چه کسی درباره کرونا به رئیس جمهور آمار غلط می‌دهد؟!

چه کسی درباره کرونا به رئیس جمهور آمار غلط می‌دهد؟!

گروه اجتماعی: به زعم روحانی، تست‌های روزانه کرونا در ایران به ۱۰۰ هزار عدد رسیده و قرار است به زودی به ۱۲۰ هزار تست افزایش پیدا کند؛ برنامه‌ای مدون که احتمالا تداوم خواهد یافت تا بیماریابی فعال در کشورمان به اجرا درآید و در سایه آن بتوان به قطع زنجیره انتقال ویروس و در نهایت کنترل و محو آن امیدوار بود. این در حالی است که نیم نگاهی به آمار‌های رسمی وزارت بهداشت کشورمان، چیز دیگری را نشان می‌دهد! چهل و سه هزار و سیصد و نود و شش؛ این عدد و اختلافش با یکصد هزار را به خاطر بسپرید تا بعد توضیح دهیم که چیست و چه اهمیتی دارد.
با شروع دومین هفته محدودیت‌های شدید کرونایی در کشورمان و در شرایطی که مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا در تدارک برخی محدودیت‌های جدید برای روز‌های پیش روی هستند، رئیس جمهور کشورمان از تحقق یک وعده کرونایی ابراز خرسندی کرده و وعده‌ای جدید در این زمینه به مردم می‌دهد.
آن گونه که روحانی می‌گوید، یکی از نخستین قدم‌ها در مقابله و مبارزه با کرونا این است که بتوانیم آزمایش‌ها را توسعه و گسترش دهیم. تعداد آزمایش ۲۵ تا ۴۰ هزار بود که اکنون به صد هزار رسیده و در ماه‌های بعد به ۱۲۰ هزار خواهد رسید و باید به یک نقطه‌ای برسیم تا کاملاً مطمئن شویم، مردم را کنترل می‌کنیم. البته سخنان رئیس جمهور در خصوص ضرورت افزایش تست‌ها در کشور بسیار درست است تا جایی که می‌بینیم امثال معاون کل وزارت بهداشت به صراحت اذعان می‌کنند که مبتلایان شناسایی شده در کشور، تنها کسری از مبتلایان به کووید ۱۹ هستند و اغلب مبتلایان شناسایی نمی‌شوند؛ شناسایی نمی‌شوند، چون با کمبود تست مواجهیم.
واقعیت کمبود تست پی سی آر در کشور نیز نکته‌ای اظهرمن الشمس است و بی نیاز از توضیح، به ویژه اکنون که در دهمین ماه شیوع ویروس کرونا در کشورمان هستیم و بسیاری از اطرافیانمان با علائم کرونا دست به گریبان شده و حتی با رعایت ضوابط درمان و قرنطینه، درمان شده و به جامعه هم بازگشته اند، بی آنکه تست بدهند و در آمار‌های رسمی لحاظ شوند.به این واقعیت، آشکار شدن برخی دروغ‌ها در خصوص تولید انبوه کیت‌های تشخیص کرونا در بسیاری از مجموعه‌های مرتبط و غیرمرتبط کشورمان را هم باید افزود که احتمالا یکی از دلایل کمبود تست پی سی آر در کشورمان است، چون هم مانع از واردات این تست‌ها شد و هم جلوی تولید واقعی این کیت‌ها را گرفت، چون تصور می‌شد مشکلی در این زمینه وجود ندارد.مجموعه گزاره‌هایی که می‌تون نقششان را در شیوع بیشتر ویروس و بیماری در کشور و از دست رفتن جان بسیاری از هموطنانمان و صرف منابع مالی فراوان دنبال کرد؛ اما پیش از آن شاید بهتر باشد که فکری به حال رفع این مشکل بزرگ کنیم. مشکل کمبود تست ویژه کرونا که تا حل نشود، نمی توان امیدوار بود بیماران شناسایی شوند و زنجیره انتقال ویروس قطع شود.
اما چاره چیست؟ ساده‌ترین پاسخ به این سوال، همانی است که رئیس جمهور کشورمان داد؛ افزایش تعداد تست‌های کرونا. تدبیری که چند هفته پیش در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب رسیده و حتی منابع مالی برای انجامش، تخصیص داده شده است. تصویب واردات سریع تست‌های کرونا تا جایی که بشود، روزانه یکصد هزار تست در کشور انجام داد.حالا با این یادآوری جملات روز گذشته روحانی را مرور کنید تا دریابید که به زعم ایشان، تست‌های روزانه کرونا در ایران به ۱۰۰ هزار عدد رسیده و قرار است به زودی به ۱۲۰ هزار تست افزایش پیدا کند؛ برنامه‌ای مدون که احتمالا تداوم خواهد یافت تا بیماریابی فعال در کشورمان به اجرا درآید و در سایه آن بتوان به قطع زنجیره انتقال ویروس و در نهایت کنترل و محو آن امیدوار بود.این در حالی است که نیم نگاهی به آمار‌های رسمی وزارت بهداشت کشورمان، چیز دیگری نشان می‌دهد؛ آمار‌هایی روتین که به مانند دیگر کشور‌های جهان، مجموع تست‌های پی سی آر انجام شده را هم شامل می‌شود و بر اساس تازه‌ترین آمار، تا کنون کمی بیش از ۶میلیون تست در ایران به انجام رسیده است. چیزی حدود ۷۲ هزار تست به ازای هر یک میلیون ایرانی.
اکنون کافی است تعداد تست‌های انجام شده در ایران را تقسیم بر تعداد روز‌های شیوع ویروس در کشورمان ۲۸۴ روز) کنیم تا دریابیم که به طور میانگین روزانه ۲۱ هزار تست در کشورمان به انجام رسیده است؛ عددی که مطابق سخنان رئیس جمهور کشورمان، می‌بایست اکنون پنج برابر شده باشد، در حالی که آمار‌ها چیز دیگری نشان می‌دهد.با نگاهی به آمار مخابره شده توسط وزارت بهداشت کشورمان ـ که نسخه از‌ای آن در اختیار سازمان بهداشت جهانی هم قرار می‌گیرد ـ روز۸ آذر مجموع تست‌های انجام شده در ایران، شش میلیون و ۳۸هزار و ۵۵۶بوده که این عدد روز۹ آذر به شش میلیون و ۸۱ هزار و ۹۵۲ رسیده است. اکنون کافی است تا این دو عدد را مقایسه کنید تا دریابید که در شبانه روز اخیر تنها کمی بیش از ۴۳ هزار تست انجام شده نه صد هزار تست.
اما آیا شبانه روز اخیر استثنا بوده و حرف رئیس جمهور درباره روز‌های قبل از آن صادق است؟ تامل در آمار نشان می‌دهد که پاسخ این سوال منفی است و تقریبا مدت‌های طولانی است که روزانه حدود ۴۰ هزار تست در کشورمان به انجام می‌رسد. عددی بسیار کوچک که با توجه به نتایج حاصل از آن هم می‌شود فهمید اوضاع چقدر بحرانی است، چون برخی روز‌ها تا ۱۴ هزار مبتلای قطعی در کشورمان شناسایی می‌شوند که معنی این عدد، مثبت بودن بیش از ۱ تست از هر ۳ تست است!
به گزارش آراز آذربلایجان به نقل ازتابناک، وضعیتی بحرانی که قرار است برای رفعش، تعداد تست‌ها افزایش پیدا کند و این موضوع به تصویب رسیده و بودجه اش هم تامین شده؛ اما تنها اتفاقی که افتاده، اعلام خبر افزایش تست‌ها به یکصد هزار توسط رئیس جمهور است؛ گزارشی غلط که معلوم نیست از کجا نشات گرفته است! آیا فرد یا افرادی آن را در اختیار رئیس جمهور قرار داده اند یا ناشی از اشتباه لفظی یا سوءبرداشت یا… است؟!

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۸ ق.ظ

دیدگاه


7 × = چهل نُه