کرونا در آذربایجان‌غربی؛ سربالایی شیوع با تداوم بی‌توجهی مردم

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ سربالایی شیوع با تداوم بی‌توجهی مردم

گروه گزارش: تاخت و تاز کرونا با افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ همچنان به خاطر بی‌توجهی مردم در آذربایجان‌غربی ادامه دارد که البته بسیاری از شهروندان، به اثرگذاری بهتر محدودیت های پیش رو در راستای کاهش این روند امیدوار هستند.
کرونا از ۹ ماه پیش در اواخر بهمن سال گذشته در کشور شیوع یافت و پس از خیزهای بهاری، در حالی که می رفت تا تابستان کم‌ابتلایی را پشت سر بگذارد و امیدواری ها برای پیشگیری از شیوع بیشتر در روزهای پایانی مرداد و اوایل شهریور افزایش یافته بود، به یکباره خیز وحشتناک خود را در ایران و بسیاری از کشورهای جهان آغاز کرد.
از اواخر شهریور امسال بود که خیز جدید شیوع بیماری کووید ۱۹ با افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها در کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی آغاز شد و روز به روز بر تعداد مبتلایان بستری_ها و مرگ و میرهای ناشی از کرونا افزوده شد.
از اواسط آبان ماه جاری بود که شیوع بیماری به بالاترین حد خود در کشور رسید و تعداد مبتلایان روزانه پنج رقمی شده و حتی تعداد فوتی ها طبق اعلام وزارت بهداشت، به حدود هزار نفر در هر ۲ روز رسید.
در آذربایجان غربی نیز خیز جدید با افزایش مبتلایان به بیماری کرونا و ایجاد روند جهشی در تعداد فوتی ها ادامه یافت و روز به روز بر شتاب هر ۲ بخش افزوده شد.
با ادامه این روند بود که بسیاری از فعالان حوزه رسانه، دانشگاه های علوم پزشکی و اقشار مختلف بر لزوم ایجاد تعطیلی و محدودیت های شدید برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا تاکید کردند که این مهم با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از اول آذرماه آغاز می شود و تا بهبود وضعیت در همه کشور بنا به شرایط قرمز، نارنجی و زرد ادامه خواهد یافت.
ابتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی به وضعیت نگران‌کننده رسیده است
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: ابتلا به کرونا در این استان به وضعیت نگران‌کننده رسیده است که باید این روند تغییر یابد.
علی مصطفوی با تاکید بر ضرورت همکاری همه جانبه در اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی، اظهار داشت: بدون بهره مندی از همکاری رسانه‌های گروهی و همکاری مردم با دولت، اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی موثر نخواهد بود.وی شیب شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی را صعودی توصیف کرد و افزود: متاسفانه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی پس از نیمه دوم شهریورماه در مقایسه با ۲ ماه نخست سال جاری به صورت جهشی افزایش یافته است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی در سه بخش قرمز، زرد و نارنجی در استان، بیان کرد: طی دستورالعمل جدید شهرستان‌هایی که روزانه ۱۰ بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان دارند، شامل وضعیت قرمز می‌شوند و روزانه ۶ و چهار نفر بستری نیز به ترتیب شهرستان‌های زرد و نارنجی عنوان خواهند شد.
وی با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی شهرستان وضعیت زرد وجود ندارد، گفت: در اکثر شهرستان‌های آذربایجان‌غربی وضعیت قرمز و در بخش دیگری از این استان نیز وضعیت نارنجی است.
وضعیت کرونایی ۱۰ شهر آذربایجان‌غربی قرمز است
مسوول اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی نیز با تبیین وضعیت نامناسب استان گفت: وضعیت ۱۰ شهر شمالی و جنوبی استان از جمله ارومیه قرمز است و این روند در کوتاه مدت تغییری نمی یابد.
علی احمد آقاپور افزود: این شهرها شامل ارومیه، خوی، سلماس، چایپاره، شوط، پلدشت در شمال استان و سردشت، نقده، اشنویه و میاندوآب در جنوب استان قرمز و در وضع خطرناکی قرار دارد.
وی اضافه کرد: وضعیت شهرهای ماکو و چالدران در شمال و پیرانشهر، مهاباد، بوکان شاهین‌دژ و تکاب نیز در وضع نارنجی است.
مسوول اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ادامه داد: موفقیت در قطع زنجیره شیوع بیماری کووید ۱۹ در هر منطقه به رعایت پروتکل ها توسط ۹۰ درصد مردم در سه ماه متمادی نیاز دارد که این امر نیز اهتمام جمعی طولانی مدت می طلبد.
وی بیان کرد: همچنین برای کاهش شدت ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، رعایت ۸۰ درصدی مردم در یک ماه متمادی نیاز است.
آقاپور اظهار کرد: اگر این موارد رعایت نشود هرچند میزان ابتلا یا شدت آن به صورت نسبی می تواند کاهش یابد، ولی نباید انتظار کنترل بیماری را داشت.
مسوول اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر روند ابتلا به بیماری کرونا در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، صعودی است و در استان نیز در خوش بینانه ترین حالت به وضع افزایش خطی رسیده ایم.
وی افزود: انتظار نداشته باشیم که روند ابتلا در آذربایجان غربی به سرعت پایین بیاید و فرمول طلایی به جز رعایت سه مورد بهداشت فردی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای این امر متصور نیستیم.
بستری‌های روزانه کرونایی در آذربایجان_غربی همچنان بالای ۲۰۰ نفر است
رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز در این باره گفت: طی یک ماه گذشته، تعداد بستری های روزانه از ۲۰۰ نفر کمتر نشده که این امر نشان دهنده وضعیت نامناسب کرونایی در استان است.
دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ‌هزار و ۵۴۵ نفر رسیده که از این تعداد ۷۹۲ نفر مشکوک و ۷۵۳ نفر مبتلا به کرونا هستند.رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۳۰۳ نفر بوده که از این تعداد، ۷۳ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، آذربایجان‌غربی طی حدود ۹ ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.
تاکنون حدود ۵۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در دنیا و بیش از ۸۱۵ هزار نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند؛ از مجموع حدود یک میلیون و ۳۶۴ هزار نفر جان باخته بر اثر کرونا در کشورهای مختلف دنیا نیز حدود ۳٫۲ درصد مربوط به ایران است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۴۳ ب.ظ

دیدگاه


4 − = هیچ