کارآفرینان برتر روزشان را با عادت‌های پایدار شروع می‌کنند

کارآفرینان برتر روزشان را با عادت‌های پایدار شروع می‌کنند

گروه اقتصادی: اگر تجربه معاشرت و وقت گذرانی با افراد موفق خارج از حیطه کسب و کار را داشته باشید، عادت‌های صبحگاهی آن‌ها برای شما مورد عجیبی نخواهد بود.
مشاهده انجام امور یکسان برای چند روز شاید منطقی باشد، اما وقتی پای سال‌ها و دهه‌های متمادی به میان می‌آید، چشم مخاطبان از تعجب گرد می‌شود. آری زولدان به عنوان فردی که تجربه مصاحبه و همنشینی های طولانی با افراد موفقی نظیر بیل گیتس را داشته در این مقاله در تلاش برای اثبات علت اصلی تمایل کارآفرینان به چنین عادت هایی است. نکته مهم که باید مدنظر داشت، هدفمندی چنین رفتارهایی است. هنگامی که در پروژه »فضای استارت آپ« مشغول بررسی عادت های کارآفرینان موفق در قالب پژوهشی راهبردی بودم، اغلب کارآفرینان عادت های خاصی برای خود داشتند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، در واقع فردی مانند وارن بافت، مارک زوکربرگ و الون ماسک به نوعی رفتارهای روزمره شان را شخصی سازی کرده بودند. تفاوت میان این روش های زندگی و کار در نگاه اول بسیار متنوع بود.
با این حال هنگامی که به یکی از به ظاهر کم اهمیت ترین زمان های روز پرداختیم، شباهت بسیار زیادی در میان کارآفرینان گوناگون نمود یافت. منظور من از کم اهمیت ترین زمان روز همان ابتدای صبح است. در هر صورت بیشتر مردم صبح خود را با قهوه یا هر نوشیدنی گرم دیگری شروع می کنند.
در مورد کارآفرینان برتر اما آغاز روز اهمیت فراوانی دارد. با نگاهی به تنوع رویکردها به حوزه کسب وکار مشاهده تأکید اغلب افراد موفق روی نحوه شروع روز اندکی عجیب به نظر می رسد. چه عاملی این غول های حوزه کسب وکار را مجاب به کسب چنین عادت هایی کرده است؟ در ادامه به بررسی دلایل اهمیت این حوزه خواهیم پرداخت.
*ایجاد زمان بیشتر
بسیاری از افراد هنگام برخاستن از تختخواب تمرکز کافی ندارند. در هر صورت همه ما تجربه تفکر در مورد آنچه را که قرار است در ابتدای روز انجام دهیم داریم. یکی از مزیت های برنامه ریزی دقیق برای صبح ها جلوگیری از اتلاف بیهوده وقت است.
با نگاهی به کارهایی که در طول یک ماه گذشته در هنگام صبح آنجا داده ایم، متوجه نکته ظریفی خواهیم شد: همه ما تقریباً صبح های خود را به یک شکل شروع می کنیم. با این حساب تفاوت افراد معمولی و کارآفرینان موفق چیست؟ تفاوت اصلی در جلوگیری از اتلاف وقت است. اگر شما صبح دقایق طولانی به تفکر در مورد اینکه چه کار قرار است کنید می_پردازید، کارآفرینان از همان لحظه نخست برنامه مشخصی دارند.
علاوه بر صرفه جویی در زمان کاهش استرس نیز یکی دیگر از دستاوردهای این شیوه است. در واقع هنگامی که می دانید چه باید انجام دهید استرس و فشار کمتری را در ساعات اولیه روز تجربه خواهید کرد.
*خلق تحرک بیشتر
عادت های شما گاهی باعث ایجاد باوری کاذب در شما می شوند. این فرآیند بسیار ساده است: به باور اغلب افراد عادت های طولانی به موجب کارایی و سودمندی شان موفقیت را تضمین می کنند. این شیوه از اعتماد به عادت ها شاید در نگاه نخست با راهکار کارآفرینان موفق شباهت هایی داشته باشد.
با این حال باید توجه داشت که تفاوت های عمده ای میان یک راهکار پویا و عادتی خشک و تغییرناپذیر وجود دارد. در مورد کارآفرینان عادت های یکسان و تکراری حاصل فرآیند طولانی و پایان ناپذیر آزمون و خطاست.
برهمین اساس به محض شناسایی راهکار و عادتی جدید این افراد هیچ مقاومتی در برابر تغییر نشان نمی دهند. این تحرک و پویایی کارآفرینان در انتخاب عادت ها در حالی است که بیشتر افراد به شدت نسبت به باورها و اصول رفتاری قدیمی شان وفادار هستند.
نکته دیگری که باید مدنظر داشت، ماهیت گزینش چنین عادت هایی است. در واقع اگر برای اغلب افراد این عادت ها از روی تجربه لذت بخش گذشته تثبیت می شود، برای کارآفرینان این فرآیند سرشتی کاملا تجاری دارد. برای مثال الون ماسک روزانه تنها ۴ ساعت خواب مفید دارد.
این بدان معنا نیست که این کارآفرین خلاق علاقه عمیقی به این شیوه زندگی دارد، بلکه نمایانگر راهکار مطلوبی است که وی به منظور مدیریت بهینه زمان و کسب وکارش انتخاب کرده است.
*در آنچه انجام می دهید بهتر شوید
انجام امور یکسان در آغاز هر روز کاری شما را به کنشگری ماهرتر در آن حوزه عمل تبدیل می کند. این وجه از عادت های روزانه معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرد. با این حال نگاهی ساده به عملی مانند تهیه قهوه در ابتدای صبح به خوبی حاکی از اهمیت این نکته است. حال اگر بحث را مقداری از سطح قهوه صبحانه وسیع تر کنیم، در فعالیت هایی مانند شیوه شروع کار در دفتر شرکت نیز عادت های مفید موجب بهینه سازی هرچه بیشتر زمان می شود. همچنین زمانی که از انجام درست و سریع یک کار اطمینان دارید، هیچ گاه در بلند مدت از انجام آن دچار استرس و نگرانی نخواهید شد.
برخلاف الون ماسک که تنها چهار ساعت در طول روز خواب است، لبرون جیمز دقیقا نیمی از روز را به خواب اختصاص می دهد. شاید برای هر فرد معمولی این مدت طولانی خواب تعجب آور یا حتی کسل کننده باشد. با این حال جیمز بزرگ این شیوه را برای ریکاوری هرچه بهتر پس از بازی های سنگین انتخاب کرده است. مانند آنچه پیش از این گفته شد، لبرون جیمز این شیوه از زندگی را به دلیل سودمندی صرف یا تنبلی انتخاب نکرده است، بلکه هدف اصلی ارائه عملکرد بهتر در زمین مسابقه است: »شاید شما از اینکه من ۱۲ ساعت خواب هستم تعجب کنید. اما آنچه من را لبرون جیمز کرده و بقیه را فقط بازیکن بسکتبال همین نکته های به ظاهر عجیب است.«
*فعالیت روزانه با یک موتور اضافی
علاوه بر صرفه جویی در زمان و مدیریت بهینه آن که حاصل پیروی از عادت های خاص در صبح است، فایده های دیگری نیز برای این شیوه برنامه ریزی می توان یافت. براساس پژوهش های انجام شده از سوی مجله INC کارمندان آمریکایی که به طور میانگین صبح را با برنامه ای مشخص شروع می کنند از نظر تمرکز ۷۳ درصد از دیگر همتایان شان برتر هستند. این درحالی است که بسیاری از افراد به دلیل شروع پراسترس روز در حالتی سردرگم به سر می برند.
دبی مرگستین، مدیرعامل مجموعه های ورزشی مخصوص زنان، در مورد اهمیت برنامه_ریزی ساعت های اول صبح این گونه اظهارنظر کرده است: پیروی از اصول مشخص یعنی بهره وری بیشتر. در اینجا اغلب ورزشکاران مبتدی سرسختی قابل توجهی در برابر برنامه های ارائه شده نشان می دهند، با این حال به محض اجرای اصول مشخص ورزشی دیگر آن را رها نمی کنند. وقتی ابتدای کار را درست برنامه ریزی کنیم، تا پایان همه چیز براساس یک برنامه منسجم پیش خواهد رفت. با توجه به آنچه در این مقاله گفته شد به نظر می_رسد شما نیز به یک برنامه دقیق برای صبح_های خود نیازمندید. به منظور تسهیل یافتن راهکار توصیه می کنم این پرسش ها و نکات را مدنظر قرار دهید:- چقدر از زمان تان را در ابتدای صبح تلف می کنید؟ شما باید برنامه خود را در راستای کاهش فعالیت های وقت گیر سازماندهی کنید.- بدون احتساب آنچه بدان علاقه دارید و تنها با توجه به بهبود وضعیت کسب وکارتان چه فعالیت هایی را برای شروع صبح مناسب می دانید؟
- به محض اینکه برنامه خود را درست کردید با کوچک ترین دشواری آن را رها نکنید. در واقع همیشه پیروی از یکسری اصول جدید ترک عادت های قدیمی دشوار است. با این حال تأثیر یک برنامه صبحگاهی تنها پس از گذشت یک یا دو هفته آشکار می شود، بنابراین در چنین موردی شما نیاز به تقویت صبر و حوصله تان خواهید داشت.
البته ریسک پذیری یکی از برجسته‌ترین ویژگی های کارآفرینان موفق است. کارآفرینان افراد ریسک‌پذیری‌اند که آماده‌ی یک شیرجه‌ی عمیق در دریایی مملو از چیزهای غیرقابل پیش‌بینی هستند. ولی همه‌ی افراد ریسک‌پذیر کارآفرینانی موفق نیستند. از جنبه‌ی ریسک‌پذیری، چه تفاوتی میان کارآفرینان موفق و افراد دیگر وجود دارد؟ کارآفرینان موفق آماده‌ی ریسک کردن بر روی پول و زمان‌شان در ناشناخته‌ها هستند، ولی هم‌چنین آنها در برخورد با “ناشناخته‌های ناشناخته‌”‌ منابع، برنامه‌ها و ظرفیت‌ها ذهنی و انرژی‌شان را حفظ می‌کنند. یک کارآفرین موفق، هنگام ارزیابی یک ریسک از خود می‌پرسد آیا این ریسک به اندازه‌ی حرفه زمان، و پول من می‌ارزد؟ و اگر این سرمایه‌گذاری پرخطر بازگشتی برای‌ام نداشته باشد، آن‌وقت چه باید کرد؟
کارآفرینان از آن‌چه انجام می‌دهند، لذت می‌برند. آنها به خودشان باور و به کارشان اعتماد و تعهد دارند. گاهی اوقات، ممکن است در تمرکز شدید و ایمان به ایده‌ی‌شان کمی سرسختی از خود به نمایش بگذارند. ولی این روی دیگر سکه‌ی نظم و تعهدی است که از خود نشان می‌دهند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از اقتصاد آنلاین ، پر شور و هیجان یا حتی سرسخت بودن در آن‌چه انجام می‌دهید، خیلی خوب است. ولی عدم انعطاف‌پذیری در مورد مشتری یا نیازهای بازار، راه‌تان را به شکست منتهی می‌کند. به خاطر داشته باشید، یک خطرپذیری کارآفرینانه تنها شامل انجام کارهایی نیست که به آنها باور دارید بلکه این است که بتوانید یک کسب و کار موفق از آن بیرون بکشید. نیازهای بازار، پویا و پرتحرک هستند: تغییرات، پدیده‌ای تکرارشونده است. کارآفرینان موفق آماده‌ی پذیرش هرگونه پیشنهادی هستند که به بهینه‌سازی منجر شود یا آماده‌ی انجام هر کاری هستند که کیفیت محصول یا خدمات را بهبود ببخشد و نیازهای بازار و مشتری را برطرف کند. تولید محصول بر اساس سلایق خودتان شاید بیش‌تر شبیه یک سرگرمی باشد، ولی یک محصول واقعی باید نیازهای بازار را برطرف کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 2