کرونا میزبان صف های خرید مرغ در ارومیه

کرونا میزبان صف های خرید مرغ در ارومیه

گروه گزارش: افزایش قیمت گوشت مرغ در استان و کمبود آن در بازار موجب گلایه‌های مردم از وضعیت موجود شده و مسئولان افزایش قیمت نهاده‌ها را دلیل این مساله می‌دانند. این روزها دوباره گرانی و کمبود مرغ در بازار باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است، مسئولان هم تاکنون راهکاری برای حل این مشکل در استان اتخاذ نکرده اند.
در حالی که آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری و از نظر تولید در این بخش جزو ۱۰ استان پیشتاز کشور است، این روزها کمبود مرغ و گرانی آن گریبان این استان را نیز گرفته است.
مرغ علاوه بر این در سطح استان با کمبود مواجه است، با قیمت های متفاوت و بالا نیز به فروش می‌رسد و همین موضوع باعث شده است در این روزهای کرونایی صف های طویلی برای خرید مرغ یارانه‌ای تشکیل شود.
یکی از شهروندان ارومیه‌ای می‌گوید: متاسفانه مردم با مشکل کمبود و گرانی مرغ مواجه هستند.
محمدی می‌افزاید: در بیشتر مغازه‌های مرغ فروشی مرغ وجود ندارد، طبق گفته صاحبان مغازه سهمیه هر مغازه در روز ۲۰ کیلوگرم است که خیلی زود توسط مردم خریداری می‌شود.
شهروند دیگری می گوید: متاسفانه تهیه مرغ در این روزهای کرونایی برای مردم باعث مشکلات زیادی شده و باید صبح اول وقت در صف انتظار خرید مرغ بود.
یکی از افراد توزیع‌کننده مرغ نیز می‌گوید: متاسفانه مرغداری‌ها مرغ تحویل کشتارگاه نمی‌دهند و مستقیم نسبت به زنده‌فروشی مرغ اقدام می‌کنند.
او بیان می‌کند: روز -سه شنبه ۴ آذرماه- کشتارگاه‌ها تعطیل بود و هیچ مرغی در مرغ‌فروشی‌ها وجود ندارد.
در بازار استان مرغ‌های منجمد با قیمت های مصوب توزیع می‌شود که موجب تشکیل صف های طولانی مردم در روزهای کرونایی و اعمال محدودیت ها در استان شده است.
مرغداران استان نیز با مشکلات زیادی در بحث تامین نهاده‌ها مواجه شده‌اند، طبق گفته مرغداران بسیاری مرغداری‌ها نهاده‌ها را با قیمت های گزاف از بازار آزاد خریداری می کنند.
یکی از مرغداران ارومیه که سال‌هاست در صنعت پرورش مرغ و تخم‌مرغ فعال است در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل کمبود نهاده‌های دامی مجبور شدیم زودتر از موعد مقرر مرغ ها را به کشتارگاه بفرستیم و جوجه‌ریزی جدید هم انجام نداده ایم از تهران و اتحادیه هم پیگیر بودیم اما در یک کلام به ما گفتند؛ که نهاده دامی در بازار پیدا نمی شود, با ادامه همین روند بیشتر مرغداران ورشکست می‌شوند و قادر به ادامه کار نخواهند بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم تاکید می‌کند: بیش از چهار میلیون قطعه در آبان ماه سال جاری در مرغداری‌های استان جوجه‌ریزی شده است که در ماه‌های پایانی سال وارد بازار می‌شود.
رسول جلیلی می‌افزاید: به منظور تعدیل قیمت‌ها در سطح بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، و افزایش قیمت مرغ گرم طی روزهای گذشته، تاکنون ۴۵۰ تن مرغ منجمد آماده طبخ در سطح استان در آبان ماه توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
او با تاکید به اینکه هیچ‌گونه کمبودی در تولید گوشت مرغ استان وجود ندارد و تداوم تولید در واحدهای مرغداری ادامه دارد، اظهار می‌دارد: گوشت مرغ‌های توزیعی مربوط به بهترین کشتارگاه‌های استان و به لحاظ کیفی، وزن و سیستم نگهداری از جمله انجماد سریع در بالاترین سطح استاندارد هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه می‌دهد: نظارت بر نحوه توزیع و عرضه کالاهای اساسی توسط دستگاه های مسئول در استان باید بیش از پیش تشدید شود.
به گفته وی از ابتدای مهرماه سال جاری در مرغداری‌های استان نزدیک به سه میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که از هفته جاری به تدریج مرغ گرم وارد بازار مصرف می‌شود.
جلیلی تصریح می‌کند: قیمت مصوب مرغ منجمد آماده طبخ برای مصرف کننده ۱۵ هزار تومان تعیین شده است که با اخذ حواله از سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط عاملان توزیع می‌شود.
رئیس سازمان صمت آذربایجان غربی،با اشاره به اینکه سازمان صنعت و معدن استان به موارد گران‌فروشی مرغ رسیدگی می‌کند اظهار داشت: روزانه حداقل ۴۵ تا ۵۰ تن مرغ به یخچال توزیع می‌شود تا شوک حاصل از کمبود مرغ شکست شود.
بابایی افزود:موضوع نظارت و عرضه مرغ بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و سازمان جهاد کشاورزی نیز کار توزیع آن را بر عهده می گیرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایلنا، او تصریح کرد: در روزهای گذشته ۲۳۳ مرغ‌فروشی استان بر اثر گران‌فروشی مبلغ دو میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان جریمه شده و برای مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها نیز جریمه ۶۰۰ میلیون تومانی ثبت شده است.
بابایی تاکید کرد: هیچ کس حق‌گران فروشی نداشته و مردم می‌توانند نشانی مرغ فروشی‌هایی که اقدام به گران فروشی می کنند را به ۱۲۴ اطلاع دهند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 3 =