کشاورزان استان اردبیل در روسیه سرمایه گذاری می کنند

کشاورزان استان اردبیل در روسیه سرمایه گذاری می کنند

گروه خبر: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه گذاری کشاورزان استان اردبیل در روسیه خبر داد.
به گزارش خبرنگارآرازآذربایجان به نقل ازایرنا، عدیل سروی در نشست هم اندیشی سرمایه گذاران و تشکل های بخش خصوصی کشاورزی گفت: کشور روسیه با داشتن ۹ درصد اراضی قابل کشت دنیا دارای پتانسیل بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.
وی افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور روسیه در اختیار فعالان سایر کشورها است تا کشت متنوع فراسرزمینی انجام شود.وی ظهارداشت : وزارت جهاد کشاورزی کشت فراسرزمینی را در کشور روسیه به جد دنبال می کند تا بتواند از ظرفیت به وجود آمده در تولید محصولات متنوع کشاورزی با حضور فعالان بخش خصوصی استفاده کند.
سروی با اشاره به پروتکل امضا شده بین ایران و روسیه در زمینه مبادله محصولات دامی و خدمات دامپزشکی گفت : با توجه به تحریم های غرب علیه روسیه و فرصت استثنایی بوجود آمده، محصولات کشاورزی استان اردبیل می تواند وارد بازارهای روسیه شود تا ضمن بی اثر کردن تحریم غرب ی ها برای کشاورزان و سرمایه گذاران استان هم سودمند باشد.
وی کشت فراسرزمینی را جزو برنامه های اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: این کار با هدف تامین مواد غذایی کشورهای همسایه و بهره گیری از توان نیروی انسانی به اجرا در می آید و درتفاهمنامه ای که با کشور روسیه به امضا رساندیم تلاش می کنیم تا بخش عظیمی از صادرات مواد غذایی و همچنین امکان واگذاری زمین در کشور روسیه برای تولیدکنندگان و بهره برداران فعال بخش کشاورزی استان اردبیل انجام گیرد.
وی از سفر قریب الوقوع مسوولان جهاد کشاورزی به روسیه برای عقد تفاهمنامه خبر داد و اضافه کرد: قرار است در این سفر تقویت همکاری های مشترک با استان های اردبیل، آذربایجان شرقی وغربی، گیلان، گلستان، مازندران و خراسان شمالی صورت گیرد که در این راستا تلاش می کنیم تا بخش خصوصی و کشاورزی استان اردبیل سهم تاثیرگذار و مورد قبولی داشته باشد.سروی همچنین بیان کرد: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با جمهوری آذربایجان که اخیراً در باکو برگزار شد بر تقویت روابط ایران با آذربایجان تاکید شده و قرار است با سفر رییس جمهور کشورمان به این کشور نسبت به تقویت و تعامل بیشتر با طرف مقابل اقدامات اساسی و عملیاتی صورت گیرد.
او با اشاره به شش بند توافق ایران با آذربایجان که مربوط به توسعه بخش کشاورزی است، اظهار کرد: بر اساس این توافق قرار شده است جهاد کشاورزی نقش اساسی را ایفا کند تا زمینه برای تولید، تجارت و صادرات محصولات کشاورزی، دامپروری و باغی فراهم شود.
وی اظهار کرد: ۹۲ درصد مواد اولیه صنایع غذایی و ۸۰ درصد نیاز غذایی کشور توسط بهره برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی انجام می گیرد به طوری که استان اردبیل از استان های بسیار مهم کشاورزی درکشور است که سهم بسزایی را در بازار داخلی و خارجی دارد.
سروی سهم بخش کشاورزی استان اردبیل را ۲۸ درصد است اعلام کرد و گفت: این سهم از متوسط کشوری بالاتر است به طوری که یک سوم اشتغال استان با اشتغالزایی ۱۱۵ هزار بهره بردار در این بخش اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: استان اردبیل جزو ۱۰ استان برتر کشور در بخش کشاورزی است و کشاورزی نقش مهم و ممتازی در چرخش اقتصادی استان دارد.رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ریسک بالای سرمایه گذاری، کمبود منابع آب و کم بودن صنایع تبدیلی و تکمیلی را از جمله چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی استان اعلام کرد.وی گفت: در تجارت تهاتری با کشورهای همسایه هم اقدامات خوبی انجام داده ایم به طوری که قرار است ما در قبال واردات گیاهان دارویی، محصولات دامی، ماهی و آبزیان به کشور روسیه بذر، گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی جات، خشکبار و زعفران صادر کنیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


× دو = 4