- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درآذربایجان غربی وجود دارد

Posted By admin On دی ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۷:۳۲ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

گروه خبر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در این استان وجود دارد ولی به صورت موردی است، گفت: طیور بومی مبتلا به این بیماری در روستای شیدان سلماس معدوم سازی شده است.
حسین دهقانی افزود: تعداد ۴۷ کانون بیماری در استان شناسایی شده است که عملیات معدوم سازی در آنها صورت گرفته و از مراقبت برخوردارند.
وی بیان کرد: شهرستان های شوط، سلماس، خوی، چایپاره، ارومیه، مهاباد، شاهیندژ، میاندوآب، سردشت، پیرانشهر و نقده جزو کانون های بیماری بودند که همه طیور آلوده آنها معدوم سازی شده است.
دهقانی اضافه کرد: همه طیور موجود روستاها و کانون های ابتلا معدوم، کانون روستای آلوده، ضد عفونی و تا شعاع یک کیلومتری و سه کیلومتری نمونه برداری ها و مراقبت های لازم انجام می شود.
وی اعلام کرد: در موج اول اپیدمی از آبان ۱۳۹۵ تا تیرماه سال جاری یک واحد مرغ مادر در ارومیه آلوده بود که معدوم سازی شد.
وی اظهار کرد: در موج دوم که از ۲۶ شهریور سال جاری شروع شده فقط یک واحد مرغداری گوشتی در مهاباد مبتلا و معدوم سازی شده است.
در سال ۱۳۹۴ در آذربایجان غربی ۶ روستای ارومیه، ۲ روستای خوی و چهار روستای سردشت با بیماری آنفلوانزا در طیور بومی مواجه شد که طیور این مناطق به سرعت توسط دامپزشکی استان معدوم و غرامت آنها پرداخت شد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد به نحوی که با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود. بیماری آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناکی است که در سال ۱۹۱۸ میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن ۶۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%da%a9%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%a8%d9%8a%d9%85%d8%a7%d8%b1%d9%8a-%d8%a2%d9%86%d9%81%d9%84%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b2%d8%a7%d9%8a-%d9%81%d9%88%d9%82-%d8%ad%d8%a7%d8%af-%d9%be%d8%b1%d9%86%d8%af%da%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.