چگونه با خستگی همه‌گیری کرونا مقابله کنیم

چگونه با خستگی همه‌گیری کرونا مقابله کنیم

گروه خانواده و سلامت: یک روانشناس درباره راهکارهای رفع خستگی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، توضیحاتی داد.
نرگس مومنی جو روانشناس بالینی و خانواده درمانگردرباره راهکارهای رفع خستگی کرونا اظهار کرد: این روز‌ها با واژه‌ای گره خورده‌ایم که به صورت شرطی شده‌ای اضطراب را در ما ایجاد می‌کند، واژه‌ای که رخ دیگری از بودن و زیستن و حتی مرگ را به ما نشان داده است، کرونا.
این روانشناس گفت: آنچه تا به حال استرس اضطراب، وسواس، خستگی و فرسودگی روانی را برای ما و عزیزانمان رقم خواهد زد، دقیقا همان حالتی است که وقتی اضطراب به صورت طولانی و پیوسته تجربه می‎شود برای افراد اتفاق می‌افتد و علایم آن داشتن حس ناتوانی، بی رمقی و نداشتن حس کنترل بر اتفاقات خوب زندگی و به هم خوردن سبک خواب افراد است، علائمی که ما را مجاب می‌کنند ضمن پیگیری، راهکار‌هایی هم برای محافظت از روانمان در این برهه از زمان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از عواقب روانی وخیم درگیری طولانی مدت با این بحران قابل پیشگیری و رفع هستند، افزود: موضوع مهمی که خوب است در ابتدا بدانیم این است که در شرایط غیر طبیعی مثل دوران کرونا، رفتار‌های غیر طبیعی مثل مضطرب شدن و نگران بودن و افزایش آسیب پذیری روانی، طبیعی قلمداد می‌شود، این یعنی نباید این استرس‌ها را سرکوب یا از آن‌ها فرار کنیم.
زیرا همیشه درست‌ترین راه مواجهه با هیحانات منفی، روبرو شدن با آن‌ها و پذیرش آن‌هاست، پذیرشی که پس از آن با رسیدن به آرامشی نسبی در صدد فراگیری و انجام راه‌های خود مراقبتی و پیشگیرانه برآییم.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه موضوع مهم بعدی این است که طبیعتا بعد از تحمل بار اضطراب بیش از حد ظرفیت، توان تاب آوری انسان محدود‌تر می‌شود، اضافه کرد: یعنی کم طاقت‌تر و بی حوصله‌تر از قبل می‌شود و لازم است در ادامه برای رفع این حالت تدابیری بیاندیشیم.
وی تصریح کرد: دانستن این مطلب مهم است که چون ناشناخته بودن این ویروس و ندانستن تبعات بیماری با آن، به شکل فزاینده‌ای سطح اضطراب و خستگی و فرسودگی را بالا می‌برد نیاز به دریافت اطلاعات جدید و صحیح بیش از پیش ضرورت می‌یابد، اطلاعاتی که حتما باید از منابع موثق و معتبر علمی و بدون آغشته شدن با شایعاتی باشد که هر لحظه عجیب‌تر و ترسناک تر می‌شوند.
مومنی‌جو بیان کرد: این دریافت صحیح اطلاعات به خودی خود کمک موثری بر کاهش حس نگرانی و ناتوانی در افراد می‌کند، زمانی که بدانیم ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف مشکل پیش رو چیست، آماده شدن برای محافظت و پیشگیری بسیار بیشتر خواهد بود و ترس در ما کاسته خواهد شد.
این روانشناس بالینی گفت: حال که استرس‌های خود را با اخبار علمی و مراقبت مثل قرنطینه و بهداشت روانی کاهش می‌دهیم، وقت آن رسیده که بدانیم، بهترین راهکار‌های کنار آمدن و حتی لذت بردن از شرایط پیش آمده _که اصلا مشخص نیست قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد_چیست؟
اول اینکه باید مانند حفظ فاصله‌ اجتماعی با افراد بیمار، فاصله‌ روانی خود را با افراد بسیار ترسو و مضطرب که استرس زندگیشان را مختل کرده و کاری از ما برای کمک به آن‌ها ساخته نیست، حفظ کنیم.
وی افزود: با پیگیری اطلاعات درست و مثبت تر، مثل تعداد نجات یافتگان و درمان شدگان و خبر‌های مثبت در خصوص کشف دارو یا واکسن و خواندن مقاله‌های علمی در این خصوص، به روحیه‌ مثبت خود بیافزاییم و سطح استرسمان را کاهش دهیم و همچنین به استفاده از راه‌های دیدار و صحبت مجازی با افراد مهمی که از ما دورند.
به سرمایه‌های اجتماعی در دسترس، بیش از قبل بها دهیم، یعنی درست است که شاید به علت وضعیت موجود، سعادت حضور در کنار پدر و مادر و برخی عزیزان را نداشته باشیم، اما همچنان هستند عزیزان دیگری که دوستشان داریم و در کنار ما هستند مانند فرزندان، شریک زندگی و حتی همکارانمان.
مومنی‌جو تصریح کرد: به علاوه‌ دیدن جنبه‌های مثبت اخبار و حضور عزیزانمان در زندگی، زمانبندی و برنامه ریزی برای استفاده‌ بهینه از زمان‌های طولانی قرنطینه می‌تواند انگیزه ساز باشد.
مخصوصا اگر برای گذراندن این توفیق اجباری از ایده‌های کودکانمان که بسیار خلاقانه و شاد آور هستند، استفاده کنیم.
این روانشناس بالینی ادامه داد: از جمله مواردی که می‌توان از موقعیت پیش آمده استفاده‌ کرد صرف زمان و انرژی جهت یادگیری مهارت‌های ارتباطی صحیح از طریق منابع معتبر در فضای مجازی است، تا با دستیابی به مهارت ارتباط موثر بتوانیم در این فرصت طلایی اگر حرفی در رابطه‌ صمیمی مان ناگفته مانده و یا گره‌ای حل نشده، به مدد این زمان و آموزه‌های ارتباطی حل کنیم و همچنین در دوران قرنطینه بدون حاشیه و دخالت اطرافیان، ارتباطات صمیمی خود را ساماندهی کنیم.
وی اضافه کرد: ناگفته نماند، گنجاندن حرکات ورزشی به تناسب توانایی فیزیکی و علاقه مندی در برنامه‌ روزانه، باعث بالابردن سروتونین در مغز شده و قطعا در حس و حال مثبت و ایجاد انگیزه و رفع کسالت موثر است و طبق آنچه دانشمندان مکرر تأکید می‌کنند مصرف غذا‌های حاوی فیبر و غلات سبوس دار و دمنوش‌های گیاهی آرامبخش مواد غذایی با سطح اندازه‌ای از قند و کربوهیدات همچنین پرهیز از رژیم‌های غذایی غیر علمی و سختگیرانه می‌تواند در افزایش سیستم ایمنی و شرایط روانی کمک بسزایی کند.
مومنی‌جو گفت: در کنار همه‌ این برنامه‌ها و برداشتن تمام توجهمان از اتفاقات منفی مربوط به قرنطینه و کرونا و معطوف کردن آن بر جنبه‌های مثبت دیگر زندگی و اهمیت دادن به تغذیه و یادگیری مهارت‌های ارتباطی و نوسازی روابط بین فردی، آنچه بسیار ضروری به نظر می‌رسد توجه به بعد دیگری از روان آدمی در کنار ابعاد دیگر فیزیکی، روانی، و اجتماعی است.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه بعد مهم و قوی، چیزی نیست جز ارتباط عمیق و آرامش بخش و معنوی با نیروی ماورایی و فوق بشری به نام پروردگار، همان نیرویی که انسان توانسته با تکیه بر آن، دلگرمی به عظمتی شکست ناپذیر را دریافت کند، ادامه داد: بشر توانسته با علم به اینکه اراده‌ای فراتر از اراده‌ او در جریان است استرس‌ها و خستگی‌های خود را به آن جان لایتناهی بسپارد و نفس راحتی بکشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران،وی افزود: همه‌ ما انسان‌ها تجربه‌ گذراندن بحران‌های مختلفی را در زندگی داشته‌ایم که امروز تنها خاطره‌ای از آن‌ها به یادمان مانده است.
درست مثل همین بحران کرونا که اگر بتوانیم به ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به صورت اصولی بها دهیم، می‌توانیم خاطرات خوشتری را از قرنطینه و کرونا به یادگار داشته باشیم.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


5 × چهار =