کشاورزان آذربایجانی امیدی به حمایت دولت ندارند

کشاورزان آذربایجانی امیدی به حمایت دولت ندارند

ساناز قاسمی
گروه گزارش: امسال سرمازدگی سبب شد تا بسیاری از محصولات کشاورزی ارومیه از جمله انگور و سیب این شهر آسیب جدی ببینند و بسیاری از آنها قبل از شکوفه زدن از بین بروند. یکی از بهترین محصولات آذربایجان غربی انگور است که در کل کشور طرفداران زیادی دارد و در فصل پاییز در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود ولی امسال بر اثر سرمازدگی و افت شدید دما خسارات زیادی به این محصول وارد شد.
اوایل امسال درختان انگور ارومیه که می‌خواستند تازه از زمستان بدون برف فاصله بگیرند و در بهار دوباره جوانه بزنند به یکباره با سرمازدگی مواجه شدند و بسیاری از آن‌ها از بین رفتند و به این ترتیب خسارت سنگینی به باغداران ارومیه وارد شد.حال باید مسئولان مربوطه استان به فکر جبران خسارت این کشاورزان باشند تا روزی آن‌ها که بر اثر سرما از بین رفته است را جبران کنند و جایگاه این میوه را در بازار کشور حفظ کنند.
پول بیل زنی باغ را ندارم
رسول رجبی کشاورزی که باغ انگور دارد گفت: متأسفانه امسال سرمازدگی به تمام باغات صدمه زد و باغ من که سالانه بیش از یک تن انگور می‌داد در سال جاری بیشتر از ۱۰۰ کیلو نمی‌توانم برداشت کنم.وی افزود: با توجه به این شرایط پول رسیدگی به باغ را ندارم چراکه هر چقدر هزینه کنم از سرمایه اندکم خواهد بود و باید روزی خانواده خود را در این زمین سرمازده از بین ببرم.
امیدی به حمایت دولت ندارم
اکبر نجفی یکی دیگر از باغداران انگور ارومیه گفت: سال‌های گذشته نیز این اتفاق افتاده است و ما تا به حال از دولت و شرکت‌های بیمه سودی ندیده‌ایم و کسی از ما و دیگر کشاورزی آذربایجان غربی حمایت نمی‌کند.وی افزود: کشاورزی این استان از بین رفته است و کسی از آن حمایت نمی‌کند و اگر کسی به کشاورزی آذربایجان غربی اهمیت می‌داد می‌توانست تمامی محصولات این استان جواب گوی نیاز کشور است.
خسارت سنگینی بر انگور آذربایجان غربی وارد شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی با اشاره به میزان خسارات وارد شده به محصولات کشاورزی این استان اظهار داشت: افت دمایی در برخی روهای بهار امسال تا منفی ۲ درجه کاهش یافت و متأسفانه سبب شد تا برخی محصولات کشاورزی از جمله انگور ارومیه خسارت ببینند.
اسماعیل کریم زاده افزود: ۱۰۷ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان خسارتی بود که سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان وارد کرد.
کریم زاده گفت: سال زراعی ۹۶ -۹۷ سال خوبی برای کشاورزی این استان نبود و در این مدت کل خسارت مالی که از شرایط بد آب و هوایی یک صد و ۳۴ میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان بود.رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی تأکید کرد: همچنین سیل پاییز ۹۶ در حدود ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد و ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ تومان نیز به سبب طوفان به محصولات کشاورزی و زمین‌های زراعی و باغی آذربایجان غربی آسیب_زد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی افزود: امسال محصول درختان انگور بسیاری از کشاورزان براثر سرما از بین رفته است در حالی که این محصول به نسبت سایر محصولات رتبه نخست اقتصاد کشاورزان منطقه را به خود اختصاص داده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 6