کاش تندروها هم شناسنامه داشتند

کاش تندروها هم شناسنامه داشتند

میثم سعادت
گروه سیاسی: وزیر اطلاعات ایران نسبت به رشد جریانی در کشور هشدار داد؛ جریانی که از نگاه وزیر اطلاعات ریشه در وقایع قم و مشهد و حرم امام (ره) دارد و به خاطر رفتارش ممکن است به کشور آسیب جدی وارد کند.
»این‌ها نمونه همان‌هایی است که در مورد شهید بهشتی در زمان انقلاب می‌دیدیم و متأسفانه تا زمانی که مقام معظم رهبری این اقدامات را تقبیح نکرده بودند این افراد حاضر به قبول قبح آن اقدامات نبودند.« در همین راستا شهربانو امانی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:
با اینکه دولت روحانی شعار اعتدال داده و سعی کرده در همه زمینه‌ها این مسئله را رعایت کند چرا برخی جریانات همچنان با تندترین ادبیات ممکن قصد تخریب رئیس جمهور را دارند؟
متأسفانه مثل بسیاری دیگر از بخش‌های کشور، حوزه سیاست هم به شکل درست نهادینه نشده است. ساختار درست در بخش سیاسی به معنای داشتن احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند است که متأسفانه در طول سال‌های گذشته به آن توجه خاصی نشده و همچنان در کشور شاهد حضور گروه‌های تندرویی هستیم که از سال‌های اول انقلاب تا امروز علاوه بر استفاده از اموال عمومی، سعی در تخریب فعالیت‌ها و سیاست‌های دولت دارند. این افراد در دولت یازدهم هم که با شعار اعتدال و توسعه روی کار آمد، شروع به مطرح‌ کردن خواسته‌های رادیکال و نامعقول خود کرده‌اند.
فکر می‌کنید این افراد از موفقیت دولت نگرانند یا اینکه به خاطر ضعف‌های دولت احساس دلواپسی دارند؟
رسیدن رشد اقتصادی به منهای ۲ درصد که نشان از بهبود اوضاع نسبت به یکی دو سال گذشته شده است، امید را در دل مردم زنده کرده که مردم فشارها را تا رسیدن به شرایط مطلوب تحمل کنند. چون امروز بیشتر اقشار جامعه، اگر نگوییم همه مردم، امید دارند که حرکت اقتصاد کشور رو به گره گشایی با موفقیت ادامه پیدا کند اما متاسفانه یک بخش از جامعه که همواره از رانت بهره برده و هر زمان که شرایط بر وقف مرادش نبوده، بازی را به هم زده است و حتی رئیس‌جمهور معتدلی مثل روحانی را بر نمی‌تابند، سعی دارد در کار دولت اخلال ایجاد کند. هرچند این جریان امروز برای مردم و مسئولان کاملا شناخته شده و قابل مهار شدن هستند.
دلیل هشدار بزرگان و مسئولان کشور در مورد فعالیت‌های این گروه را چه می‌دانید؟
در این مدت شاهد بودیم که صاحب نظران و متولیان امر تذکرات بسیار مهمی به این جریان دادند اما متاسفانه این افراد با نادیده گرفتن این توصیه‌ها کارهای خود را به شکل مشهودی ادامه دادند. در این شرایط است که وزیر اطلاعات، نسبت به این رفتارها هشدار می‌دهد چرا که در پیرامون کشور و در کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، بحرین و سوریه جریان‌های تندرو جان تازه‌ای گرفته‌اند و موتور محرکه تروریسم در این کشورها جان دوباره یافته و وزارت اطلاعات به این نتیجه رسیده است که در داخل باید بسیار صیانت و مراقبت کرد که فضای کشور تند و ناآرام نشود.
مگر در این مدت چه اتفاقی افتاده که وزیر اطلاعات نسبت به آن نگران شده است؟
در برنامه‌هایی که در سالگرد انتخابات ۲۴ خرداد برگزار شد مجددا بخش تندروی این جریان جلسات سخنرانی »غیرخودی‌ها« را به هم زدند و در شرایطی که بستر سیاسی و فضای کشور فضای آرام و باثباتی را طی می‌کرد دوباره سعی کردند این فضا را به هم بزنند.
طبیعی است که این رفتارها حرکت دولت را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند و باعث ایستایی کشور خواهد شد. از سویی دیگر روند تعامل با جهانِ دولت نیز این اقلیت را عصبانی کرده که مجددا به دنبال فضای مه‌آلود و گل‌آلود باشند. شبیه این فضا را در سال‌هایی که آقای خاتمی طرح «گفت‌و‌گوی تمدن‌ها» را مطرح کرده بود شاهد بودیم.
توصیه شما به این جریانات تندرو چیست؟
ای کاش این جریانات و افراد در طول این چند سال به جای انحصارطلبی و ویژه خواری سعی در به ثبت رساندن تشکیلات خود می‌کردند و فعالین سیاسی این طیف فکری با تابلو و شناسنامه کار خود را ادامه می‌دادند.
فکر می‌کنید هشدار وزیر اطلاعات برای جلوگیری از رفتارهای غیر قانونی این افراد کافی است؟
اگر برخورد قانونی با این افراد در هنگام رخدادهایی مثل حوادث قم و مشهد و حرم امام (ره) به صورت جدی‌تر و دقیق‌تر صورت گرفته بود، امروز وزیر اطلاعات این دغدغه را نداشت و این افراد نیز فعالیت خود را متوقف کرده بودند. وزیر اطلاعات باید به جای تشریح مشکلات پیش رو، برای مقابله و پیشگیری با تکرار چنین تخلفاتی برنامه‌ریزی کند. وزیر اطلاعات مسئول حفظ امنیت کشور است و باید به جد با کسانی که به دنبال ایجاد فضای مبهم در جامعه هستند برخورد کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


2 − دو =