کلیک روی طلاق در شبکه های اجتماعی

کلیک روی طلاق در شبکه های اجتماعی

گروه جامعه:اگر می بینید که اینترنت و شبکه های اجتماعی زندگی مشترک شما را تحت تاثیر قرار داده برای رفع این مشکل به فکر چاره باشید.
گاهی اوقات شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک بین زوج ها اختلاف و سوء تفاهم هایی ایجاد می کند و این احتمال وجود دارد که درنهایت کارشان به طلاق برسد.
البته این سوءتفاهم ها یک شبه پیش نمی آید و به طور حتم عادت ها و بعضی از رفتارهای زوج ها زمینه ساز بروز چنین مشکلی می شود. محمود هندی پور، روانشناس و مشاور به بعضی از مشکلات شبکه های اجتماعی اشاره می کند و به زوج ها می گوید چطور می توانند از این مشکلات دور بمانند و زندگی مشترک غنی تری داشته باشند.
*طلاق عاطفی را جدی بگیرید
وقتی یکی از همسران به طور افراطی به اینترنت پناه می برد این احتمال وجود دارد که دوری و جدایی عاطفی پیش بیاید. گاهی روابط زوج ها غنی نیست. وقتی طرفین هر ارتباط برای رابطه شان ارزش قائل باشند و راه و روش برقراری ارتباط با همسرشان را بدانند، بیش از حد در فضای مجازی غرق نمی شوند.
به طور مثال شرایطی را تصور کنید که مرد به خانه می آید و دوست ندارد درباره کار و امور روزمره با همسرش صحبت کند و در کل از صحبت اجتناب کرده و ترجیح می دهد در خلوت خود وقت بگذراند.
شاید هم جنس صحبت های همسرش مثلا درباره یک مهمانی برای او جذاب نباشد. درنتیجه رابطه متوقف می شود.
وقتی دو نفر حرفی برای گفتن ندارند ورود به دنیای مجازی مانند فیس بوک جذاب تر می شود.
نکته کلیدی این است که آدم ها به واسطه اینکه موجوداتی اجتماعی هستند، گاهی اوقات می خواهند حضورشان را احساس کنند و بدانند که وجود دارند.
فیس بوک و شبکه های اجتماعی این امکان را برای افراد فراهم می کند که افکار و نظرات شان دیده شود.
*به فکر غنی سازی زندگی باشید
برای داشتن ارتباط بهتر با همسرتان و پیشگیری از جدایی عاطفی توصیه می شود که در طول هفته برای خودتان برنامه های متنوعی ترتیب دهید.
پیاده روی، طبیعت گردی، دورهمی های دوستانه و خانوادگی، رفتن به تئاتر و سینما، کارهای مشترک، فعالیت های جداگانه و… زندگی زوج ها را از حالت تک بعدی خارج کرده و ارتباطات را غنی تر می کند.
علاوه بر این هر کدام از ما باید ببینیم جریان زندگی مان چگونه است؟ آیا در جریان طبیعی زندگی ما اتفاقی افتاده که اینقدر به سمت فضای مجازی رفته ایم؟ از خودتان بپرسیدچه کار می کنید؟ به این پرسش پاسخ سطحی ندهید، کمی عمیق تر آن را دنبال کنید.
*برای فرار از واقعیت به اینترنت پناه نبرید
ازدواج به این معنی نیست که با ورود به زندگی مشترک قرار است از دنیای مجازی فاصله بگیریم.
در ازدواج هر فردی باید حیطه شخصی خودش را داشته باشد اما آنچه در حال حاضر شاهد هستیم رها کردن ارتباط توسط زوج هاست.
باید ببینیم چرا طلاق عاطفی اتفاق افتاده و افراد برای جبران آن به سمت اینترنت و فضای مجازی رفته اند؟ اینترنت مرهمی برای درمان زخــم های زندگی مشترک نیست بلکه راه فراری است که بعضی از زوج ها آن را انتخاب می کنند.
اگر زندگی مشترک غنی باشد اشکالی ندارد که مثلا یکی از زوج ها شب ها نیم ساعت به اینترنت و شبکه های اجتمای سر بزند و در روابط مشکلی ایجاد نمی کند.
*عادت ها را مدیریت کنید
هر آدمی باید نسبت به خودش یک »خودنظاره گری« داشته باشد. ببیند به چه چیزهایی عادت دارد و به چه عادت هایی نزدیک می شود.
در حال حاضر استفاده از اینترنت و فضاهای مجازی به عادت هم تبدیل شده است. ببینیم چطور می توانیم این عادت ها را مدیریت کنیم؟این موضوع نکته ای است که همه ما بهتر است به آن توجه کنیم.
*حد و مرز خیانت اینترنتی را بشناسید
در جایی می بینیم که آدم ها علاوه بر اینکه به فضای مجازی پناه می برند، وارد خیانت و روابط خارج از ازدواج هم می شوند. خیانت ابعاد مختلف دارد که خیانت اینترنتی هم یکی از آنهاست. هر رابطه پنهانی که یک فرد متاهل با جنس مخالف داشته باشد، از مصادیق خیانت است.
بعضی از افراد برای جبران آنچه در رابطه خودشان وجود ندارد به فضای اینترنت وارد می شوند و در جست وجوی رفع کمبودهای شان هستند
. به طور مثال وقتی مردی از این موضوع شکایت می کند که همسرش با او صحبت نمی کند یا برای شنیدن صحبت هایش وقت ندارد، برای رفع این نیاز به فضای مجازی پناه می برد. درنتیجه گپ و گفت وگوهای اینترنتی برایش جذاب می شود.
درنهایت ممکن است این روند، زندگی مشترک بعضی از زوج ها را با مشکلات جدی روبه رو کند.
*گذشته عاطفی تان را زنده نکنید
یکسری از روابط به عنوان روابط خاص، عاطفی و معنادار در زندگی گذشته افراد وجود دارند.
اگر آدم ها تسویه حساب مناسبی با آن رابطه ها نداشته باشند پرونده قبلی در ذهن شان باز می ماند و شاید در فضای مجازی هم به دنبال پیدا کردن نامزد، همسر یا روابط عاطفی سابق شان باشند.
ذهن آدمیزاد معمولا به طور کامل از گذشته رها نمی شود. به ویژه روابطی که خاطره خوبی بوده اند در ذهن ما ماندگاری بیشتری دارند.
*حساسیت همسرتان را زیاد نکنید
صداقت میان زوج ها اهمیت زیادی دارد. البته صداقت به این معنا نیست که اگر یکی از زوج ها در فیس بوک متوجه شد فردی خواستار دوستی و ارتباط بیشتر با اوست، موضوع را سریع به همسرش بگوید.
می تواند خودش این درخواست را رد کند و لازم نیست موضوع را با همسرش در میان بگذارد. به این ترتیب حساسیت های بی مورد ایجاد نمی شود.
گاهی اوقات افراد وارد بازی هایی می شوند و به خودشان می گویند که نمی خواهم با او رابطه برقرار کنم ولی عملا وارد رابطه شخصی و پنهانی می شوند که می تواند زمینه خیانت و جدایی عاطفی را فراهم کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


× 8 = شانزده