کمبود نیرو و فضای آموزشی پاشنه آشیل آموزش در آذربایجان غربی

کمبود نیرو و فضای آموزشی پاشنه آشیل آموزش در آذربایجان غربی

گروه گزارش: کمبود نیرو و فضای آموزشی جزو مهمترین مشکلات فرایند آموزش در آذربایجان غربی در آغاز سال تحصیلی جدید است که انتظار می‌رود در دولت سیزدهم با نگاه ویژه برای رفع این ۲ چالش مهم چاره اندیشی شود.
آموزش به عنوان مهمترین رکن توسعه هر جامعه ای به شمار می رود که باید برای ارتقای کمی و کیفی آن بیشترین اقدامات صورت گیرد ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و همه اهداف در کشور برای توسعه مبتنی بر نیروی انسانی بوده که این نیروی انسانی فرهیخته و کارآزموده از دل آموزش و پرورش با کیفیت بیرون می آید.هرچند طی ۲ سال اخیر، به علت شیوع بیماری کووید ۱۹، مهمترین دغدغه مدیران آموزشی در دنیا، ایران و به تبع آن آذربایجان_غربی به این بیماری معطوف شده ولی همچنان مشکلات بسیاری در حوزه آموزش و پرورش به ویژه در استان محرومی نظیر آذربایجان غربی وجود دارد که باید برای حل آنها، کار کرد.
در ابتدای سال تحصیلی جدید، تامین کتب درسی، واکسیناسیون، آماده سازی معلمان و مدارس برای آموزش های ترکیبی سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و تامین نیروی آموزشی از مهمترین اقدامات مسوولان آموزش و پرورش در قالب پروژه مهر برای استان است که به رغم تمام کاستی ها با جدیت پیگیری می شود تا در ابتدای مهرماه کلاسی بدون معلم نباشد و دانش آموزی از چشیدن طعم شیرین تحصیل بازنماند.اما در کنار تمام مشکلات آموزش ترکیبی و یا غیر حضوری چالش مهمتری که همواره مانند زخمی بر پیکره این نهاد در ابتدای مهر سر باز می کند و نقطه ضعفی برای اجرای برنامه های ارتقای کمی آموزش است کمبود معلم و فضای آموزشی می باشد که نیازمند توجه جدی دولت سیزدهم در رفع این مشکل اساسی است تا آذربایجان غربی از ردیف چهار استان محروم کشور در این زمینه خارج شود.
رفع مشکلات زیر ساختی و زیربنایی آموزش و پرورش نیازمند نگاه ویژه دولت است
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: انتظار داریم دولت سیزدهم با عدالت محوری خاصی که از آغاز کار در اولویت قرار داده است با نگاهی ویژه به این استان به عنوان یکی از مناطق محروم کشور در صدد رفع مشکلات زیرساختی در بخش آموزش اقدام نماید.مهین منافی با بیان اینکه ریشه کن کردن کلاسهای کانکسی، کپری، سه شیفت و غیر استاندارد جزئی از آرزوهای دانش آموزان و معلمان این استان است گفت: افزایش سرانه فضای دانش آموزی و کم کردن تراکم کلاسی نیز با تامین و تزریق به موقع اعتبارات جزء ضروریات این منطقه مرزی و محروم است که نگاه عدالت ومحورانه دولت می تواند به تحقق این ارزوی دیرینه کمک شایانی کند.وی با اشاره به کمبود هشت هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی در اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: افزایش سهمیه جذب از طریق ماده ۲۸ و اعتبارات عمرانی برای تجهیز مدارس یک ضرورت است چرا که اغلب مدارس و تجهیزات استان متعلق به دهه ۱۳۴۰ و ۵۰ هستند و فرسوده شده اند.منافی افزود: هم اکنون کمبود نیروی انسانی با استمرار کار بازنشستگان و حق التدریسی ها پوشش داده شده است.
سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی پایین تر میانگین کشوری است
مرزی بودن استان، درگیری هشت ساله در جنگ تحمیلی و بعد از آن درگیری با اشرار و کوهستانی بودن مناطق از جمله دلایلی است که سبب شده آذربایجان غربی در بحث سرانه فضای درسی از استان‌های قعر جدولی محسوب شود.همچنین به جهت اینکه بیشتر مدارس استان دارای بافت فرسوده بوده‌اند در سال‌های گذشته هم در جهت نوسازی این مدارس اقدام شده ولی این نوسازی‌ها هیچ تاثیری در روند افزایش فضای درسی برای هر دانش‌آموز نداشته است.براساس اطلاعات موجود سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی به ازای هر دانش آموز در سطح استان ۴٫۰۵ متر مربع است در حالیکه سرانه فضای آموزشی در کشور ۵٫۱۸ مترمربع است.مسوولان بخش تعلیم و تربیت استان براین باورند که باید سرعت احداث مدارس بیشتر شود تا این کمبود سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی جبران شود.مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی ۴٫۰۵ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که پایین تر از میانگین کشوری به شمار می رود که البته این رقم در شهرستانی نظیر پیرانشهر، ۱٫۷ مترمربع است.طبق اظهارات وی میزان تراکم کلاسی در مقطع ابتدایی امسال ۲۵٫۲۹ درصد، متوسطه اول ۲۷٫۸۶ و متوسطه دوم ۲۵٫۰۵ و تراکم کل استان ۲۵٫۸۲ بوده است.منافی از وجود ۴۰۰ مدرسه کانکسی در سطح استان خبر داد و افزود: تمام مدارس کانکسی شمال استان جمع شده است و مابقی با بهره برداری از پروژه های جدید در حال جمع آوری است.وی بیان کرد: در سال جاری با تحویل ۶۱ مدرسه جدید به آموزش و پرورش استان، تعداد مدارس استان به پنج هزار و ۱۵۰ مدرسه افزایش می یابد.
امسال ۷۰ هزار دانش آموز دیگر وارد عرصه تعلیم و تربیت در آذربایجان غربی می شوند
به رغم تمام مشکلات موجود در بخش آموزش و پرورش آذربایجان غربی امسال ۷۰ هزار نفر دانش اموز پایه اول راهی مدارس می_شوند که در راستای سنجش شاخصه های سلامت آنان ۴۶ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان و یک پایگاه تخصصی ایجاد شده استدبیر پروژه مهر آموزش و پرورش آذربایجان غربی در این زمینه گفت: ۵۶ هزار نفر به این پایگاه ها مراجعه کرده اند و ۶ هزار نفر نوآموز پایه اول و ۲ هزار و ۷۰۰ نفر پیش دبستانی نیز در این مدت اقدام به نوبت گیری کرده اند.
بابک حشمت اضافه کرد: آذربایجان غربی در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید می رود که نرخ ترک تحصیل در استان از ۲٫۸۶ درصد در سال تحصیلی گذشته به ۱٫۸۰ درصد کاهش پیدا کرده است و آموزشهای آنلاین موجب شده تا بخشی از دانش آموزان که به علل محرومیت و کار قادر به ادامه تحصیل نبودند به چرخه اموزش بازگردند.وی ادامه داد: نرخ پوشش تحصیلی نیز از حدود ۷۱ درصد به ۷۲٫۱۵ درصد رسیده است.وی اضافه کرد: ۶۸٫۸۵ درصد دانش آموزان از آموزش های تلویزیونی، ۸۳ .۲۹ درصد دانش آموزان در شبکه شاد و ۶٫۰۵ درصد از آموزش_های حضوری بهره مند شدند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی آموزش و پرورش، آذربایجان غربی امسال با ۶۴۶ هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم به استقبال مهرماه می رود.
پنج هزار و ۱۵۰ مدرسه در قالب بیش از ۱۷ هزار کلاس درس برای آموزش های حضوری، ترکیبی و زیرساختهایی برای آموزش آنلاین در بستر شبکه شاد تدارک دیده شده است.۳۹ هزار نفر فرهنگی آذربایجان غربی نیز در اقصی نقاط استان برای آغاز سال تحصیلی با دریافت آموزش های ضمن خدمت در بخش های مختلف و نیز واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ منتظر شروعی تازه برای فصل تعلیم و تربیت هستند.۶۰ درصد مدارس کل استان در سه هزار روستای آذربایجان غربی واقع شده و تاکنون ۹۵ درصد کتاب های مقطع ابتدایی، ۸۵ درصد کتاب های مقطع متوسطه اول، ۹۰ درصد کتاب های نظری و ۷۴ درصد کتاب های دوره کاردانش ثبت سفارش شده است.طبق گفته مسوولان تعلیم و تربیت استان در سال تحصیلی پیش رو ۲۱ هزار دانش آموز بر تعداد محصلان و ۶۱۸ کلاس برتعداد کلاسهای استان افزوده می شود.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲:۱۵ ب.ظ

دیدگاه


− نُه = 0