کافه داری کسب و کاری با درآمد میلیونی

کافه داری کسب و کاری با درآمد میلیونی

گروه اقتصادی: گذر زمان بسیاری از کسب و کارها را از رده خارج کرد و کسب و کارهای تازه_ای را جایگزین آن کرد.
از وقتی که حمامی ها لنگ های خود را آویزان کردند صاحبان قهوه خانه ها هم تخت_های خود را از گود خارج کردند و کافه_های جدید با آرایش مدرن جای آن را گرفتند.
کافی شاپ ها یکی از کسب وکارهای دنیای مدرن هستند که مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر به صورت وارداتی به اقتصاد کشورمان وارد شده و بسیاری از بخش های فرهنگ و اجتماع را تحت تاثیر قرار داده اند.
کافی شاپ ها بر خلاف قهوه خانه های سنتی محلی برای خوردن چای یا کشیدن قلیان نیست. کافه ها محلی برای دورهم بودن وگپ و گفت های دوستانه است.
در راه اندازی یک کافه یافتن یک محیط آرام و بدون تنش در اولویت قرار دارد. اما این کسب و کار مانند تمامی کسب و کارهایی که در کشورمان راه اندازی می شود نیاز به دریافت مجوزهایی دارد.
طبق اعلام اداره اماکن شرایط راه اندازی یک کافی شاپ به مجموعه ای از اولویت ها نیاز دارد که در زیر برخی آنها نام برده می شود -تابعیت جمهوری اسلامی ایرن -ارائه سند مالکیت و بنچاق یا اجاره نامه رسمی یا عادی و یا مبایعه نامه و یا حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم اجاره نامه یا رسید پرداخت اجاره بها معتبر و یا ارائه قرار دادهای منعقده فی مابین متقاضی پروانه کسب با ادارات و سازمانهای دولتی , نهاد ها , شهر داری ها , شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی , شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی ( ارائه اصل سند مالکیت جهت احراز مالکیت موجر یا فروشنده در خصوص اجاره نامه عادی یا مبایعه نامه عادی ضروریست)
اصل شناسنامه و فتو کپی آن از تمام صفحات -اصل و کپی کارت ملی گواهی پایان خدمت نظام وظیفه و یا معافیت دائم و یا ارائه گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت تحصیلی یا پزشکی دانشجویان با ارائه گواهی معتبر از دانشگاه مربوطه و تکمیل فرم تعهد نامه
ارائه آخرین مدرک تحصیلی ( حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدایی یا سواد خواندن و نوشتن ) با استثنای متقاضیانی که سن آنها از ۵۰ سال به بالا می باشد .) قطعه عکس۴ ?*?۳ جدید .۸)حداقل مساحت برای بستنی ?? ۱۲متر و بستنی و آبمیوه ۱۴ متر و کافی شاپ ۲۰ متر است.رعایت حدود صنفی ۳۰۰ متر۹) کد پستی ۱۰ رقمی واحد صنفی ( کپی قبض تلفن واحد صنفی)۱۰)چنانچه متقاضی پروانه , خانم باشد معرفی یک مرد به عنوان مباشر الزامی است
- در تابلو سر درب واحد صنفی بکار بردن اسامی و عناوین و نیز اصطلاحات بیگانه ممنوع ,نام تابلو با کلمات فارسی انتخاب شود.
بیشتر کافی شاپ ها در شهرهای بزرگ واقع هستند و به ندرت در شهرهای کوچک می توان یک کافه به چشم دید. خود این موضوع بر بالا رفتن میزان هزینه اولیه راه اندازی این کسب و کار می افزاید.
اکثر کافه ها در شهر تهران و در محل های خاصی هستند از انجایی که دانشجویان و جوانان مهمترین مخاطب این کسب و کار به شمار می روند محل های نزدیک به دانشگاه ها، مناطق فرهنگی شهر و گاهی مناطق لوکس و لاکچری بهترین محل برای راه اندازی یک کسب و کار به شمار می رود.
المان های بصری یکی از مهمترین و شاید تاثیرگذار ترین بخش یک کافی شاپ برای جذب مشتری است. فرحناز صارمی دارنده یک کافی شاپ می گوید« با توجه به اینکه جوانان مهمترین مخاطبان کافی شاپ ها هستند باید به المان های بصری و دکوراسیون توجه ویژه ای داشت.
به گفته وی به صورت عادی یک کافی شاپ برای طراحی دکور خود نیازمند یک طراح است که مجموع هزینه های مورد نیاز برای دکور آرایی و دستمزد طراح بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می شود. البته در برخی مواقع اگر اجناس به کار گرفته شده در طراحی دکوراسیون عتیقه باشد تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان هم تجاوز می کند.وسایل مورد نیاز:یک کافی شاپ پس از انتخاب محل و دکور آرایی به وسایل آشپزی و پذیرایی نیاز دارد. به صورت معمول ظروف خاص و و یژه ای در کافی شاپ ها به کار گرفته می شوند که خود این موضوع بر بالا رفتن هزینه ها تاثیر دارد. هر کافه در وهله اول به یک قهوه ساز حرفه ای نیاز دارد که میانگین قیمتی آن بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان است.
کتری برقی بزرگ، آبمیوه گیری صنعتی به قیمت ۲ میلیون، بستنی ساز به قیمت ۳ میلیون تومان، ظروف پذیرایی بین ? تا ۱۵ میلیون تومان، ماکروفر ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سرخ کن ۸۰۰ هزار تومان، گوش کوب برقی ۱۲۰ هزار تومان، از مهمترین وسایل مورد نیاز یک کافی شاپ هستند.
مرجان اکرمی دارنده یک کافی شاپ در خیابان بهشتی می گویدمیز و صندلی در کافی شاپ علاوه بر راحتی باید یک وجه تمایز ایجاد کند. با توجه به اینکه مشتریان کافه ها ساعت_های طولانی را بر روی صندلی ها سپری می کنند راحتی و آسایش باید اولویت قرار گیرد. به گفته وی تامین و تدارک میز و صندلی مناسب در کافی شاپ ها نوعی سرویس دهی مطلوب در راستای مدیریت بر رضایتمندی مشتریان به شمار می_رود.
نیروی انسانی:برای راه اندازی یک کافی شاپ آموزش دوره های کافی شاپ داری یکی از الزام سازمان اماکن است. اما هر کسب و کاری نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد. نیروی های فعال در کافی شاپ ها معمولا بین ۲ تا ۳ نفر هستند اما این افراد باید در حوزه های مختلفی صاحب سبک باشند.
برای مثال کارگر یک کافی شاپ علاوه بر مشتری مداری باید در ایجاد تمایز در محصولات هم سر رشته داشته باشد. علیرضا قره گوزلو صاحب یک کافی شاپ می گوید باید کارگران در تهیه محصولات مهارت ویژه ای داشته باشند. برای مثال نوشیدنی یک کافی در سطح شهر مثال زدنی می شود که بدون شک حاصل مهارت و تخصص نیروی انسانی است.به گفته وی هزینه دستمزد نیروی انسانی در کافی شاپ ها با اختلاف های بسیاری رو به رو است. اکثر کافه داران به صورت تخصصی در این زمینه وارد شده و تنها از چند کارگر برای پذیرایی استفاده می کنند. اما به صورت نرمال یک کارگر کافی شاپ که فعالیت آن از ده صبح تا ۱۲ بعد از ظهر و چهار بعد از ظهر تا ۱۰ شب است بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون دستمزد دریافت می کند. نکته قابل توجه در این میان حضور دانشجویان در این محل ها برای کار است که دستمزد ها را بسیار پایین می آورد یک دانشجو برای کار در کافی شاپ بین ۸۰۰ هزار تا ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می کند. اگر به صورت میانگین در نظر بگیریم یک کافی شاپ در ماه بین ۳ تا ۴ میلیون هزینه نیروی انسانی پرداخت می کند.
مواد اولیه:تامین مواد اولیه برای پذیرایی یک رکن مهم دیگر در کافه داری است. حسین علاء الدینی دارنده کافی شاپ در خیابان ظفر می_گوید یک کافی شاپ با مشتریان متوسط ۱۰۰۰ نفر در ماه نیاز به ۲۰ کیلوگرم بستنی به قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان، پرتقال بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلو به قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان، هویج بین ۵۰ تا ۶۰ کیلو به قیمت هر کیلیو ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان، قهوه ترک ۱۰ کیلو بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، قهوه فرانسوی بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، ده کیلیو از نواع شکلاتها با میانگین قیمتی ۳۰ هزار تومان ، شیر ۳۰ کیلیو گرم به قیمت هر کیلو ۱۵۰۰ تومان، ?? کیلو کیک های خانگی هر کیلیو ۱۴ هزار تومان و… است. به گفته وی هر کافه دار میانگین باید ماهیانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه مواد اولیه پرداخت کند. البته در برخی نقاط شهر که تراکم کافه ها بسیار زیاد است مشتریان هم به نسبت تقسیم شده و به همین دلیل هزینه تامین مواد اولیه بین ۶ تا ۷ میلیون تومان در ماه هم می رسد.
هر کافه متوسط در خیابان های مرکز شهر و نزدیک به مراکز فرهنگی روزانه ۱۰۰ مشتری دارد که این مشتریان در روز های آخر هفته به دو برابر هم می رسند به طور میانگین هر مشتری در کافه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان هزینه می کند.
به عبارتی هر کافه روزانه یک میلیون و پانصد هزار تومان در آمد دارد که بیش از ۴۰ درصد آن را هزینه تامین مواد اولیه، تامین دستمزد کارگران و… در بر می گیرد. یک کافه دار به طور میانگین روزانه ۸۰۰ هزار تومان از کسب و کار خود سود می برد که سود ماهیانه آن نزدیک به ۲۴ میلیون تومان است.اما این مبلغ در کافه های کوچک نهایتا به ماهی شش میلیون تومان می رسد؛ اما در در کافه هایی که اسم و رسمی به هم زده اند و پاتوق هنرمندان یا ورزشکاران هستند این مبلغ تا شبی ۱۰ میلیون تومان هم می رسد. البته درآمد کافه ها در شب های تعطیلات و مناسبتها هم افزایش چشم گیری پیدا می کند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


+ سه = 9