کمبود اعتبار پیشرفت پروژه های آذربایجان غربی را کند کرده است

کمبود اعتبار پیشرفت پروژه های آذربایجان غربی  را کند کرده است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : آذربایجان غربی بیش از ۲ هزار پروژه نیمه‌تمام شامل پروژه‌های استانی و مصوبات سفر دارد که به اتمام رساندن این پروژه‌ها عزم راسخ مسئولان استان را می‌طلبد ولی این استان غالبا به دلایلی از تخصیص بودجه‌های طرح ها و پروژه های نیمه تمام محروم می شود. اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام همواره بخش اعظمی از دغدغه‌های مسئولان را به خود اختصاص داده و گاه برخی از این پروژه‌ها به معضلاتی حل نشدنی و گره‌های کور تبدیل می‌شوند.استان آذربایجان غربی را شاید بتوان یکی از استان هایی دانست که دارای حجم عظیمی از طرح های عمرانی نیمه تمام است که هم اکنون این استان بیش از دو هزار پروژه نیمه تمام عمرانی دارد.
وعده تکمیل این پروژه ها بارها از سوی مسئولین مختلف استانی و حتی ملی در محافل مختلف داده شده و مختص دولت خاصی نیز نیست اما برخی پروژه ها با وجود قدمت بیش از ۳۰ سال و وعده های طولانی و مکرر در زمینه تکمیل آن همچنان نیمه تمام باقی مانده و چشم انتظار نگاه ویژه دولت و مسئولین برای بهره برداری است.هر چند استاندار آذربایجان غربی نیز بارها از سعی دولت برای واگذاری این گونه پروژه ها به بخش خصوصی خبر داده و از تعیین تکلیف بسیاری از پروژه های نیمه تمام در طول سال های ۹۴ و ۹۵ سخن به میان آورده است.
احیای دریاچه ارومیه, راه آهن میاندوآب مهاباد – ارومیه، تکمیل واحدهای مسکن مهر در شهرستان ها و ارومیه از جمله پروژه های مهم عمرانی استان هستند که قدمت برخی از آن ها به بالای ۱۵ سال می رسد و اهمیت این پروژه ها سبب شد تا در سفر هیات دولت به استان آذربایجان شرقی توجه ویژه ای به این پنج پروژه شده و اعتبار ویژه ای برای آن ها مصوب شود.
از سوی دیگر؛ ۴۸ طرح مهر ماندگار از جمله پتروشیمی مهاباد، اتمام ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه، تالار مرکزی ارومیه، سد سیلوه و سد چپرآباد، ۱۴ پروژه در حوزه‌های آب و خاک هشت طرح بزرگ صنعتی و ۴ طرح در حوزه ورزش در استان شناسایی شده است که باید تا آخر دولت دهم به اتمام می رسید که بخش عمدی از این طرح ها نیز نیازمند بهره گیری از اعتبارات ملی در دولت یازدهم است.داستان پروژه های نیمه تمام در آذربایجان غربی موضوعی است که در طول سالهای گذشته بارها مورد انتقاد مردم قرار گرفته و کار به جایی رسیده که این موضوع به یکی از دغدغه های جدی رسانه ها و مطبوعات محلی استان تبدیل شده است.آذربایجان غربی بیش از ۲ هزار پروژه نیمه‌تمام شامل پروژه‌های استانی و مصوبات سفر دارد که به اتمام رساندن این پروژه‌ها عزم راسخ مسئولان استان را می‌طلبد ولی این استان غالبا به دلایلی از تخصیص بودجه های طرح ها و پروژه های نیمه تمام محروم می شود. این در حالی است که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باید به صورت جدی توسط مسئولان دنبال شود تا به مرحله بهره‌برداری برسند و مسئولان بخش های مختلف باید تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را با جدیت دنبال کنند و از پیمانکاران و مجریان این طرح‌ها باید خواسته شود که بر اساس برنامه زمان‌بندی شده طرح‌های خود را اجرایی کنند.
نیم نگاهی به طرح ها و پروژه های استان نشان می دهد که لزوم بازنگری در تخصیص اعتبارات و بهره مندی از اعتبارات ملی در خیلی از این طرح ها نیاز فوری استان است. همین طرح نجات دریاچه ارومیه که با مسایل زیست محیطی و سایر جانبه های اجتماعی معضلی برای حاکمیت می تواند محسوب شود، کاری از پیش نبرده است. یا همین طرح راه آهن میاندواب مهاباد و ارومیه که می توان از آن به عنوان نمادی از علل توسعه نیافتگی آذربایجان غربی نام برد.
یکی از مشکلاتی که در برخی دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، تکیه بر اعتبارات استانی و عدم تلاش برای جذب اعتبارات ملی است که همین موضوع باعث می‌شود تا اعتبارات استانی پاسخگوی نیاز پروژه‌ها نباشد و نتوانند گام‌های بلندی را در راستای توسعه و پیشرفت استان بردارند. از سوی دیگر، جذب اعتبارات و منابع مختلف استانی برای رونق تولیدات داخلی و توسعه صنعتی استان آذربایجان غربی ضروری است و این در حالی است که انجام پروژه‌های عمرانی آذربایجان غربی با کمبود اعتبار مواجه است.این در شرایطی است که دو سال گذشته به دلیل تشدید تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی و فشارهای سیاسی در پرونده هسته ای از سال‌های سخت کشور از نظر مالی بودند و میزان تحقق اعتبارات بسیار کمتر از اعتبارات مصوب بود و همین موضوع باعث شد تا مشکلاتی برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده و نتوانند طبق برنامه‌های خود به پیش بروند.این در شرایطی است که وضعیت پروژه های نیمه تمام در شهرستان‌های مختلف آذربایجان غربی روایتی است که از این استان به عنوان دیار پروژه‌های نیمه تمام ساخته است، پروژه هایی که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز طعم بهره برداری را نچشیده اند.در چنین اوضاع و احوالی ضروری است که دولتمردان برای اتمام پروژه های نیمه تمام باید تسهیلات ویژه ای را برای سرمایه گذاران در نظر بگیرند و به همین منظور اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی به نظر می رسد که باید وارد عمل شود و با تبلیغات فراوان بتواند بخش خصوصی و سرمایه گذاران این بخش را وارد کار کند و برای مثال می تواند با ارایه تسهیلات ویژه مثل اینکه در قالب تسهیلاتی با نرخ ۲۵ درصد به متقاضیان سرمایه در گردش، طرح های نیمه تمام و طرح های را توسعه و تجهیز نماید.
البته به نظر می رسد که باید مشاغل خانگی در چنین طرح های لحاظ شوند و این گروه از تسهیلات با هدف حمایت از بخش تولید ارائه شود.این در حالی است که یکی از موانع اجرای ارایه تسهیلات به طرح های نیمه تمام به سرمایه گذاران موضوع عدم ابلاغ اعتبارات برخی بانک‌ها است و ضروری است بانک ها نسبت به تخصیص این تسهیلات اقدام کنند.
پیشرفت پروژه ها در استان آذربایجان غربی نیز مانند بسیاری از پروژه های سراسر کشور در گرو تامین منابع مالی و اعتباری است. هرچند در برخی از موارد رفتارهای غیر اصولی و کلنگ زنی های بدون پشتوانه سبب شده تا بیش از دو هزار پروژه نیمه تمام در استان وجود داشته باشد اما بی شک بهره گیری از منابع مالی موجود نیز خود هنری است که بسیاری از متولیان امر از آن بی بهره اند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


+ پنج = 12