کلانشهرارومیه در گرداب کرامات حمل و نقل شهری فرهنگ سازی پیش کش

کلانشهرارومیه در گرداب کرامات حمل و نقل شهری فرهنگ سازی پیش کش

علی رزم آرای
گروه فرهنگی:اشاره: در پی انتشار نوشتاری تحت عنوان سلیقه¬سازی یا فرهنگ¬سازی در تاریخ ۲۴ آذرماه (روز دوشنبه) از سوی همکار محترم آقای رستم عظیم¬پور که حول موضوع معضلات ناوگان حمل و نقل شهری کلانشهرارومیه ( تاکسی و تاکسی¬رانی) به قلم سپرده شده بود، نویسنده این نوشتار بر آن شد یک بار دیگر و در ادامه سلسله نوشتارهای پیشین خود حول موضوع ناوگان حمل و نقل شهری، ترافیک، ساماندهی و نوسازی شهری وسایط حمل و نقل¬عمومی، فرهنگ رانندگی و فرهنگ شهروندی و …. با توجه به زیربنایی فرهنگی موضوعات مطروحه، نوشتار زیر را در جهت تنویر هرچه بیشتر افکار مسئولین مربوطه به قلم بسپارد. بدیهی است موضوعات فوق تا به امروز حکم از ما گفتن و از دیگران! نشنیدن را داشته است! جابه¬جایی مسافر و حمل و نقل شهری یکی از تعیین¬کننده¬ترین شاخصه¬های روابط شهری و فرهنگ شهرنشینی است.
بطوری که مؤلفه¬هایی چون صرفه¬جویی درزمان، مسیریابی و مکان¬یابی سریع وصحیح، شهرسازی استاندارد، میزان و نوع سوخت مصرفی و شدت و حجم ترافیک و…از مهمترین جلوه¬های آن هستند.
حال با توجه به اهمییت موضوع و همچنین فقدان امکانات زیرساختی و معیین در حوزه حمل و نقل شهری در شهرستان ارومیه مانند مترو یا قطار شهری واتوبوس¬های تندر و…. بعنوان مرکز استان آذربایجان¬غربی به شرح ماجرا می¬پردازیم.به قولی اگر در شهرما ارومیه اگر خودروهای عبوری وشخصی و یا مسافرکش¬های تمام شخصی با انواع مدل¬های متنوع از خودروهای ارزان قیمت و گران¬قیمت به داد مردم گرامی این شهر نرسند؛ جا به جایی مسافر در ابعاد و اندازه یک کلانشهر فلج می¬شود.
چرا که۴۰ درصد از تاکسی¬های رسمی در حال فعالیت در این شهر، مثل زنبور تو سری خورده به دور خود یا خیابان¬های شهر، خالی و تک سرنشین می¬چرخند؛ کسی هم نیست (از اهالی شهر یا مسئولین مربوطه!) بپرسد که چرا چنیین است .چرا در مقابل دیدگان پلیس راهنمایی و رانندگی در نقاط مختلف و پر تردد شهر و از آن بدتر در مقابل دیدگان مردم تخلفات آشکار رانندگی و حرفه-ای مربوط به تاکسیرانی، از طرف صاحبان تاکسی¬ها انجام می¬شود، ولی بازرسین و مأمورین کنترل وسایط حمل و نقل عمومی شهر از قبیل مأمورین رسمی و سیار سازمان فخیمه تاکسیرانی و حتی مأمورین راهنمایی و رانندگی حوصله برخورد با خاطیان را ندارند؟ عصر یک روز پاییزی در مسیر پنجراه به خیابان کاشانی تاکسی¬های غیرخطی و به اصطلاح گردشی در ایستگاه مملو از مسافر پشت سر هم ردیف شده بودند.
از قضا همه تاکسی¬های به ردیف مرتب شده، مسیر خیابان امام را نشان می¬دادند. بنده که نویسنده این سطور هستم جزء مسافرین بودم، که با مشاهده وضع موجود به افسری که درآن ساعت در پنجراه برای انجام وظیفه مستقر شده بود رو کردم و این چنین درخواست کمک کردم: که جناب سروان گوشزد کنید که این همه مسافر زمین مانده¬اند.
مگر خیابان کاشانی جزء خیابان¬های این شهرنیست؟ مگر این خیابان مسیر مشخص محسوب نمی¬شود؟با تعجب جواب شنیدم که: آخر وقتی تو هم حوصله¬داری-ها؟!؟ یکی می¬گوید: آقا خیابان¬ها کم عرض هستند، در نتیجه ایستگاه تعریف شده¬ی ویژه¬ی تاکسی با رعایت اصول و پرهیز از ترافیک نداریم! نفر دیگر می¬گوید: خدا پدر این شخص¬ها را (مسافرکش¬های شخصی را) بیامرزد این تاکسی¬ها که خدارا بنده نیستند، فقط مستقیم، مستقیم! و دیگری: چرا تاکسی-رانی این همه مجوز تاکسی می¬دهد؛ این¬ها اغلب بازنشسته یا چند کاره و … هستند و شغل اصلی اینها رانندگی نیست، اینها اصلا ًنیاز به کار با تاکسی ندارند! حالا اینجاست که یک سؤال گردن کلفت خود نمایی می¬کند: فلسفه¬ی وجودی سازمان به نام تاکسیرانی در مدیریت حمل و نقل کلانشهرارومیه چیست؟ فقط تأسیس شده است که تاسیس شده¬باشد یا نه با عدم رسیدگی و نظارت سریع و به¬جا ، بارایجاد مشکلات با آخرین متد برای متنوع شدن زندگی روزمره مردم را به دوش بکشد؟! پر واضح است که نه!
به حق نمی¬توان از تلاش¬های انجام شده از سوی این سازمان، تا به امروز، گذشت. اما این تلاش¬ها کافی به نظر نمی¬رسد که این چنین کلاف پیچیده¬ای درعرصه حمل ونقل کلانشهرارومیه ایجاد شده است. اگرآسیب¬شناسی ساختارحمل ونقل شهری ارومیه مورد بررسی قرار گیرد، فهرست زیر نمایان می گردد: ۱- تاکسی¬های خطی، نبودن ایستگاه معین و مشخص، بدون ایجاد ترافیک.
۲-تاکسی¬های گردشی، عدم¬اشغال ایستگاه¬های موجود و مشخص فعلی از طرف این تاکسی¬ها و گردش مداوم آنها.
۳- نظارت و کنترل تاکسی¬ها که خالی تردد کرده و فاقد فعالیت هستند؛ ماحصل تردد اینگونه تاکسی¬ها فقط مصرف سوخت و آلودگی¬ها هوا است.
۴- کنترل کرایه تاکسی¬ها و مسیردهی مناسب به ازای نرخ کرایه مناسب. برای مثال مسیرپنجراه تا میدان نبوت (شهرچایی)مسیررفت یکجا ۴۰۰تومان (در اصل ۳۵۰ تومان) محاسبه می¬شود ولی مسیر برگشت تا میدان انقلاب (ایالت) یک مسیر و مسیر کوتاه میدان انقلاب تا پنجراه هم یک مسیر جداگانه دیگر، که روی هم ۸۰۰ تومان ۰ در اصل ۷۰۰ تومان) محاسبه می¬شود .در حالی که در دفترچه¬های نرخ مصوب سازمان به شکل دقیق نرخ این مسیر شفاف سازی شده است.
۵- نظارت و کنترل تاکسی¬های که راکد در مقابل ترمینال¬های شهرستان و روستایی صف کشیده-اند و منتظر مسافر دربست هستند.
۶- سخت¬گیری در نحوی مصرف سهمیه سوخت تاکسی¬ها.
۷ – معرفی وتشویق رانندگانی که صادقانه درخدمت دستگاه حمل و نقل شهری هستند.
به حال ساماندهی دستگاه حمل ونقل شهری و در این چهارچوب تاکسی¬های تحت نظارت سازمان تاکسیرانی تأثیر به سزای در کنترل حجم ترافیک شهری وتسهیل رفت وآمد شهروندان در بازه زمانی مناسب وسریع¬تر را خواهد داشت. ساماندهی دقیق و مدیریت هوشمندانه¬ی مجموعه حمل و نقل شهری می¬تواند ازتردد بی¬جا وغیرضروری خودروهای شخصی (غیرمسافر¬کش) توسط شهروندان بکاهد و هرچه بیشتر آنان را به استفاده از وسایط نقلیه¬عمومی ترغیب نماید.
امید است که مدیریت حمل و نقل شهری کلانشهرارومیه در از چشم¬انداز یک کلانشهر و یک مرکز استان به این امور نظر کنند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 5 =