چگونه دست از کینه برداریم

چگونه دست از کینه برداریم

یاسر اسدزاده
گروه اجتماعی:گاهی اوقات دست خودمان نیست، بدونه اینکه دلمان بخواهد قهر می کنیم، بدونه اینکه در مورد آن فکر کنیم قهر می کنیم، اگر چیزی دلخواهمان نباشد قهر می کنیم و این کار را تا جایی ادامه می دهیم که درونمان آرام شود. حالا فرقی نمی کند ته آن چیزی که می خواستیم به آن رسیده باشیم یا نرسیده باشیم. مهم این است که یه شکلی مخالفت خودمان را اعلام کنیم در دنیای امروزی قهر یک چیز طبیعی است اما به شرطی که در حد طبیعی و منطقی بماند. وقتی که از دست یک نفر ناراحت هستیم، وقتی که یک نفر ما را رنجانده باشد، وقتی که انتظار کاری یا رفتاری را از کسی داریم یا نداریم یا وقتی که کسی به ما توهین می کند و یا حتی دوست داریم جلب توچه کنیم ، قهر کردن را انتخاب می کنیم. مثلاً اگر خواسته های ما مورد توجه دیگران واقع نشده باشد و بخواهیم به آن دست پیدا کنیم قهر می کنیم. این مدل قهر کردن آدم را به یاد بچگی هایش می اندازد یادش بخیر زمانی که می خواستیم به مادرمان بگوییم این غذا را دوست نداریم و یا اینکه بگوییم این هندوانه قرمز است و من آن را نمی خورم من هندوانه زرد رنگ دوست دارم و به بهانه های مختلف از پدر و مادر قهر می کردیم.
*چه کسانی بیشتر قهر می کنند؟
آدم هایی که بیش از اندازه از دیگران توقع دارند، آدم های که نمی توانند درست و صحیح احساسات و عواطف درونی خود را ابراز کنند، کسانی که نمی توانند از خودشان دفاع کنند، آدم هایی که جرات ندارند در مسائل مختلف قاطعیت داشته باشند و یا آدم هایی که نمی توانند هیجانات درونی خود را کنترل و یا به عبارت دیگر آن را بیان کنند زودتر از دیگران قهر می کنند و یا اینکه آدم هایی پر توقع که از همه انتظار کمک و همراهای دارند و در این راستا اگر کسی به آنها کمک نکند زودتر قهر می کنند و یا اینکه وقتی دوست شما سر قولش نیایید و یا اینکه به قولش عمل نکند و شما از ایشان ناراحت هستید اما هر چه فکر می کنید نمی توانید آن را بصورت کلامی بیان کنید و برای نشان دادن ناراحتی خود قهر می_کنید و یا اینکه وقتی شما جرات ندارید که با نظر والدینتان در مورد انتخاب رشته تحصیلیتان مخالفت کنید قهر می کنید، البته جالب اینجاست آدم هایی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند نمی_توانند قاطعانه از نظر ایده و عقیده خودشان دفاع کنند. بلافاصله قهر می کنند به همه ی اینها آدم های که کمبود محبت دارند یا اینکه دوست دارند مورد توجه دیگران واقع شوند هم اضافه کنید که برای جلب توجه دیگران ، دوستان همکاران و یا اعضای خانواده قهر را انتخاب می_کنند تا اینکه دیگران را به طرف خود جلب نمائید.
*آیا قهر استرس زاست؟
باید گفت قهر و عوامل ایجاد آن خودش استرس زا هستند بیشتر افرادی که تلاش می کنند یا توسل به قهر به طرف خواسته های درونی خود قدمی مثبت بر دارند دچار استرس های زیاد می شوند خیلی از شماها شاید تجربه حمله افکار منفی و یا خیال بافی را در حالت قهر کردن دارید و این اضطراب ها دوران قهر برایتان ناآشنا نباشد اما با این حال در سال های اخیر به نظر می رسد افراد بیشتری به این شرایط تن می دهند که کم حوصلگی و بی ارزش شدن روابط می تواند از جمله دلایل آن باشد.
*چگونه قهرمان را تمام کنیم
تا به امروز هیچ فکر کرده ایم ما یا دیگران به چه علت قهر می کنیم؟ لطفاً اگر این موضوع برایتان مهم نیست سعی کنید مهم باشد چرا که بیش از آن دیگران خودشما را آزار می هند، کسانی که بیشتر قهر می کنند افرادی هستند که احتیاج به مطرح شدن حل مشکلات یا اینکه جلب توجه دیگران را دارند، و خیلی وقت ها از نداشتن اعتماد به نفس خیلی رنج می برند در حالی که این گونه قهر ها راه درمان دارند و اگر واقعاً نمی خواهید بیش از این دوستان و آشنایان خود را از دست بدهید و اگر می خواهید کمتر خودتان ر آزار و اذیت دهید دست بکار شوید و یک تصمیم جدی و قوی بگیرید و برای همیشه قهر کردن را کنار بگذارید
* نکته آخر
قهر در دین مبین اسلام حتی در فرهنگ و عرف ما امری مذموم است در این باره حضرت محمّد (ص) می فرماید. هر دو مسلمانی که از یکدیگر قهر می کنند و سه روز پشت سر هم به همان حالت بمانند و با همدیگر آشتی نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند دوستی دینی نخواهد بود پس در این راستا هر کدام از این دو نفر نسبت به اصطلاح رابطه و سخن گفتن پیشی بگیرد او در روز حساب و کتاب آخرت زودتر به بهشت می_رود.
و نزد خدا روزی می خورند و در این راستا نظر مشاوران خانواده نیز موید همین دیدگاه است روانشناسان معتقد هستند که قهر کردن به هر بهانه_ای که باشد نشان دهنده شخصیت ضعیف آن فرد است پس بهتر است اگر اهل قهر کردن هستید به جای اینکه برای همدیگر بهانه ای بیاوریم از درون خودمان را اصلاح و درمان کنیم و خودمان را بشناسیم و ببینیم چه شخصیتی داریم و چرا برای به کرسی نشان دادن حرفمان ناچار به قهر کردن هستیم وبه قهر پناه می بریم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = سه