کشاورزان از ثمرات جشنواره آفتابگردان شهرستان خوی محروم ماندند

کشاورزان از ثمرات جشنواره آفتابگردان شهرستان خوی  محروم ماندند

گروه اقتصادی: امسال نیز جشنواره آفتابگردان خوی همچون سال‌های گذشته در پارک ملت این شهرستان برگزار شد اما برخی کمبودها در روند برگزاری جشنواره، نارضایتی مردم و غرفه داران را به دنبال داشت که در گزارش پیش رو دلایل و چگونگی آن واکاوی می‌شود. جشنواره آفتابگردان این شهر همچون سال‌های گذشته به مدت سه روز در پارک ملت خوی برگزار شد اما برخی کمبودها سبب شد به اهداف جشنواره دست پیدا نشود و نقاط ضعف تبلیغاتی جشنواره نیز سبب شد تا از اهمیت آن کاسته شود و این کم و کاستها نارضایتی مردم، غرفه داران و حتی هنرمندان بومی را به دنبال داشت.
اجرای برنامه‌های تکراری و کسل‌کننده در این سه روز و فقدان حضور هنرمندان مطرح کشوری یکی از نقاط ضعف این جشنواره بود که نسبت به سال قبل بیشتر به چشم می‌خورد.
در دو روز ابتدایی این جشنواره نسبتاً جمعیت زیادتری حضور داشتند که البته مقارن با تعطیلات روز جمعه و عید غدیر خم بود و این فرصت توانست، تماشاگران را که برای تفریح به پارک ملت خوی بیاورد و به دیدن برنامه‌های اجراشده در سالن آمفی‌تئاتر روباز این پارک بکشاند ولی در روز سوم این جشنواره تعداد حضار در این سالن به‌مراتب کمتر از انتظار بود.
*خبرنگاران و اصحاب رسانه برای پوشش خبری دعوت نشدند
طبق گفته شهردار خوی که هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت‌های کشاورزی و معرفی خوی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای تولیدکننده محصولات کشاورزی همچون تخمه آفتابگردان بیان کرده بود، هیچ بروشور، کتابچه و یا سخنرانی تخصصی در خصوص تخمه آفتابگردان خوی در این سه روز توزیع و انجام نشد و گویا صرفاً این جشنواره جهت تفریح و وقت گذرانی مردم برگزار شده بود.در محوطه‌ای که غرفه داران حضور داشتند، بیشتر از غرفه‌هایی که باید تخمه آفتابگردان را معرفی و در راستای این محصول می‌بودند و ظرفیت‌های شهرستان را معرفی می‌کردند، غرفه‌های نامربوط حضور داشتند و بازدید از این غرفه ها نسبت به سال‌های قبل به‌اندازه‌ای پایین بود که موجبات نارضایتی حتی خود غرفه داران را فراهم آورده بود.
نکته مهم و قابل‌توجه این جشنواره، دعوت نکردن از اصحاب رسانه و خبرنگاران برای پوشش خبری آن بود که سبب شد این جشنواره بدون استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برگزار شده و گام مهمی در راستای اهداف تعیین‌شده برداشته نشود، درحالی‌که کارشناسان رسانه بر این باورند که یکی از شاخصه‌های مهم رشد و توسعه هر شهری استفاده از ظرفیت رسانه‌هاست.
آنچه در ذیل آمده است بخشی از مصاحبه با غرفه داران، هنرمندان و شهروندان در جشنواره تخمه آفتابگردان خوی است.
*ضعف در تبلیغات جشنواره آفتابگردان خوی
یکی از غرفه داران اهل رودبار در گفت‌وگو با تسنیم، با ابراز نارضایتی از استقبال کم مردم از غرفه‌ها اظهار داشت: امسال شهرداری متأسفانه مقداری کم‌کاری کرده و ما که از راه دور همچون شهرستان رودبار به خوی، برای فروش محصولاتمان آمدیم، ضرر کردیم و این دور از انصاف است چراکه غرفه دارانی که از شهرهای دوری همچون اصفهان و تبریز و سایر شهرها آمدند کم نیستند و وضعیتی مشابه دارند.
سعید کرملو افزود: شهرداری خوی هیچ تبلیغ جامعی در این راستا انجام نداده است و تنها چند بنر در سطح شهر نصب شده و من وقتی در شهر گشتی زدم، تنها چند بنر را به‌زور در گوشه و کنار دیدم.وی تصریح کرد: استقبال مردم از غرفه‌ها در حد بسیار پایینی است و این سه روز که اینجا هستیم،کل فروش ما ۷۰۰ هزار تومان هم نمی‌شود و با این شرایط اگر سال بعد هم این جشنواره برگزار شود به‌هیچ‌عنوان شرکت نخواهم کرد.
*کیفیت پایین برنامه‌های جشنواره نسبت به سال قبل
یکی از هنرمندان بومی خوی نیز در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: جشنواره آفتابگردان امسال نسبت به سال‌های قبل کیفیت پایین‌تری دارد و در سایر شهرستان‌ها که ما به‌عنوان هنرمند حضور داریم، قابل‌مقایسه با این جشنواره آفتابگردان نیستند و از کیفیت برنامه‌های پارسال به‌مراتب بالاتری برخوردارند.
فرشید نجف زاده گفت: وقتی از کسی دلایل این کیفیت پایین را می‌پرسیم، می‌گویند که شهرداری بودجه کافی ندارد و هنرمندان هم باید برای خود اسپانسر گرفته و در این مراسمات شرکت کنند در حالی‌که همه اینها به اسم شهرداری تمام می‌شود.
این هنرمند خویی بیان کرد: استقبال از این جشنواره به دلیل تبلیغات کم بسیار ضعیف است و علاوه بر آن باید در کنار استفاده از هنرمندان بومی، چند هنرمند کشوری هم حضور می‌یافت.
*برنامه‌های ناموفق در جذب مخاطبان
یکی از شهروندان خویی و کشاورز تخمه آفتابگردان که از پشت نرده‌های آمفی‌تئاتر برنامه را نظاره می‌کرد نیز به تسنیم گفت: استقبال چندان زیاد نیست و باید کیفیت برنامه‌ها در حدی باشند که بتوانند رضایت مردم را جلب کند.
توحید مصطفی لو افزود: دلیل اینکه از پشت نرده‌ها برنامه‌ها را می‌بینم و داخل نمی‌روم این است که احساس می‌کنم برنامه‌ها کسل‌کننده شده و جوری نیست که مرا تشویق به ورود و تماشای نزدیک این برنامه کند.
وی گفت: من خودم یکی از کشاورزانی هستم که تخمه آفتابگردان می‌کارم و معتقدم که چنین برنامه‌هایی می‌تواند گام اساسی در برندسازی این محصول بردارد ولی متأسفانه تبلیغات به‌قدری ضعیف است که نمی‌تواند مردم حتی خود شهر خوی را جذب کند و از غرفه‌ها که بازدید داشتم تنها یک غرفه مربوط به تخمه آفتابگردان بود.
*آمار استقبال مردم از جشنواره بسیار پایین آمده است
یکی دیگر از غرفه داران، با ابراز نارضایتی از برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای این جشنواره اظهار داشت: جشنواره آفتابگردان سال گذشته نسبت به امسال فوق‌العاده بود و امسال اطلاع‌رسانی و تنوع برنامه‌ها بسیار ضعیف است درحالی‌که سال گذشته علاوه بر برنامه‌های جشنواره، در محل و محیط جشنواره برنامه‌های متنوع دیگری نیز برگزار می‌شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتسنیم :سعید آرمانفر بیان کرد: سال گذشته بااینکه باران هم می‌بارید، استقبال مردم نسبت به امسال بی‌نظیر بود و فروش غرفه داران هم بی‌نظیر بود و حتی امسال غرفه دارانی که از سایر شهرها در این جشنواره شرکت کردند ناراضی هستند و احساس می‌کنم بیشتر آبروی شهرمان زیر سؤال می‌رود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


8 × دو =