- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

کرکره‌های نیمه‌باز؛ آفت رعایت محدودیت‌ها در آذربایجان‌غربی

Posted By admin On آذر ۱۳, ۱۳۹۹ @ ۱:۱۲ ب.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

گروه گزارش: اوج‌گیری موج سوم کرونا در ایران سبب شده تا محدودیت‌های جدیدی از هفته گذشته در سراسر کشور اعمال شود؛ هرچند محدودیت‌ها توسط ۹۰ درصد اصناف در آذربایجان‌غربی رعایت شد ولی برخی کرکره‌های نیمه‌باز، حاکی از بی‌توجهی تعدادی از کسبه به این محدودیت‌های شدید داشت.
طی چند هفته اخیر میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در آذربایجان‌غربی شیب صعودی به خود گرفته و آمار فوتی‌ها بر اثر کرونا در آستانه رسیدن به سه هزار نفر است؛ کرونا هرچند در این استان سراسر قرمز می‌تازد ولی برخی از صاحبان اصناف در این شرایط کسادی بازار با آن کرکره‌های نیمه باز به استقبال کرونا می‌روند.
خوشبختانه مشاهدات بیانگر آن است که اکثر اصناف در اجرای محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان غربی بسیار مسوولانه عمل کرده و برای قطع نشدن کسب و کار نیز راه کار اندیشیده‌اند؛ بسیاری از اصناف با نصب نوشته‌هایی بر سردرب مغازه‌هایشان نحوه ارتباط گیری برای فروش مجازی را به مشتریان اعلام کرده‌اند ولی اصنافی نیز هستند که با کرکره‌های نیمه باز اصرار بر حرکت در خلاف جهت محدودیت‌ها دارند.
مصادره به نفع محدودیت‌های کرونایی
در همین راستا به سراغ یکی از همان اصناف ارومیه می‌رویم که کرکره‌های آن نیز نیمه باز است؛ وی معتقد است که فهم درستی از محدودیت‌های کرونایی حاصل نشده است؛ این فروشنده می‌گوید: مگر رییس جمهوری در شبکه خبر مدعی نشد که بخش خصوصی از اجرای محدودیت‌های کرونایی معاف هستند؟ ما مگر بخش خصوصی نیستیم؟
وی ادامه داد: متاسفانه مسوولان استانی در نحوه اجرای محدودیت‌های کرونایی دچار سوء برداشت هستند.
مشتریان دائمی را باید حفظ کنیم
کامبیز یکی دیگر از اصنافی در ارومیه است که کرکره‌های مغازه‌اش را تا نیمه پایین داده است؛ از او درباره چرایی بی توجهی‌اش به محدودیت‌های کرونایی می‌پرسیم که می‌گوید: هرچند فروش ما در این ایام کرونایی نصف شده است ولی مجبوریم اینگونه مشتریان دائمی خود را حفظ کنیم.
وی افزود: اگر من مغازه‌ام را ببندم، مطمئن باشید که در منطقه‌ای دیگر مغازه‌هایی هستند که با کرکره باز یا نیمه باز خدمات ارائه می‌دهند؛ چرا باید با دست خود باعث شوم که مشتریان دائمی جذب اصناف دیگر شوند؟کامبیز معتقد است که تعطیلی ۱۵ روزه بازار جدا از آسیب اقتصادی به اصناف باعث از دست رفتن مشتری‌ها و ضربه اقتصادی طولانی مدت به آنان خواهد شد.
ظرفیت شبکه‌های اجتماعی کاهش فروش را جبران می‌کند
اظهارات اصناف ما را بر آن داشت تا به سراغ یکی از آن دسته از مغازه‌دارانی که به صورت مجازی در ارومیه اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، برویم؛ علی نصیری سه ماهی می‌شود که صفحه مجازی محصولات کیف و کفش خود را در اینستاگرام راه اندازی کرده است.
وی با بیان اینکه فروش محصولاتش در شبکه‌های مجازی، به کاهش فروش بر اثر محدودیت‌های کرونایی غالب شده، گفت: حتی پس از بازگشایی اصناف هم فروش آنلاین خواهم داشت؛ کرونا برایم محدودیت آورد اما فروشم در شبکه‌های مجازی را دوچندان کرده است.
۹۰ درصد اصناف محدودیت‌های کرونایی را رعایت می‌کنند
“محمد دهقان” معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی رضایت کافی از همراهی اصناف با محدودیت‌های جدید کرونایی در استان دارد؛ وی در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه ۹۰ درصد اصناف در آذربایجان‌غربی محدودیت‌های کرونایی را رعایت می‌کنند، اظهار داشت: باید اعلام کنیم که در راستای همراهی اصناف با پروتکل‌های جدید بهداشتی، قدردان آنان هستیم.
معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به انجام بیش از یک هزار و ۲۲۶ مورد گشت بازرسی از اصناف از اول آذرماه در آذربایجان‌غربی، گفت: طی این مدت بیش از ۱۴ هزار و ۷۷۹ مورد اخطار به اصنافی که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل انگاری کرده‌اند، داده شده است.
معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیان کرد: طی این مدت ۵۶۱ فقره از اصنافی که به اخطارهای صادر شده توجهی نداشتند، پلمب شد.
معاون امور بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در رابطه با چگونگی برخورد با اصناف متخلف، اظهار داشت: اصنافی که به محدودیت‌های جدید کرونایی توجهی ندارند، از همان تاریخ ثبت تخلف به مدت ۱۵ روز پلمب خواهند شد.
در حال حاضر نزدیک به سه هزار نفر در آذربایجان‌غربی بر اثر کرونا جان باخته اند و این آمار همچنان رو به فزونی است.
روند مبتلایان به ویروس کرونا در این استان طی ماه‌های گذشته به شدت صعودی بوده و در برخی از روزها، تعداد فوتی‌ها بر اثر بیماری کووید۱۹ به بیش از ۴۰ نفر رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی دیروز اعلام کرده است که محدودیت‌های جدید کرونایی سبب کاهش تعداد مبتلایان به کرونا در استان شده ولی نباید این را، پایان کار بدانیم و باید همه ما با رعایت سهم خود، از بروز خیز جدید کرونایی و مرگ و میر تلخ ناشی از آن، جلوگیری کنیم؛ کاری که با کرکره نیمه باز امکان انجام آن نیست.
جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: آذربایجان غربی یک موج بسیار سهمگین را در شیوع بیماری کووید ۱۹ گذرانده و اکنون سیر نزولی را طی می‌کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با موثر خواندن محدودیت ها در کاهش میزان بستری و فوتی ناشی از کرونا در آذربایجان_غربی افزود: محدودیت هایی از جمله محدودیت ترددها، تعطیلی مشاغل گروه ۲ و ۳ و ۴ در شهرهای قرمز، محدودیت فعالیت بعد از ساعت ۱۸ و همچنین محدودیت های منع تردد ۹ شب تا ۴ صبح موجب کاهش تعداد بستری و فوتی در استان شد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در راه مقابله با کرونا روزهای سختی را گذرانده ایم و یاد تمامی شهدای سلامتی که جانشان را در این راه از دست دادند گرامی می داریم.
بیشترین تعداد بستری های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی، یک هزار و ۷۵۲ بیمار بود که این تعداد رو به کاهش بوده و به حدود هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.
به گزارش آراز آذربایجان غربی به نقل از ایرنا، تاکنون بیش از ۸۷ هزار نفر در آذربایجان_غربی به بیماری کرونا مبتلا شده و بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%da%a9%d8%b1%da%a9%d8%b1%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%86%d9%8a%d9%85%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%9b-%d8%a2%d9%81%d8%aa-%d8%b1%d8%b9%d8%a7%d9%8a%d8%aa-%d9%85%d8%ad%d8%af%d9%88%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.