مدير کل آموزش و پرورش استان:

کمبود فضای آموزشی در تمام شهرهای آذربایجان غربی مشهود است

کمبود فضای آموزشی در تمام شهرهای آذربایجان غربی مشهود است

گروه خبر: مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه کمبود میانگین فضای آموزشی در همه شهر‌های آذربایجان غربی مشهود است گفت: امسال به جز مقطع پیش‌دبستانی و بزرگسال، بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دانش‌آموزی خواهیم داشت
به گزارش آرازآذربایجان ، مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از افزایش چشمگیر پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در استان و شناسایی و حمایت دانش‌آموزان نیازمند در سال تحصیلی جدید خبر داد. به گزارش تسنیم، »ابراهیم محمدی« گفت: آذربایجان غربی بر اساس اعلام معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۴ جزو ۴ استان نیازمند به توجه در کشور در شاخص‌های فضا، تجهیزات نیروی انسانی و پوشش تحصیل شناخته شد. محمدی با اشاره به این‌که امسال پوشش دبستانی آموزش و پرورش استان در حدود ۴۷ هزار نفر است و نسبت به سال گذشته افزایش ۱۶ هزار نفری داریم، بیان کرد: سرانه آموزشی این استان بر اساس اعلام سازمان نوسازی مدارس کشور۴/۰۵متر‌ مربع(این عدد در میانگین کشوری ۵/۱۸ و استاندارد آن ۸/۳۹ متر مربع) به ازای هر دانش‌آموز است.
کمبود میانگین در همه شهر‌های استان مشهود است، اما در ارومیه، سردشت و پیرانشهر وضعیت بدتری حاکم است. این شهرستان‌ها در آخر جدول قرار دارند و برای رسیدن به استاندارد کشوری نیازمند ۵ هزار کلاس درس در آذربایجان غربی هستیم.
این مسئول درباره بودجه اختصاص‌یافته آموزش و تربیت استان در سال جاری عنوان کرد: امروز شاخص‌های باسوادی تغییر کرده و تربیت شهروند خوب خروجی آموزش و پرورش موفق است که بر این اساس امسال اعتبار تجهیزات مدارس افزایش یافته است. بنا بر اعلام استاندار آذربایجان غربی امسال ۱۴ درصد از منابع کل استان به فصل آموزش‌وپرورش اختصاص داده شده است. به این معنی که امسال بیش از ۱۶۵ میلیارد تومان به آموزش‌وپرورش اختصاص یافته و بیش از ۴۰ درصد آن تخصیص نیز پیدا کرده است. در تخصیص اعتبارات استانی بعد از حمل‌و‌نقل دومین دستگاهی هستیم که بیشترین اعتبار استانی به آن تخصیص شده است.
وی درباره احداث مدرسه در روستاهای استان طی سال جاری عنوان کرد: همه روستاهای دارای سکنه در مقطع ابتدایی یا مدرسه دارند یا معلم در این مناطق حضور دارد. این بدین معناست که در روستاهای کم‌خانوار که دانش‌آموزان انگشت‌شمار دارند و امکان ساخت مدرسه وجود ندارد، معلمان با در اختیار داشتن فضای آموزشی مشغول به تدریس هستند.
محمدی درباره این‌که چرا آذربایجان غربی در کنکور امسال رتبه قابل قبولی نداشت بیان کرد: آموزش‌وپرورش را متولی کنکور نمی‌دانم، کنکور رسالت دانش‌آموز نیست و این در هیچ جای این سند قید نشده است. با این‌ وجود موارد متعددی در کنکور دخیل است و قرائن نشان می‌دهد که وضعیت استان نسبت به کنکور سال‌های قبل مقداری بهبود یافته است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان درباره آمار دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید عنوان کرد: سال تحصیلی گذشته بیش از ۵۹۳ هزار دانش‌آموزان در مدارس استان ثبت‌نام کردند و اگر از مقطع پیش‌دبستانی و بزرگسالان فاکتور بگیریم پیش‌بینی می‌شود تعداد دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی آینده از مرز ۶۰۰ هزار نفر هم نفر عبور کند.
این مسئول درباره برنامه‌های بازگرداندن افراد از تحصیل بازمانده هم اظهار کرد: آذربایجان غربی استانی طولی و پراکنده است. این پراکندگی سبب شده در بیشتر روستاها به لحاظ پراکنده بودن روستاها و کمبود جمعیت روستا کمبود مدرسه در مقطع متوسطه اول و دوم مشهود باشد و برخی دانش‌آموزان به علت مسافت و مشکلات اقتصادی از تحصیل باز بمانند.سال گذشته از بین افراد شناسایی شده ترک تحصیل کننده‌ها ۶۸۰۰ نفر افرادی بودند که از همان مقطع ابتدایی به هر دلیلی به مدرسه نرفته بودند، اما در مقطع متوسطه ۱۴ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده بودند که همه را پیگیری کردیم و در نهایت ۳۴۰۰ نفر را به چرخه آموزش برگرداندیم.
محمدی درباره اعتراض والدین نسبت به اخذ هزینه هنگام ثبت‌نام هم اظهار کرد:‌ باید از دریافت هرگونه هزینه اضافی و غیر مصوب در فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان خودداری شود. ستاد ثبت‌نام و نظارت بر نام‌نویسی در اداره کل آموزش و پرورش استان و سایر ادارات فعال است. در این زمینه بخشنامه و دستورالعمل‌های لازم به مدارس ارسال شده و به صورت جدی سرکشی‌های مستمر انجام می‌شود. اولیای دانش‌آموزان در این زمینه هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


2 × دو =