کارکرد مجلس صرفاً سیاسی نیست

کارکرد مجلس صرفاً سیاسی نیست

امیر مغنی باشی
گروه اجتماعی: از نظر تشکیلاتی قوه مقننه نسبت به دو قوه مجریه و قضاییه رابطه نزدیک‌تری با لایه‌های زیرین جامعه دارد. مردم به دلیل شناخت بیشتر و ارتباط نزدیکتری که با نمایندگان خود دارند انتظار بیشتری نیز از آن‌ها دارند. این امر وظیفه نمایندگان را سنگین‌تر کرده است. همه امید مردم حوزه‌های انتخابیه که رأی خود را در صندوق‌های انتخاباتی به نام نمایندگان مجلس ریخته‌اند پیگیری و نهایتاً حل مشکلاتشان است. در حقیقت شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه نمایندگان مجلس در درجه اول پیگیری رفع مشکلات مردم است. اما در برخی مواقع مشاهده می‌شود که برخی از نمایندگان وظیفه اصلی خود را فراموش کرده و به جای اینکه به‌دنبال رفع مشکلات مردم باشند اهداف دیگری را جست‌وجو می‌کنند.
موضوعی که اخیراً بیشتر به چشم می‌آید. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم در حال حاضر مشکلات مردم در دو حوزه اقتصادی و اجتماعی کاملاً برجسته است. چنانچه نیم‌نگاهی به اطلاعات برگرفته از موج اول (۱۳۷۹) و موج دوم (۱۳۸۸) پیمایش »ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان« بیندازیم متوجه خواهیم شد که مردم بزرگ‌ترین مشکلات جامعه ایران را به ترتیب گرانی، بیکاری و اعتیاد می‌دانند. البته ناگفته نماند که آمارها نشان دهنده این حقیقت است که این مشکلات در این چند سال اخیر افزایش نیز یافته‌اند و قطعاً دغدغه مردم در این حوزه‌ها بیش از پیش شده است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مردم نیز مشکلات کشور را در دو حوزه اقتصادی و اجتماعی می‌دانند. قطعاً باز کردن قفل گرانی که کلید دولت به دنبال باز کردن آن است نیاز به همکاری و همراهی مجلس‌نشینان دارد. نمایندگان مردم باید بدانند که نماینده تمام مردم ایران هستند و نباید منافع مردم را فدای منافع جناحی و حزبی خود کنند.
اکنون با گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت جدید، آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثبات نسبی بر بازار و اقتصاد کشور حاکم شده است و ضرورت دارد که نمایندگان محترم نیز در جهت رفع مشکلات اقتصادی بیش از پیش دولت را همراهی کنند.
از سوی دیگر نمایندگان می‌توانند نقش مهم‌تر و تأثیرگذارتری در رفع مشکلاتی از قبیل بیکاری و اعتیاد که خواسته مردم، کنترل و کاهش هر چه سریع‌تر آن‌هاست، داشته باشند. کمیسیون‌های تخصصی مجلس به خصوص اعضای کمیسیون اجتماعی باید تمرکز خود را روی این موضوعات قرار دهند و با برگزاری جلسات کارشناسی با متخصصان و دریافت نظرات کارگشای آن‌ها و در نهایت ارائه طرح‌های کاربردی و کارگشا بازوی محکمی برای دولت در رفع این مشکلات باشند.
همان‌طور که رئیس جمهور محترم در دیدار با هنرمندان به درستی ذکر کردند »امروز جامعه ما را آسیب‌های اجتماعی تهدید می‌کنند«. آسیب‌های اجتماعی که از آسمان فرود نیامده‌اند بلکه در بستر همین مشکلاتی که مردم از آن نام برده‌اند به وجود آمده‌اند. اتفاق نظر است که افزایش بیکاری و به خصوص فقر مادر آسیب‌های اجتماعی هستند. هم اکنون طبق آمار رسمی بیش از یک میلیون خانواده در کشور درگیر مسئله اعتیاد هستند. راه کنترل و کاهش این آسیب‌های اجتماعی سیاسی بازی نیست بلکه خردورزی است. اگر به خیال این هستیم که آسیب‌ها و مسائل اجتماعی را بتوان در کوتاه مدت حل کرد اشتباه بزرگی کرده‌ایم و معلوم خواهد شد که ماهیت آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد را به درستی نشناخته‌ایم.
در مجموع باید به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به دنبال انتقام‌گیری سیاسی هستند یادآوری کرد که انتخابات تمام شد. اکنون باید به فکر رسیدگی به مشکلات مردم بود. در رسیدگی به مشکلات مردم، نمایندگان باید پیش‌قدم باشند نه اینکه در پی بازی‌های سیاسی باشند در غیر این صورت بیشترین ضربه را مردم به ویژه مردم طبقه متوسط و فرودست جامعه خواهند خورد.?

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


3 − = دو