چهره درخشان بنیاد مسکن استان درمحرومیت‌زدایی از روستاها

چهره درخشان بنیاد مسکن استان درمحرومیت‌زدایی از روستاها

گروه اقتصادی:به گزارش آرازآذربایجان عمده اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای محرومیت‌زدایی در روستاهای استان اجرایی و عملیاتی می‌شود که افزایش انگیزه روستاییان برای ماندگاری، ایجاد مهاجرت معکوس به روستاها، رسمیت بخشیدن به املاک روستاها با صدور سند مالکیت و … از جمله اثرات مثبت خدمات عمرانی در این مناطق محسوب می‌شود.
حضور فعال و پیگیری‌های مستمر مدیریت و کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص تهیه و اجرای سریع و با کیفیت پروژه‌های عمرانی در روستاهای استان و تدوام اجرای طرح‌های هادی و بهسازی مساکن روستایی در توسعه پایدار روستاها نقش به سزایی ایفا می‌کند.
با توجه به وضعیت پیش رو در روستاها بافت مسکونی اکثر مناطق روستایی و محروم فرسوده و از مصالح بی دوام و غیراستاندارد بوده و در برابر ضعیف‌ترین سوانح آسیب‌پذیر هستند .
در این راستا اجرای پروژه‌های عمرانی در روستاها در بهبود وضعیت موثر بوده که پیاده‌سازی این پروژه‌ها نیازمند همکاری و مساعدت بیش از پیش مسئولان، روحانیون و تمامی افراد پر نفوذ در روستاها است.
*اجرای طرح هادی در ۴۳۴ روستای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان غربی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: تا کنون طرح هادی در ۴۳۴ روستا با هدف هدایت فیزیکی، توسعه اصولی و افزایش رفاه و بهداشت با اقداماتی نظیر اصلاح و بازگشایی، آسفالت و سنگ فرش، جدول‌گذاری، اجرای کانیو معابر و … اجرا شده است.
ایوب عزیزی در جمع خبرنگاران در ارومیه به تهیه و اجرای طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اشاره کرد و اظهار داشت: از ۲ هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان تا کنون در یک هزار و ۷۰۰ روستا نقشه طرح هادی تهیه شده است.
وی ادامه داد: طرح هادی در ۴۳۴ روستا با هدف هدایت فیزیکی، توسعه اصولی و افزایش رفاه و بهداشت با اقداماتی نظیر اصلاح و بازگشایی، آسفالت و سنگ فرش، جدول‌گذاری، اجرای کانیو معابر و … اجرا شده است.
عزیزی خاطرنشان کرد: تهیه و اجرای طرح‌های هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم صورت می‌گیرد و با عملیات فیزیکی شامل آسفالت و سنگ فرش معابر، اصلاح و بازگشایی معابر، جدول‌گذاری و… عملیاتی می‌شود.وی به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح مقاوم‌سازی مساکن روستایی، خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از ۳۱ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی روستایی نیمه کاره با بهره‌گیری از تسهیلات قرض‌الحسنه تکمیل و یا تعمیر شده است.
عزیزی با اشاره به بازسازی اماکن مسکونی، تجاری و عمومی در مناطق جنگی استان، افزود: تا کنون بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد از اماکن مسکونی، تجاری و عمومی در مناطق جنگی در داخل استان بازسازی شده است.
وی به اجرای طرح مسکن مهر در ۲۷ شهر زیر۲۵ هزار نفر جمعیت آذربایجان غربی اشاره کرد و متذکر شد: مشارکت و نظارت بر ساخت حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر جمعیت استان با استفاده از تسهیلات بانکی وام با کارمزد ۴درصد صورت گرفته است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: تا کنون بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت استان احداث و واگذار شده است.
*صدور ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ جلد سند مالکیت رسمی در آذربایجان غربی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح سنددار کردن اماکن روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت آذربایجان غربی اشاره کرد
وی ابراز داشت: در این طرح تاکنون ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ جلد سند مالکیت رسمی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت آذربایجان غربی از سال ۸۱ با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک و این نهاد صادر و تحویل مالکان شده است.
عزیزی تصریح کرد: تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، امکان دریافت تسهیلات دولتی و غیر دولتی در قبال سند مالکیت به عنوان وثیقه مطمئن، افزایش ارزش املاک، پیشگیری از ابطال حق در دعاوی تسهیل درامر قضاوت، رفع ابهامات و اختلافات در مالکیت و… از جمله مزایا و اهداف اجرای این طرح به شمار می‌رود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی، بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سوانح و بلایای طبیعی را از دیگر وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد
وی افزود: در راستای بازسازی مجدد و توسعه مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی عملیاتی از جمله بررسی میدانی منطقه آسیب‌دیده کارشناسی و آمارگیری سکونت‌گاه‌های آسیب‌دیده، تشکیل پرونده برای آسیب دیدگان، تهیه برنامه بازسازی، توزیع تسهیلات بانکی، تهیه و توزیع مصالح ساختمانی، آموزش و ترویج فرهنگ ساخت و ساز و… صورت می‌گیرد.
عزیزی به اقدامات انجام شده در راستای ایمن‌سازی و جابه‌جایی روستاهای در معرض خطر، اعلام کرد: تا کنون در آذربایجان غربی ۸۶ روستا با اجرای کانال، احداث دیوار ساحلی، لایروبی رودخانه‌ها و…. ایمن‌سازی شده است.
وی با اشاره به جابه‌جایی روستاهای در معرض خطر، یادآور شد: تا کنون ۳۳ روستا در استان که در معرض خطراتی همچون رانش و ریزش کوه، لغزش زمین یا در حریم مخزن سدها، آثار باستانی، مسیل سیل و….قرار داشتند جابه‌جا شده است.عزیزی ادامه داد: روستاهای در معرض خطرات طبیعی از جمله رانش زمین، قرار گرفتن در مخزن سدها، شیب‌های تند، مسیل‌ها و… با اقدامات نظیر احداث کانال، لایروبی رودخانه‌، اجرای دیوار ساحلی و ایمن‌سازی شده و در صورت نیاز عملیات جابه‌جایی روستاها صورت می‌گیرد.
*واگذاری ۷۷۰۰ قطعه زمین در ۲۰۸ روستای آذربایجان غربی
وی به واگذاری زمین در روستاهای استان اشاره کرد و افزود: تا کنون ۷ هزار و ۷۰۰ قطعه زمین در ۲۰۸ روستای استان با هدف جلوگیری از توسعه بی رویه روستاها، همچنین ممانعت از تغییر کاربری زمین‌های زارعی، زمین‌های غیرقابل کشت، تملک، تفکیک و به واجدین شرایط اعم از بی مسکن‌ها، مزدوجین، مهاجرین و… جهت ساخت مسکن مقاوم واگذار شده است.
عزیزی تهیه و اجرای طرح‌های هادی در روستاهای استان، اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی با هدف افزایش کمیت و بهبود کیفیت و مقاوم‌سازی اماکن روستایی، سنددار کردن واحدهای مسکونی در روستاها، مساکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و … را از عمده اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی ارتقای کیفیت و افزایش سطح ایمنی واحدهای مسکونی در برابر سوانح غیر مترقبه با رعایت اصول ساخت و سازها در روستاها، تغییر فضای زندگی روستایی از محیط غیربهداشتی به محیط سرزنده، شاداب، جذاب و زیبا، ایجاد انگیزه ماندگاری روستاییان و عدم مهاجرت به شهرها، کاهش پدیده حاشیه‌نشینی در شهرها، بهینه‌سازی در مصرف انرژی، ممانعت از ساخت و سازهای بی رویه و غیر اصولی، افزایش ارزش املاک روستایی، در نهایت توسعه پایدار روستاها را از جمله مزایای اجرای طرح‌های عمرانی در روستاها برشمرد.
عمده اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای محرومیت‌زدایی در روستاهای استان اجرایی و عملیاتی می‌شودو افزایش انگیزه روستاییان برای ماندگاری، ایجاد مهاجرت معکوس به روستاها و …
از جمله اثرات مثبت خدمات عمرانی در این مناطق محسوب می‌شود و تاکنون اقدامات چشمگیری در راستای رفع محرومیت از روستاهای استان صورت گرفته است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


8 + چهار =