی فضای اینترنت و تراکم بالای اطلاعات، بیش ازپیش لزوم یکپارچگی و وحدت نیرویهای ارزشی برای میدان مبارزه مشخص شد.
اهداف جنبشهای و کمپین‌های اینترنتی بنا به نوع موضوع مورد حمایت دولت‌ها و بعضا مخالفت دولت‌ها قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین نکات این جنبش‌ها در ایران مردمی بودن آنهاست. کابران ایرانی را می‌توان در راه اندازی و مقابله با بعضی از این جنبش‌ها پرکار‌ترین کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دانست. درادامه به تعدادی از این حرکت‌ها اشاره شده است: خروش وبلاگی غزه:سال ۲۰۰۸ همزمان با نقض آتش بس شش ماهه در حملات زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی ۴۰نقطه از غزه توسط هواپیماهای این رژیم بمباران شد که فجایع انسانی زیادی را در فلسطین اشغالی رقم زد، همزمان کاربران اینترنت و بلاگ نویسان ایرانی حرکت »خروش وبلاگی غزه«را در عکس العمل به این فجایع انسانی راه اندازی کردند. این موج با حمایت وبلاگ نویسانی برگزار شد که تا آن زمان تجربه هیچ گونه حرکت یکپارچه را نداشتند.
با توجه به جنگ ۲۲ روزه غزه بازتاب این موج وبلاگی در وبلاگستان فارسی چشمگیر بود. بمب گوگلی غزه، مقصد پرواز غزه، ختم قرآن توسط وبلاگ نویسان برای مردم غزه و جنبش سطل آبت را بریز همه از جنبشهایی بودند که همزمان با خروش وبلاگی غزه برای حمایت از مسلمانان فلسطین راه اندازی گردید. موج وبلاگی صیانت از آرای عمومی:سال ۸۸ سال پر فراز و نشیب در بین کاربران وبلاگستان فارسی بود. مدیر وبلاگ »پلخمون« با درخواست از وبلاگ نویسان به منظور نوشتن پیرامون ۳۰ موضوع پیشنهادی این وبلاگ نویس، آن‌ها را به یک حرکت وبلاگی عمومی برای صیانت از آرا عمومی دعوت کرد.
بر اساس این دعوت غیر جناحی وبلاگ نویسان می‌توانستند با مشاهده ۳۰ موضوع منتشر شده در این وبلاگ پیرامون این موضوعات مطلبی تحلیلی نوشته و آن را در وبلاگ خود منشر کنند. در این فراخوان در مدت معین قریب به ۷۰ مطلب تحلیلی شرکت کردند که درآنزمان بسیار در خور توجه بود. موج وبلاگی حامیان قانون حجاب و عفاف:پس از برگزاری چهارصد و بیست ‌و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۸۴ این شورا طرحی را با عنوان راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تصویب کرد که به موجب آن بسیاری از نهاد‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اعم از دولتی و غیردولتی موظف شدند تا اقداماتی را برای تحقق این طرح انجام دهند که بنا به دلایلی اجرای این طرح معلق ماند. با گذشت چهار ساله از تصویب طرح حرکت‌ها و مباحث موجود در فضای مجازی و سطح جامعه اجرای این طرح را به مطالبه‌ای مردمی تبدیل کرد، از این رو در این بین نیز وبلاگ‌نویسان بیکار ننشسته و با انتشار مطالبی در وبلاگ‌های خود به برپایی یک راهپیمایی درفضای مجازی اقدام کرده و خواستار مبارزه با پدیده بدحجابی که از سوی برخی جریانات ضد فرهنگی حمایت می‌شد کردند.
در این بین با فراخوان یکی از وبلاگ نویسان دانشجو موج وبلاگی و با خط مشی تولید مطالب فرهنگی و هنری و انتشار آن‌ها در فضای مجازی حمایت خود را از این طرح اعلام کنند. خبر حمایت این وبلاگ نویسان ایرانی از قانون عفاف و حجاب بازتاب بسیار زیادی در بین رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. شبکه تلوزیونی بی‌بی سی برنامه »نوبت شما« که یکی از بخش‌های این شبکه می‌باشد در تاریخ ۸ خرداد۱۳۸۹ در برنامه بررسی موضوع عفاف و حجاب به نمایش و تحلیل این حرکت وبلاگی پرداخت. اعتراض به بی‌حرمتی به قرآن:همزمان با سالگرد حادثه یازده سپتامبر تری جونز کشیش افراطی آمریکایی اقدام به آتش زدن قرآن و همچنین فیلمبرداری و اشتراک گذاری این حرکت در فیس بوک کرد. انتشار فیلم قرآن سوزی این کشیش در فضای مجازی خشم کار بران این فضا را برانگیخت. در حرکتی پیش بینی نشده هزاران کار بر آزاد اندیش عکس‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی را به عکس قرآن تبدیل کردند همچنین لوگوی حمایتی از قرآن نیز می‌لون‌ها وبلاگ و سایت را مزین به نام قرآن کرد، میلیون‌ها کار بر در حمایت از این کتاب آسمانی و اهانت و آزادی بیان مطلب نوشتند و در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها و سایت‌ها به اشتراک گذاشتند. می‌توان اذعان داشت که این حرکت کاربران فضای مجازی بیشترین فشار را به دولت آمریکا وارد آورد. این فشار‌ها باعث گردید افراد و گروه‌های سیاسی و دینی دنیا مانند واتیکان، ‌بان کی مون، باراک اوباما و هیلاری کلینتون این حرکت را محکوم کنند. موج وبلاگی صبرریحانه‌ها:صبر ریحانه‌ها، عنوان کمپینی دخترانه بود که بااستقبال بی‌نظیری از سوی کاربران دختر مواجه شد. این کمپین که در ماه رمضان شروع به کار کرده بود، از تمام دختران وبلاگ نویس دعوت کرد تا درباره لذتی که روزه گرفتن با حفظ چادر و حجاب و در زیرگرمای افتاب تابستان دارد را مکتوب کنند. هدف صبر ریحانه‌ها این بود که به همه نشان دهد گرما و سیاهی چادر، حریف عشق بازی روزه‌های ماه رمضان با خداوند نخواهد شد. کاربرانی که در این موج شرکت کرده بودند هرکدام تجربه‌ای از لحظات سخت اما شیرین روزه داری با حفظ حجاب درطول روز را به تصور کشیدند. موج وبلاگی امام هادی علیه السلام:با شروع سال ۱۳۹۰کاربران اینترنت شاهد راه اندازی صفحه‌ای در فیس بوک به نام »کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان«بودند. با ادامه این حرکت نظاممند شاهد نوشته‌های تمسخر آمیز و لطیفه‌هایی با موضوعیت امام هادی علیه السلام در شبکه‌های اجتماعی و برخی وبلاگ‌ها بودند. گروه‌هایی در فیس بوک راه اندازی و هدایت این جریان مرموزرا عهده داربودند، در قسمتی از پیام سازندگان و اهانت کنندگان این صفحات به مقدسان شیعیان چنین آمده بود: »هدف شکستن تابوی تقدس دروغین دین اسلام است با زبان طنز.«
همزمان با این حرکت شاهین نجفی خواننده فراری از با خواندن ترانه‌ای پازل سناریوی اهانت به مقدسات مسلمانان را کامل کرد. ولی به درایت دستگاه‌های انتظامی و امنیتی سازندگان و گردانندگان این صفحات دستگیر و ارتباطات آن‌ها با کشورهای بیگانه مشخص گردید. از نخستین روز‌های شروع این حرکت مرموز کاربران اینترنت در مقابله با این حرکت موضع گیری کردند. به جرات می‌توان گفت شاید یکی از حرکتهای همه جانبه در مقابله با این جریان اقدامات کاربران ایرانی بود. تولیدات گرافیکی، انیمیشن، طراحی، پادکست و از تولیدات حمایتی از امام هادی علیه السلام توسط کاربران ایرانی بود که به حول و قوه الهی با دستگیری مسببین این جریان باب اهانت به این امام همام بسته شد. کمپین »ماهمه مصطفائیم«:۲۱۱ دی ماه ۱۳۹۰ بود که مصطفی احمدی روشن ترور شد و به شهادت رسید همزمان با اولین سالگرد شهادت احمدی روشن تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی کمپین‌های زنده نگه داشتن یاد آن شهید برپا کردکردند. در همین راستا جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور با صدور نامه‌ای خطاب به رییس وقت سازمان انرژی اتمی کمپین حمایتی دانشجویان ایرانی برای همکاری داوطلبانه با سازمان انرژی اتمی را راه اندازی کردند.
همچنین در نامه‌ای دیگر که در شبکه‌های اجتماعی منتشر گردید ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف خواستار تغییر رشته به مهندسی هسته‌ای شدند. دیگر کاربران هم با تغییر عکسهای کاربری به عکس شهید احمدی روشن، نوشتن خاطرات ایشان، دلنوشته به شهید به حمایت از این کمپین پرداختند. کمپین Israel Loves Iran: در روزهای آغازین سال ۹۱ زوج اسرائیلی کمپینی را به نام »اسرائیل، ایران را دوست دارد« ایجاد کردند، زوج اسرائیلی در این صفحه خواستار خاتمه تنفر و ابراز عشق و دوستی میان مردم ایران و اسرائیل شدند. رونی ادری، شهروند اسرائیلی و مدیر اصلی کمپین، سخنان خود را در ویدیوی کوتاه در تاریخ پانزدهم ماه مارس در کانال »یوتیوب« منتشر کرد عده‌ای از وبلاگ نویسان بانوشتن مطالبی هدف از راهاندازی این کمپین را عملیات روانی بر ضد جمهوری اسلامی ایران دانستند، که این مطلب حتی در رسانه‌های معاند نیز مورد توجه قرار گرفت. عده‌ای از کاربران هم با انتشار سوالاتی در مقابل این کمپین دولتی رژیم غاصب ایستاده و بر دولتی و سیستماتیک بودن این کمپین تاکید کردند. آقای نتانیاهو! ما »جین«می‌پوشیم:بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونستی در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: »من فکر می‌کنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می‌پوشیدند، به موسیقی غربی گوش می‌دادند و انتخاباتی آزاد می‌داشتند.«
این سخنان که نشان از ناآگاهی کامل نسبت به مردم و وضعیت کشورمان داشت، عکس‌العمل کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت. از جمله این واکنش‌ها کمپین خلاقانه »آقای نتانیاهو؛ در ایران ما جین می‌پوشیم!« بود که علاوه بر استقبال گسترده کاربران، توجه رسانه‌های جهانی را نیز در پی داشت. عده‌ای از کاربران ایرانی تویی‌تر از طریق هشتگ jeans اعتراض خود را با گرفتن عکس‌هایی با شلوار جین و افزودن به حساب کاربری نتانیاهو در توییتر به وی اعلام کردند. این کاربران با گذاشتن عکس از شلوار جین پیامهایی را با این مضامین منتشر می‌کردند:
این »جین«‌های ماست. پس نتانیاهو دهنت را ببند احمق!نتانیاهو! این »جین« من و موسیقی غربی است. تو خرفتی!
نتانیاهو! نگاه کن! ما »جین« پوشیده‌ایم. عکس توپ‌هایت را بفرست؛ البته اگر چیزی داشته باشی!
ما عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم آخرین جنبشی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی راه اندازی گردید کمپینی ضد صهیونیستی با عنوان ما عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم، است.
این کمپین پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با شوق جوانان ایرانی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی توسط جوانان ایرانی به صورت خودجوش تشکیل گردید.
مقام معظم رهبری فرمودند: »گاهى بعضى از جوان‌هاى ما که مراجعه می‌کنند و جوابى نمى‌شنوند، به من نامه می‌نویسند و التماس می‌کنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدّم با رژیم صهیونیستى بجنگیم. ملّت، عاشق مبارزه‌ى با صهیونیست‌ها است و جمهورى اسلامى‌ [هم این را] نشان داده است انگار همه به دنبال بهانه بودند.«
تنها همین یک جمله از رهبری کافی بود تا جوانان ایرانی کمپین »ما عاشق مبارزه با اسرائیل هستیم« را راه اندازی کنند. هزاران کاربر ایرانی در فضای مجازی با انتشار عکس، پوس‌تر، یادداشت و تصاویر آمادگی خود را برای مبارزه با صهیونیست‌ها اعلام آمادگی کردند. کاربران شبکه‌های اجتماعی با ارسال عکس خود در کنار جمله »ما عاشق مبارزه با صهیونیسم هستیم» و هشتگ »FightingTheZionists«عملا ارتشی از کاربران مجازی را برای مبارزه با رژیم اسرائیل ترتیب دادند. مشارکت کاربران شبکه‌های اجتماعی در پویش ما عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم با ارسال بیش از ۳ هزار عکس، فیلم و طرح تنها در شبکه اجتماعی عکس اینستاگرام، باعث گردیدند مدیریت این شبکه ضمن تذکر به مدیر این کمپین مبنی بر »رعایت قوانین اینستاگرام«، چند عکس از این صفحه را حذف کند. در مطالب اشتراک گذاری شده علاوه بر ایران، کاربرانی از آمریکا، آلمان، فلسطین (غزه) عربستان، بحرین، عراق (کربلا، نجف، کاظمین) و هند شرکت کرده و محتواهای خود را در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، تویی‌تر، اینستاگرام و یوتیوب بازنشر دادند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


دو − 1 =