کل سیب صنعتی آذربایجان غربی جذب صنایع تبدیلی می شود

کل سیب صنعتی آذربایجان غربی جذب صنایع تبدیلی می شود

آراز آذربایجان- رئیس سازمان جها کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کل سیب صنعتی تولیدی این استان حداکثر ۳۰ درصد سیب درختی است، گفت: با توجه به ظرفیت صنایع تبدیلی موجود در منطقه، کل سیب صنعتی آذربایجان غربی جذب صنایع تبدیلی می شود و چیزی به نام سیب دور ریز وجود ندارد.
اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه هرس نامطلوب و بار زیاد درختان سیب باعث می شود تا بخشی از سیب درختی به زیر درختی تبدیل شود، افزود: با وزش تند بادهای اخیر میزان سیب زیر درختی یا صنعتی در استان در ماه جاری رو به ازدیاد گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه صنعت افشره /کنسانتره/ و آب میوه آذربایجان غربی صنعتی فعال و موفق است، گفت: ۴۸ واحد صنعتی با ظرفیت جذب حدود پنج هزار تن میوه در روز در استان فعال است که با خرید سیب صنعتی و تبدیل آن به کنسانتره اقدام به صادرات آن می کنند.
کریم زاده با اشاره به اینکه امسال نیز در راستای حمایت از کشاورزان قیمت سیب زیردرختی بسیار مطلوب است، گفت: هر کیلو سیب صنعتی به قیمت حدود سه هزار ریال خریداری می شود که نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.
وی درباره تصمیم های اخذ شده برای رفع مشکلات بازار سیب درختی در استان نیز گفت: با گفت و گوهایی که با مسئولان استان و نیز بخش خصوصی انجام شده، صادر کننده ها و صاحبان صنایع نسبت به توسعه و کیفیت بخشی سورت و بسته بندی محصول سیب تدابیری اخذ می کنند.
کریم زاده با بیان اینکه تسهیلات لازم توسط مسئولان استانی برای صادرات نیز فراهم می شود، گفت: حدود پنج تا ۶ کشور از جمله هندوستان، پاکستان، افعانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق مشتریان سیب ما هستند.
وی با اشاره به از سرگیری صادرات سیب درختی آذربایجان غربی به عراق و اقلیم کردستان اظهار کرد: هیاتی با سفر به این استان از سردخانه های سیب بازدید می کنند تا توافق هایی در زمینه صادرات سیب به عراق و اقلیم کردستان منعقد شود.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو سیب درختی درجه سه بین هشت تا ۱۴ هزار ریال، قیمت سیب درختی درجه ۲ بین ۱۴ هزار تا ۲۵ هزار ریال و سیب ممتاز نیز از اعم از قرمز و زرد ۲۲ تا ۲۸ هزار ریال است.
وی بیان کرد: کیفیت تولیدات سیب درختی استان بسیار مطلوب است و درصدد افزایش مصرف سرانه هستیم.
کریم زاده بیان کرد: جلسات متعددی با استاندار آذربایجان غربی در این زمینه داشتیم تا مسئولان در ادارات و مراکز بهداشت علاوه بر برشمردن مزایای سیب برای شهروندان، این میوه را در سبد مصرف ادارات و بیمارستان ها و مدارس شبانه روزی قرار دهند.
با تولید سالانه ۱٫۲ میلیون تن سیب درختی دارای رتبه اول کشور در این زمینه می باشد؛ این استان هم اکنون ۳۰ درصد از تولید ۳٫۷ میلیون تنی سیب کشور را برعهده دارد ولی از نظر بازار صادرات از سهم اندکی برخوردار است.
منبع: ایرنا

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


× دو = 8