کاهش قیمت مصالح ساختمانی در آذربایجان غربی

کاهش قیمت مصالح ساختمانی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی در آذربایجان غربی به دلیل تثبیت حدودی نرخ ارز و اجرای برخی سیاست های کارسازانه اقتصادی و نیز تاثیر ساخت_وساز_ها و همچنین پایان فصل کاری بوده است.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی، صنعت ساختمان را از اصلی‌ترین زیربناهای اقتصاد تلقی می‌کنند که توجه و تمرکز در آن چه در ایجاد اشتغال و حرکت دادن به اهرم‌های تولیدی اقتصادی و چه در بالا بردن سطح رفاه و آرامش در جامعه موثر و محرک خواهد بود.
تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی در این فرآیند، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ آن هم در کشوری مانند ایران و در منطقه آذربایجان که همواره سایه سنگین زلزله در آن احساس می‌شود که نمونه آن در تابستان امسال در منطقه ورزقان روی داد ، در حال فزونی است.
این در شرایطی است که توان مصالح ساختمانی در هدیه دادن امنیت به مردم، هر روز در حال آزمایش است و اگر با بالا گرفتن تب بساز و بفروش در کشور کمیت‌ها اوج گرفته‌اند نباید کیفیت فراموش شود و باید به دغدغه‌ها و مشکلات فعالان این بخش نیز رسیدگی شود.
در حالی که دنیا به سمت استفاده از مصالح نو در ساخت و ساز ساختمان های مقاوم و شیک و مدرن و برجهای سر بر فلک کشیده زیبا حرکت می کند ولی در برخی مناطق کشور ما و در استان آذربایجان غربی وجود بافت های فرسوده و استفاده از مصالح ساختمانی نا مرغوب از آسیب_های جدی ساختمان سازی شهری است.
این در حالی است که اگر چه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ماههای گذشته بر ساخت و ساز مسکن تاثیر گذاشته بود ولی آمارها و تجربه سال های گذشته نشان می دهد که افزایش قیمت مصالح ساختمانی در همان ابتدا اثرگذار نیست بلکه یک سال بعد از آغاز ساخت و ساز مشخص می شود.
از سوی دیگر، عدم برنامه ریزی صحیح و کنترل نداشتن بر قیمت ها موجب افزایش بی_رویه تمام شده قیمت مسکن شده بود و با برنامه ریزی صحیح و کنترل مناسب و ارائه تسهیلات لازم می توان مانع از افزایش بی رویه قیمت مسکن شد.
البته مردم و متولیان اجرای پروژه های مسکن مهر خواستار ثبات قیمت مصالح ساختمانی هستند و دولت باید در این عرصه همتی کند و اجازه ندهد که قیمت مصالح بالا رود و در این ثبات قیمت تمام مساکن مهر را ساخته و تحویل مردم دهد ‌.‌
این در شرایطی است که در یک ماه گذشته تعدادی از مصالح ساختمانی تولید داخل با کاهش قیمت مواجه شده است و مصالح ساختمانی تولید شده در داخل کشور به دلیل درگیر نبودن با نوسانات ارزی افزایش قیمت چندانی نداشته اند.کارشناسان اقتصادی معتقدند که تثبیت نرخ ارز در کشور تا حدودی در کاهش قیمت مصالح ساختمانی اثرگذار بوده است. تعدادی از مصالح ساختمانی از جمله قطعات آسانسور و برخی از شیرآلات با افزایش قیمت مواجه شده است ولی نبود واردات تعدادی از مصالح ساختمانی موجب احتکار این مصالح ساختمانی در کشور و افزایش بی رویه قیمت ها شده است.
اخیرا نیز مسئولان انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با اشاره به اینکه برخی از مصالح ساختمانی از جمله میل گرد و فولاد با کاهش قیمت مواجه شده اند ، گفته اند که با آمدن فصل پاییز و سردی هوا و تثبیت نرخ ارز در کاهش قیمت مصالح ساختمانی موثر است.
با وجود نزول قیمت مصالح ساختمانی به دلیل تثبیت نرخ ارز بعید است که قیمت مصالح ساختمانی به حالت ابتدایی خود برگردد. در بخش نازک کاری ساختمان برخی مصالح ساختمانی افزایش قیمت آنها به ۱۰۰ درصد می_رسید که در حال حاضر تا حدودی کاهش یافته است.
از سوی دیگر، تزریق نقدینگی به صنعت ساخت و ساز در رونق بازار مسکن تاثیرگذار است و افزایش ساخت و ساز با ارایه تسهیلات لازم برای تعدیل قیمت بازار مسکن موثر است.
این در حالی است که مسئولان اتحادیه ابزار و مصالح ساختمانی ارومیه نیز اعلام کرده اند که در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی در ارومیه کاهش یافته است.
در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی در آذربایجان غربی بدلیل تثبیت حدودی نرخ ارز و اجرای برخی سیاست های کارسازانه اقتصادی و نیز تاثیر ساخت و ساز ها و همچنین پایان فصل کاری بوده است.
از سوی دیگر؛ میزان فروش با توجه به کاهش خرید و پایان فصل کاری بسیار کم شده است.
مسئولان اتحادیه ابزار و مصالح ساختمانی ارومیه همچنین با اشاره به نرخ سود ۷ درصد خاطر نشان کرده اند که این صنف در این مورد هیچ مشکلی نداشته و صنوف متحمل ضرر بزرگی نشده اند.
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی قاچاق مصالح ساختمانی به آذربایجان غربی را خیلی دور ار ذهن می دانند و بر این عقیده اند که احتمال قاچاق مصالح به داخل کشور وجود نداشته و انواع مصالح نظیر شیر آلات و سرویس_های بهداشتی از طریق گمرک وارد کشور می_شوند.
از سوی دیگر؛ در حال حاضر کمبودی در تهیه ابزار و مصالح ساختمانی وجود ندارد و ابزار مصالح ساختمانی از شهرهای اهواز ، اصفهان تبریز، اردبیل وارد استان آذربایجان غربی می_شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


9 × هفت =