کارگران از ترس بیکاری بدون حقوق و باهر شرایطی مشغول به کارند

کارگران از ترس بیکاری بدون حقوق و باهر شرایطی مشغول به کارند

گروه اقتصادی: رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: کار کردن کارگران با چندین ماه حقوق معوق به معنی این است که کارگران امیدی به یافتن شغل جدید ندارند، به همین دلیل از ترس بیکاری حاضر به کار کردن با هر شرایطی هستند. ناصر چمنی ، با اشاره به عقب ماندگی دستمزد کارگران در کارخانه های مختلف گفت: دولت نه تنها موفق به ایجاد اشتغال جدید نشد بلکه نتوانست اشتغال موجود را حفظ کند.
وی ادامه داد: در سراسر کشور کارگرانی هستند که حدود ۷ماه حقوق و دستمزد دریافت نکرده اند اما به خاطر اینکه از کار بیکار نشوند، سکوت می کنند. این نشان دهنده این است که وضعیت یافتن شغل بسیار خراب است و کارگران از ترس بیکاری با هر وضعیتی به کار خود ادامه می دهند.
چمنی بیان کرد: این در حالی است که دولت هر روز از میزان اشتغال ایجاد شده گزارش می دهد. اما وضعیت اشتغال کارگران با حقوق معوق بیانگر این است که احتمال یافتن شغل در جامعه پایین است ، به همین دلیل کارگران ترجیح می دهند با هر شرایطی کار کنند و بیکار نمانند.
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور افزود: وضعیت اشتغال کارگران به گونه ای است که اگر بخواهند اعتراض کنند، از سوی کارفرما اخراج می شوند. از این شفاف تر و گویاتر درمقابل شعارهای اشتغالی که دولت می دهد وجود ندارد،کارگران علی رغم اینکه ۷ماه حقوق دریافت نکرده اند از ترس بیکاری به اشتغال خود ادامه می دهند.
وی ادامه داد: اگر طرح های اشتغالی موفق می شد، شاهد اعتراضات کارگران هفت تپه، هپکو و آذرآب نبودیم. کارگران اگر در حال حاضر با این شرایط حقوق و دستمزد حاضر هستند به کار خود ادامه دهند، به دلیل نبود امنیت شغلی و ترس از بیکاری است.
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به راه اندازی »سامانه جامع روابط کار« گفت: برخی مسئولان بیان می کنند که امنیت شغلی با »سامانه جامع روابط کار« برقرار می شود، اما اینگونه نیست. از زمان آقای ربیعی قرار است این سامانه راه اندازی شود. ما به دنبال امنیت شغلی برای سالیان سال هستیم، نه امنیت شغلی که بخواهد یک ماه و دو ماه برقرار باشد.
این در حالیست که تخصیص صفر درصدی منابع اشتغالزایی، دو راهکار پیشنهادی برای خانه دار شدن کارگران و نبود ظرفیت جدید برای ثبت اشتغال روستایی مهمترین اخبار این هفته تعاون و کار بود. غیرقانونی بودن دریافت چک و سفته از کارگر به عنوان ضمانت توسط کارفرما، تخصیص صفردرصدی منابع اشتغال با گذشت ۸ ماه از سال، دو راهکار پیشنهادی برای خانه دار شدن کارگران، فقدان ظرفیت جدید برای ثبت اشتغال روستایی و ثبت بیش از ۱۰۰۰۰ شکایت یارانه‌ای مهمترین اخبار این هفته تعاون و کار بود.
تخصیص صفر درصدی منابع اشتغال با گذشت ۸ ماه از سال موضوع بسیاری مهمی بود که از سوی یکی از مسئولان وزارت کار در این هفته مطرح شد.
یکی از مسئولان وزارت کار که ترجیح داد اسمی از وی برده نشود، مسئله ایجاد اشتغال را صرفاً عدم پرداخت منابع نمی داند، بلکه معتقد است که تمرکز بر سیاست های اشتغالی صرفاً روی اشتغال روستایی است و بقیه طرح ها حاشیه ای در کنار این طرح است و همین باعث شده است که نتیجه مطلوبی از وضعیت ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در جامعه لمس نشود.
این مقام مسئول از ابلاغ نشدن مصوبات اولین کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در فروردین ۹۸ خبر داد و گفت: مصوبات اولین کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در سال ۹۸ در فروردین ماه سال جاری به صورت رسمی به استانداران ابلاغ نشد و همین موضوع یکی از موانعی است که ما را در پیگیری و همراهی در مقابل بقیه دستگاه ها دچار مشکل کرده است. به نوعی عزمی که باید باشد جایش خالی است یا حداقل شرایطی که بازار کار را به شرایط عادی برگرداند وجود ندارد.
این مقام مسئول بیان کرد: تقریباً کار عمده در حوزه برنامه های اشتغال معطوف به طرح اشتغال روستایی است و بقیه طرح ها حاشیه ای بر آن طرح است. تلاش شده است که طرح اشتغال روستایی ماهیت اشتغالی داشته باشد، اما بیشتر ماهیت طرح تأمین مشکلات مالی بنگاه ها است که حل این مشکل وظیفه نظام بانکی است. همین باعث شده است که اقدام اساسی در راستای مدیریت بازار کاردر دست اجرا نداشته ایم.
*واکنش وزیر کار به تخصیص صفر درصدی منابع اشتغال
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بخشی از درآمد ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل فروش نفت خام با مشکلاتی مواجه شده که طبیعتا بر روی بخشی از فعالیت ها سایه می اندازد.
وی ادامه داد: اما ما به هیچ وجه نا امید نیستیم چراکه سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد شرایط مطلوب در اجرای بند الف تبصره ۱۸ بودجه برای تامین منابع برنامه اشتغال فراگیر ، روش‌های جدیدی تامین مالی از قبیل بکارگیری اوراق مشارکت برای فعالیت های اقتصادی را فراهم کرده که امیدواریم بتوانیم با استفاده از این مکانیزم‌ها سیاست اشتغال فراگیر را در کشور اجرا کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت نیمی از سال میزان تخصیص منابع اشتغال فراگیر از محل بودجه صفر است؟ گفت: البته شاید بخشی از منابع اشتغال پرداخت شده باشد اما می‌توان گفت تخصیص این منابع نزدیک به صفر است.
*دریافت چک و سفته از کارگر به عنوان ضمانت توسط کارفرما غیرقانونی است
دریافت چک و سفته یکی از معضلات جویندگان کار هنگام انعقاد قرار داد کاری است.
هادی ابوی،دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: دریافت چک و سفته از کارگر به عنوان ضمانت قانونی نیست. کارفرمایان نباید از کارگران چک و سفته ضمانت دریافت کنند.
*وعده توسعه کسب و کارهای دیجیتال با نهادسازی در وزارت کار
در شرایطی که هنوز هیچ منابع برای اجرای طرح های اشتغالی در سال ۹۸ تخصیص نیافته است. باز هم وزارت کار وعده از طرح های دیگر اشتغالی داد. عیسی منصوری ،معاون اشتغال وزیرکار با اشاره به نهادسازی برای توسعه کسب و کارهای دیجیتال و تولید محتوا طی ماه های آینده در وزارت کارگفت:دولت برای ایجاد کسب و کار از روش های مختلف کار را انجام می دهد.
*ظرفیت جدید برای ثبت اشتغال روستایی وجود ندارد/ اطلاعیه جدید مشاغل روستایی
طبق آخرین اطلاعات درج شده در سامانه کارا ظرفیت جدید برای تصویب طرح وجود ندارد و درصورتی که فرد ثبتی انجام داده باشد و در حین انجام مراحل اعتبار تسهیلات به اتمام برسد، هزینه های متقاضی هنگام اخذ مجوز بر عهده وزارت کار نیست.
اطلاعیه درج شده در سامانه کارا حکایت از این دارد که ظرفیت جدید برای ثبت نام جدید وجود ندارد. در این اطلاعیه آمده است.
به آگاهی می رساند میزان منابع ذیل قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان می باشد که به میزان ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان طرح تصویب و به بانک ها معرفی گردید. بنابراین ظرفیت جدیدی برای تصویب طرح وجود ندارد.
ثبت بیش از ۱۰۰۰۰شکایت یارانه‌ای
این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ شکایت یارانه‌ای خبر داد و گفت: علیرغم پیش‌بینی‌های انجام شده ما با حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ شکایت مواجه بودیم که آمادگی داشتند در سامانه دلایل برحق بودنشان را اعلام کنند.
آنطور که شریعتمداری گفته بررسی شکایات رسیده زمانبر است و نیازمند تحقیقات محلی و بررسی‌های میدانی است ضمن آنکه خود افراد باید به سامانه مراجعه و مجدد اعتراض خود را ثبت کنند.
به گفته وی یارانه۷۰۰ هزار نفر حذف شده و وزارت کار در جریان حذف یارانه دهک‌های پردآمد مصمم است که این کار با کمترین میزان خطایی صورت گیرد.
دو راهکار پیشنهادی برای خانه دار شدن کارگران
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به اینکه دولت باید برای تأمین مسکن کارگران زمین و وام ارزان قیمت ارائه کند گفت:کارگران از طریق تعاونی های مسکن ویژه کارگران می توانند صاحب خانه شوند.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۴:۲۸ ب.ظ

دیدگاه


هفت − = 5