چگونه یک مدیر غیرفرهنگی بر پولدارترین دستگاه فرهنگی ارومیه جلوس کرد

چگونه یک مدیر غیرفرهنگی بر پولدارترین دستگاه فرهنگی  ارومیه جلوس کرد

گروه تحلیل: در گزارش پیش رو چگونگی جلوس یکباره یک مدیر غیر فرهنگی بر متول ترین دستگاه فرهنگی کلان شهر ارومیه و آثار و عواقب آن مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی برخی از خصوصیات مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه
*قسمت اول- مقاومت در برابر وظیفه
در کتاب »جنگ روانی«اثر »پل لاینبرگر« آمده است که، وقتی یکی از اساتید پنتاگون در جریان آموزش به افسران این مجموعه به مبحث-انکار واقعیت ها- می رسد، برای آزمون یک صندلی روی میز خود گذاشته و از افسران تحت آموزش خود میخواهد که هر کدام در مقاله ای وجود آن را نقض و از همه ترفند هایی که برای انکار واقعیت ها یاد گرفته اند استفاده کنند.روز بعد استاد به کلاس برگشت و افسری را که مفتضح ترین مقاله را نوشته بود به عنوان برترین اثر نگارشی برگزید، افسر در ابتدای صفحه نوشته بود: کدام صندلی؟ استاد خطاب به او گفت: انگیزه شما برای ندیدن این صندلی قابل تحسین است، شما به نبودن این صندلی اعتقاد دارید و هیچ کسی نمیتواند آن را به شما نشان دهد.
استعداد ذاتی این افسر آمریکایی در وجود خیلی از مدیران فرهنگی ما نیز گنجانده شده است، فرهنگی که همه حساسیت آن را درک کرده اند، همه و همه از آن می نویسند و برایش برنامه ریزی می کنند، اما وقتی یک مدیر اعتقادی به دیدن فرهنگ ندارد، دیگر کاری نمی شود کرد…- فرهنگ و صف‌آرایی فرهنگی در مقابل دشمن آن چیزی است که بنده هم اگر در راه آن کشته شدم، احساس می‌کنم که در راه خدا کشته شده‌ام.
هرکس در این راه کشته شود، در راه خدا کشته شده و هرکس در این راه، زحمتی متحمّل شود، در راه خدا متحمّل شده است. مسأله، مسأله‌ی کوچکی نیست…نقش فرهنگ به نظر من یک نقش تعیین کننده و اساسی است و ما امروز مورد تهاجم هستیم- جملات عجیبی است، وقتی که رهبر معظم انقلاب این گونه مقوله فرهنگ را مورد توجه قرار می دهند، به راستی دیگر خواب بر مدیران فرهنگیمان تا رسیدن به شرایط مورد نظر ایشان حرام است.
*چگونه یک کارمند گمرگ، مدیر فرهنگی از آب در می آید؟
- شهرداریها از توانمند ترین و غنی ترین نهادهای فرهنگی کشور هستند، در این آشفته بازار بودجه های فرهنگی، شهرداری ها می توانند نقش تعیین کننده ای در گسترش فرهنگ مورد نظر رهبری داشته باشند. اما به ارومیه می آییم، جایی که روزانه کلی اسکناس فرهنگی در ادارات و سازمان ها دود می شود، اما همیشه خدا ضعف در فرهنگ سازی و ناکارآمدی مدیریت فرهنگی در این شهر دیده می شود.- سال ۸۶ بود که فردی با انتقال از گمرک آذربایجان غربی به مجموعه شهرداری ارومیه مستقیم روی صندلی روابط عمومی شورای شهر نشست، این جلوس یکباره نشان می داد که وی ارتباط بسیار بسیار مناسبی با برخی از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه دارد.بعد از آنکه تغییرات در رأس مدیریت شهری ارومیه انجام گرفت مرد دیپلمه روابط عمومی شورا در تیرماه سال ۹۱ به عنوان سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه منصوب شد و چند ماه بعد حکم سرپرستی اش به دستور شهردار ارومیه به مدیرعاملی این سازمان تغییر یافت.حضور یک نیروی غیر متخصص با مدرک دیپلم در یکی از حساس ترین نهاد های تخصصی شهردار ارومیه را می توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد؛ یکی اینکه مطابق اخبار غیر موثق از مجموعه شهرداری ارومیه، از ابتدا علاقه ای به همکاری با وی نداشته اما مهره های تحت تاثیر مدیرعامل در ترکیب شورای شهر قبل از انتخاب شهردار شروط خود را برای او لیست کرده بودند!
*تحمیل مسئول دفتر نمایندگان مجلس به عرصه فرهنگ!
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بعد از انتخابات سال ۹۲ و توفیق مجدد برخی از اعضای شورای شهر ارومیه، هر دو شهردار و مدیرعامل همزمان در مجموعه مدیریت شهری ابقاء شدند، شاید این فرضیه صحت داشته باشد که مدیرعامل موصوف مورد حمایت قاطع برخی از اعضای شورای شهر ارومیه است و این گزینه غیر تخصصی از جانب برخی اعضای شورای شهر که اتفاقا در دو دوره آخر انتخابات توفیق داشتند تحمیل شده است.وی اساسا هیچ تخصصی در حوزه فرهنگ ندارد، حضور تعداد انگشت شماری از کارشناسان فرهنگی در مجموعه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه این امید را زنده کرده بود که مدیرعامل مورد اشاره حداقل از محضر چند کاربلد فرهنگی بهره مند خواهد شد، اما او تمام فرضیه ها را زیر سئوال برد.وی بیشتر از آنکه به کارشناسان فرهنگی خود و مشورت با آن ها اعتقاد داشته باشد، در تسخیر گروه ها و شرکت های تبلیغاتی است، او از” الف” تا “ی” تعداد زیادی از برنامه های فرهنگی خود را به موئسسات تبلیغاتی می سپارد، همین امر موجب رشد فزاینده و قدرت گیری تعداد خاصی از این موئسسات و به حداقل رسیدن پیوست فرهنگی برنامه های وی شده است .
به گزارش اروم نیوز،اما مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه به جز مشورت با کارشناسان از یک چیز دیگر هم فراریست؛ مصاحبه با خبرنگاران!. او سال هاست که از پرسش گران خبرنگار فراریست، در طی چند سال اخیر او به هیچ رسانه ای نزدیک نشده و غالبا توسط عناصر رسانه ای خویش گاها در رسانه ها دیده می شود. در چند سال اخیر وی به عنوان مدیر یکی از نهاد های مهم فرهنگی حاضر به برگزاری نشست مطبوعاتی و قرار گرفتن در برابر لیست ابهامات و سئوالات خبرنگاران نشده است.
اگرخدای نکرده اشتباه نشود، این مدیر غیرفرهنگی ۳۲ امین سال خدمت خود را سپری می کند و وی را می توان در لیست مدیران سالخورده شهر ارومیه قرار داد. جدا از برخی ابهامات ریز و درشت قانونی مبنی بر منع حضور وی با مدرک دیپلم دو سال بعد از موعد بازنشستگی در این سازمان، در حالی که عرصه فرهنگی شهر ارومیه به طراوت، شادابی و نشاط نیاز دارد تاکید شخص شهردار به حضور وی در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه عجیب است! شاید شهردار ارومیه فعلا نمی خواهد بخاطر مدیر عامل تحمیلی رابطه خود با رئیس شورا و برخی اعضای آن را شکرآب کند.
در دوران مدیریت وی برنامه های عجیب و غریب فرهنگی زیادی در این مجموعه انجام شد که مشروح آن ها در گزارشات بعدی به نظر شما مخاطبان گرامی رسانده می شود.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۰۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت − 7 =