چگونه زیاده روی در مصرف را کنترل کنیم؟

چگونه زیاده روی در مصرف را کنترل کنیم؟

گروه اقتصادی:در جوامع امروزی افراد با منابع بی شماری احاطه شده اند، اما این منابع بدون صرف هزینه قابل مصرف نیستند. راه های جلوگیری از زیاده طلبی در عرصه مصرف چندان متنوع نیستند. آنها حتی مقدار بسیار زیادی از پول را نیز صرفه جویی نمی کنند. با این حال آنها تنها راه هایی هستند که ما داریم.ترکیب مجموعه ای از این راه ها می تواند فرآیند مصرف را تا حدی در برابر شتاب جنون آمیز عصر فعلی تعدیل کند. اگر عادت کنیم تا مجموعه ای از این توصیه ها را به صورت مداوم تمرین کنیم تغییر قابل ملاحظه ای را در هزینه های روزانه مان مشاهده خواهیم کرد. بعضی از این ایده ها ممکن است برای شما یا خانواده تان عملی نباشد. تمرین کردن آنها می تواند آزمونی برای سنجش موفقیت یا عدم موفقیت آنها باشد. در ادامه چند مورد از این راه ها ذکر شده اند.
*کمتر خرید کنید
امروزه همه به دنبال راه حلی جادویی و شگفت انگیز برای کاهش هزینه ها هستند. باید به شما بگوییم چنین راه حلی وجود ندارد و دارد. برای این که هزینه هایتان کاهش یابد باید کمتر خرید کنید. شاید به نظرتان برسد که این توصیه به قدری واضح است که حتی یک توصیه نیست؛ ولی این گونه نیست. تنها یک راه جادویی وجود دارد و آن کاهش خرید است.

ترجیحا از خریدهای غیراضطراری شروع کنید و بعد تا جایی که می توانید خریدهای عادی را نیز کاهش دهید. شاید این راه جادویی سخت تر از آن باشد که کسی تمایلی به آن داشته باشد. اگر شهامت یا طاقت آن را ندارید که همواره کم خرید کنید. این روش را به صورت تناوبی وارد زندگی تان کنید. مثلا یک ماه خریدی نکنید و یک ماه خرید کنید. البته مراقب باشید که ریاضت شما را حریص نکند و در ماه هایی که مجاز به خرید هستید تلافی ماه های قبل را نکنید. یک ماه در میان نخریدن لباس، وسایل خانه یا تزئینات خیلی هم دشوار نیست. خواهید دید که دقت تان در امر خرید افزایش خواهد یافت و لباس هایی خواهید خرید که واقعا می پوشید و نه هر چیزی که هوس خرید آن به سرتان می زند. اگر بدهی یا هزینه بزرگ ضروری در پیش دارید. این راه مناسبی برای پس انداز است.
*خریدهای اعتباری را کاهش دهید
اگر نمی توانید ریاضت پیشه کنید و خریدهایتان را کلا کاهش دهید، لااقل خریدهای اعتباری را کاهش دهید. کارت های اعتباری تان را در خانه بگذارید و با مقداری پول نقد خارج شوید تا وقتی از جلوی مغازه ها عبور می کنید با خودتان درگیر نشوید، چون تضمینی وجود ندارد که بتوانید در برابر مغازه های پر زرق و برق امروزی سربلند بیرون بیایید.
برای خرید برنامه ریزی کنید
هرگز با قصد مبهم خرید از خانه خارج نشوید. وقتی که لیستی برای خرید ندارید ممکن است شب با هروسیله ای به خانه بازگردید. ممکن است یک فیل یا یک خودروی عتیقه خریده باشید! ممکن است حتی یک عینک طبی بخرید در حالی که عینکی نیستید.
خرید کردن بدون برنامه بزرگ ترین اشتباهی است که می تواند شما در دریای خروشان حرص مصرف غرق کند.برای سفر دریایی شما به یک قایق یا کشتی محکم نیاز دارید و برای خرید به یک لیست خرید و برنامه خرید.
قبل از آنکه به پاساژی که پر از اقلام متنوع است بروید و با دستی پر از اجناسی که واقعا نمی خواهید به خانه برگردید، بهتر است لیست خرید خود را مهیا کنید. فهرستی از مواردی که برنامه خرید آن را دارید مهیا کنید، موارد ضروری را سبز، کمتر ضروری را زرد و غیر ضروری را قرمز کنید. بعد تمامی موارد قرمز و زرد را ببرید و در خانه بگذارید. وقتی که در پاساژ یا مرکز خرید حرکت می کنید به خودتان یادآوری کنید که حق ندارید موارد خارج از لیست را بخرید.
اگر مورد زرد یا قرمزی را هم بخرید باز بهتر از این است که موردی را که ابدا در ذهن تان نبوده بخرید. مطمئن باشید که توجیه هایی که برای خرید یک کالا در یک مرکز خرید در ذهن تان می تراشید ساختگی و غلط هستند. اگر واقعا به چیزی نیاز داشتید، در عرض چند ساعتی که در خانه بودید آن مورد به ذهن تان می رسید. پس خودتان را گول نزنید.
*از مراکز خرید بزرگ و چندمنظوره خرید نکنید
اگر می خواهید یک پیراهن بخرید به یک خیابان که پر از لباس فروشی است بروید، اگر یک قابلمه می خواهید به یک مغازه یا مرکز فروش لوازم خانگی بروید.در پاساژهایی که مغازه های متنوعی از لوازم آرایشی یا لباس یا لوازم خانگی وجود دارد، حرص خرید بیشتر می شود. ممکن است برای خرید یک آینه جیبی بیرون بروید و با یک سری کامل از مجسمه های دکوری، چند دست لباس و یک کفش به خانه بازگردید.
*پول نقد کمتری حمل کنید
درست است که کنترل خرید کردن با پول نقد ساده تر است؛ ولی چرا سری که درد نمی کند را دستمال ببندید؟ پول نقد کمی حمل کنید تا کمتر دچار چالش های درونی برای خرید کردن یا نکردن شوید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


9 × نُه =