- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

کارخانه‌های قند با نفوذ در دولت بجای خرید چغندر شکر وارد می کنند

Posted By admin On مهر ۱۳, ۱۳۹۸ @ ۱:۵۲ ب.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

گروه خبر: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با بیان اینکه کارخانه‌های قند با نفوذ در دولت بجای خرید از چغندر کاران شکر را وارد می¬کنند گفت: سال گذشته با توجه به لابی‌های قدرتمند سندیکای کارخانه‌های تولید قند با دولت قیمت چغندر قند پایین نگه داشته شد و تغییر چشمگیری نداشت به همین دلیل مردم به دنبال کشت‌های جایگزین رفتند.
به گزارش آرازآذربایجان ، جلال محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، در خصوص پایین بودن نرخ خرید تضمینی چغندر و تاثیر آن بر میزان تولید شکر، گفت: قیمت خرید تضمینی تمامی محصولات کشاورزی به دلیل عدم دقت در برآورد میزان هزینه تولید کشاورزان توسط شورای اقتصاد پایین است و با هزینه کشاورزان تناسب ندارد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی هزینه بسیار زیادی را متحمل می‌شوند، ادامه داد: سال گذشته با توجه به لابی‌های قدرتمند سندیکای کارخانه‌های تولید قند با دولت قیمت چغندر قند پایین نگه داشته شد و تغییر چشمگیری نداشت به همین دلیل مردم به دنبال کشت‌های جایگزین رفتند.
وی با تاکید بر اینکه حرکت کشاورزان به سمت کشت‌های جایگزین چغندر قند افت تولید شکر در کشور را به همراه داشت در حالی که شکر از کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود و کاهش میزان تولید آن به بخش تولید و مصرف ضربه سنگینی وارد می‌کند، عنوان کرد: مابه‌التفاوت تولید شکر را باید از طریق واردات و با رقمی بسیار بالاتر از نرخ واقعی وارد کنیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به صورت طبیعی و بر اساس ظرفیت‌های موجود سالانه به واردات۲۰۰ تا ۲۵۰هزار تن شکر نیاز داریم، افزود: با توجه به کاهش کشت چغندر قند و تولید شکر برای تامین میزان مصرف داخلی باید ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن شکر وارد کنیم.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت کاهش میزان تولید چغندر قند کارخانه‌های تولید قند متضرر نمی‌شوند زیرا اجازه واردات شکر زرد و تبدیل آن به شکر سفید را دارند، تصریح کرد: کارخانه‌های تولید قند با تبدیل شکر زرد به سفید درآمد خود را کسب می‌کنند اما در این میان کشاورزان چغندرکار متضرر می‌شوند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%82%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d9%81%d9%88%d8%b0-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%ac%d8%a7%d9%8a-%d8%ae/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.