چنبره ریزگردها بر آسمان آذربایجان غربی

چنبره ریزگردها بر آسمان آذربایجان غربی

گروه خبر: سرپرست اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: گرد و غبار و هجوم ریزگردها کیفیت هوای چهار شهر آذربایجان غربی را در شرایط ناسالم و خیلی ناسالم قرار داد.
سعید موسوی با بیان اینکه کیفیت هوای شهرهای ارومیه، بوکان، سردشت و پیرانشهر به دلیل گرد و غبار دچار آلودگی شدید شده است افزود: هم اکنون وضعیت شهرهای بوکان و ارومیه در شرایط هشدار برای گروه های حساس قرار دارد.
وی ادامه داد: غلظت ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در شهرستان بوکان شش برابر حد استاندارد و ۸۹۰ میکروگرم بر متر مکعب بود که موجب شد کیفیت هوا در وضعیت خیلی ناسالم قرار گیرد.
موسوی همچنین با هشدار به مردم ارومیه به خصوص گروه های سنی حساس در زمینه استفاده از ماسک افزود: میزان ذرات گرد و غبار در ارومیه هم ۲۸۵ میکروگرم بر متر مکعب و ناسالم برای گروه های حساس است.
سرپرست اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: میزان گرد و غبار در هوای شهرهای پیرانشهر و سردشت نیز به ترتیب ۱۶۸ و ۲۸۰ میکروگرم بر متر مکعب اعلام شده که از حد استاندارد ??? میکروگرم بر متر مکعب فراتر رفته است.
*توده ای از گرد و غبار وارد آذربایجان_غربی می شود
موسوی با بیان اینکه منشا این ذرات کانون های گرد و غبار در کشور عراق و عربستان است افزود: توصیه می شود افراد سالمند، کودکان، بیماران قلبی و تنفسی از تردد غیر ضروری در سطح شهرهای یاد شده خودداری کنند.وی در تشریح پیش بینی های هواشناسی گفت: نیزامکان ورود توده ای از گرد و غبار به استان وجود دارد که کانون این گرد و غبار نیز کشورهای همسایه از جمله عراق است.وی با بیان اینکه هم اکنون هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان فعال است بیان داشت: دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در جنوب، دو ایستگاه در شمال و چهار ایستگاه نیز در مرکز استان ارومیه قرار دارند.موسوی پدیده غالب آلودگی در استان به خصوص ارومیه را گرد و غبار عنوان کرد و اظهارداشت: این پدیده در استان ما هم منشا خارجی دارد که برای حل آن باید از طریق معاهدات بین المللی عمل کرد و هم پدیده داخلی از جمله تخریب زیستگاه ها زمین_های کشاورزی، خشکسالی دارد که رفع آن از عهده محیط زیست استان به تنهایی خارج است.امروز بروز پدیده گرد و غبار به خصوص در شهرهای جنوبی استان، روند عادی زندگی مردم را مختل کرده و در برخی مواقع به دلیل وضعیت خاص مردم از جمله مصدومان شیمیایی سردشت شاهد بروز مشکلات اساسی در بخش سلامت مردم این منطقه هستیم.
این درحالی است که تاکنون در طول چند سال اخیر به نظر می رسد اقدامات چندان اساسی برای رفع این چالش بین المللی زیست محیطی صورت نگرفته ولی برای جلوگیری از بروز ریزگردهای با منشا داخلی برنامه هایی از جمله تثبیت شنهای روان در ماکو و مقابله با ریزگردهای حاشیه دریاچه ارومیه در دست پیگری است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


7 + نُه =