کلید رفع مشکلات خوابگاه های دانشجویی در دستان کیست

گروه جامعه : تهیه خوابگاه همواره یکی از دغدغه های دانشجویان شهرستانی بوده است هر چند در دهه های گذشته فعالیت های بسیاری برای ساخت خوابگاه ها در کشور صورت گرفته اما به نظر می رسد با رشد کمی دانشجویان هنوز مشکلاتی در تامین خوابگاه این دسته از دانشجویان مشاهده می شود.
خوابگاه¬های دانشجویی یکی از مشکلات عمده ای است که برخی از دانشجویانی که از شهرستان های دور به کلانشهرها می آیند با آن دست به گریبان هستند.دانشجویان جدیدالورود امسال دانشگاه های کشور نیز در برخی مواقع با این مشکل مواجه شده اند به گونه ای که بیش از آنکه هیجان ورود به مراکز علمی را داشته باشند با اضطراب تامین سرپناه دست به گریبان هستند.
امیر نریمانی یکی از دانشجویان جدیدالورود گفت: همیشه دوست داشتم در رشته مورد علاقه خودم ادامه تحصیل دهم و بر همین اساس نیز طی چند سال آخر دبیرستان تمام فکر و ذهنم قبولی در یکی از دانشگاه های معتبر بود.
وی گفت: پس از آزمون سراسری با نمره مناسبی پذیرفته شدم و با هزاران امید و آرزو حرکت کردم؛ اما پس از ثبت نام متوجه شدم که خوابگاهی برای دانشجویان امثال من در نظر گرفته نشده است.نریمانی افزود: متاسفانه نبود خوابگاه دانشجویی سبب شده تا در پانسیون های خودگردان زندگی کنم اما محیط اینجا به گونه ای است که از تمامی اقشار جامعه و با هر سنی در آن حضور دارند.
بنا به گفته وی بسیاری از دانشجویان شهرستانی به سبب نبود خوابگاه در دانشگاه ها برای یافتن سرپناهی امن و اسکان، پانسیون های خصوصی را برای خود برمی گزینند غافل از اینکه این پانسیون ها فاقد مجوزهای لازم برای فعالیت بوده و به دنبال آن سو استفاده هایی از سوی مسوولان و افراد سودجو صورت گرفته و پول های زیادی را به جیب می زنند.
این مشکل یکی از هزاران واگویه هایی است که دانشجویان این چنینی از محیط های خوابگاه‌های خود گردان می گویند؛ آنان بر این باورند که بایستی وزارت علوم به گونه ای برنامه‌ریزی کند تا قشر دانشجویی در یک مکان و به دور از سایر اقشار در کنار هم زندگی کنند.
وجود سروصداهای فراوان، دودهای متراکم سیگار، شب زنده داری ها، اطمینان نداشتن از محیط زندگی برای گذاشتن وسایل گران‌قیمت بی احترامی ها، کمبود مکان های نظافتی و عدم پاکیزگی از جمله هزاران مشکلاتی هستند که دانشجویان ساکن در خوابگاه های استیجاری با آنها مواجه هستند. یک دانشجو به استناد گزارشی می گوید پانسیون های بدون مجوز تاکنون مشکلات زیادی برای دانشجویانی که دانشگاه‌هایشان تعهدی در قبال اسکان آنان ندارند؛ ایجاد کرده‌اند. او افزود: برخی افراد سودجو با اجاره کردن ملک در نقاط مختلف تهران با گذاشتن چند تخت دو طبقه در هر اتاق و یک گاز و یخچال در آشپزخانه هر طبقه مکانی را با عنوان پانسیون بدون دریافت مجوز تاسیس می‌کنند؛ در حالی که مسوولان و متولیان امر از وجود آنها بی اطلاع اند و هیچگونه بازرسی و نظارتی بر کار آنها صورت نمی گیرد. بنا به گفته معاون صندوق رفاه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نزدیک به ۲۵۰ هزار دانشجو در خوابگاه‌ها ساکن هستند که از این تعداد ۲۲۰ هزار تن در خوابگاه های ملکی دانشگاه ها و بقیه در خوابگاه های استیجاری و خودگردان زندگی می کنند.
فردین تقی زاده یکی از دلایل کمبود خوابگاه برای دانشجویان در کشور را کم در نظر گرفتن ساخت و ساز خوابگاه در برنامه پنجم توسعه کشور و نیز افزایش مراکز آموزش عالی افزایش عنوان می کند.
بر اساس این گزارش هر چند که وی مدعی است که با صدور دستورالعمل، خوابگاه های دانشجویی خودگران مختص به دانشجویان است و دیگر افراد نمی توانند در این خوابگاه ها سکونت داشته باشند؛ اما این امر بنا به گفته برخی از دانشجویان ساکن در پانسیون ها قطعیت نداشته و در مراکزی شاهد نقص این دستورالعمل هستیم.
کمبود خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های کشور طی چند سال گذشته سبب رشد قارچ گونه مراکز خودگردانی شد که نظارت های محدودی بر آنان اعمال می شد و به نظر می رسد ادامه چنین روندی اثرات فرهنگی مخربی بر جوانان آینده ساز کشور داشته باشد. مسوولان وزرات علوم نیز کاملا بر این امر واقف بوده و سعی دارند با دادن تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه خوابگاه ها و نظارت بیشتر وزارتخانه مشکلات این حوزه را برطرف کنند. یکی از راه های برطرف سازی چنین مشکلی می تواند تشویق خیرین به امر ساخت خوابگاه ها باشد چرا که طی ۳۴ سال گذشته با کمک همین افراد کشور توانست از کمبود مساجد و مدارس رهایی یابد و بر همین اساس فرهنگسازی در این امر می تواند کلید رفع مشکلات باشد. همچنین می توان با آگاه سازی بیشتر مردم در این امر مسائلی همچون وقف را در امر خوابگاه های کشور گسترش داد. یک کارشناس امور دانشجویان نیز بر همین اساس با بیان اینکه چندین سال است که اعتبار ملی برای ساخت فضای خوابگاهی اختصاص داده نمی شود بر کمک خیران و مشارکت آنان در ساخت فضاهای خوابگاهی تاکید کرده است.
مجتبی صدیقی ظرفیت خوابگاه مجردی دانشگاه ها در سطح کشور را ۲۵۰ هزار نفر عنوان می کند و می گوید: هم اکنون نیاز فوری به ظرفیت ۵۰ هزار نفر فضای خوابگاهی وجود دارد که امیدوار هستیم خیران بیشتر در این عرصه فعالیت کنند تا بخشی از مشکلات دانشجویان برای تامین فضای خوابگاهی برطرف شود.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تقاضای دانشجویان متاهل برای استفاده خوابگاه به علت کمبود فضای خوابگاهی پاسخ مثبت داده نمی شود می‌افزاید: بیشتر دانشجویان متاهل نیز به دلیل کمبود فضای خوابگاهی حتی تقاضا نیز ارائه نمی‌دهند و در حوزه دانشجویان مجرد نیز ۳۰ درصد تقاضاها برای خوابگاه را نمی توانیم پاسخ دهیم.
رضا اقدم یکی دیگر از دانشجویان جدیدالورود که هم اکنون در پانسیون زندگی می‌کند اظهار داشت: گسترش دانشگاه ها و نبود سیاست درست در زمینه گزینش منطقه ای و بومی بیش از هر عامل دیگری به رشد پانسیون ها دامن زده است. وی گفت: معتقدم یکی از مشکلات اصلی پانسیون ها این است که متولی مشخصی ندارند و همین موضوع، باعث شده است تا نظارت بر کار آنها سخت تر باشد. این دانشجو افزود: با توجه به اینکه کسانی که به دنبال خوابگاه می گردند معمولا روی قیمت مناسب تاکید دارند و به امکانات چندان توجه نمی کنند این مساله هم به رشد پانسیون های بی کیفیت و با قیمت مناسب دامن زده است. هر چند که معضل کمبود خوابگاه ها گریبانگیر دولت است اما مسوولان دولت تدبیر و امید در ۲ سال گذشته در زمینه تاسیس خوابگاه های دانشجویی اقدامی انقلابی داشته و اغلب پروژه هایی که از سال ۸۴ تاکنون نیمه تمام مانده بود را تا مهرماه تحویل دانشگاه ها کرده است.
البته با وجود چنین اقداماتی باز هم مسوولان وزارت علوم از این معضل که میراث باقی مانده از بی برنامگی مدیران گذشته ناخرسند بوده و به دفعات حق را به دانشجویان داده اند. یک مقام مسئول معتقد است که وضعیت خوابگاه ها در کشور مناسب حال دانشجویان نیست، و می‌گوید: هم اکنون با مشکلات و محدودیت‌های جدی به لحاظ کمبود فضا، نگهداری و بازسازی آنها برای دانشجویان مجرد و متاهل مواجه هستیم. محمد فرهادی می افزاید: اکنون امکان اسکان در خوابگاه مجردی برای ۶۵ هزار دانشجو در کشور فراهم نیست و این مشکل به مراتب در حوزه خوابگاه های دانشجویان متاهل بیشتر است.
وی حتی با صراحت در گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی اظهار داشت: برخی از خوابگاه‌های موجود نیز وضعیت اسفباری دارند و به شدت نیازمند بازسازی، نگهداری و تغییر وضعیت هستند. وی از افراد نیکوکار فعال در حوزه آموزش عالی خواست این وزارتخانه را در رفع کمبود فضای زیستی و خوابگاهی برای دانشجویان یاری دهند. بنا به گفته فرهادی ورود خیرین به موضوع آموزش عالی از مهمترین مصادیق کار خیر به ویژه در زمینه توسعه علمی کمک به تربیت نیروهای کارآمد و ساعی در کشور، خدمت در جایگاه مدیران و معلمان و کارگزاران است.
به نظر می رسد اهتمام جدی دولت برای ریشه کنی این معضل دانشجویی در شرایط کنونی ناکافی بوده و بایستی سایر نهادهای فرهنگی اعم از مساجد، ائمه جماعات، سازمان اوقاف و امور خیریه و غیره نیز بیش از گذشته در راستای تشویق خیرین به ساخت خوابگاه های دانشجویی گام بردارند.
خیرین در همه زمینه های عام المنفعه بانی کارهای بزرگ و ماندگار بوده اند از مدرسه سازی تا بیمارستان سازی بخشی از فعالیت های آنان را تشکیل می دهد و اکنون ساختن خوابگاه برای دانشجویان به عنوان آینده سازان جامعه می‌تواند بخشی از مشکلات آموزش عالی و دانشجویان نیازمند را برطرف کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


7 − = شش